Název: Name: | Mikojan-Gurevič I-230 (MiG-3U) | Mikoyan-Gurevich I-230 (MiG-3U) |
Originální název: Original Name: | Микоян-Гуревич И-230 (МиГ-3Y) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 Moskevský letecký závod č. 155, Moskva | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 6 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.08.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2612 kg | 5758 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3285 kg | 7242 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,200 m | 33ft 5,5in |
Délka: Length: | 8,620 m | 28ft 3,33in |
Výška: Height: | 3,275 m | 10ft 5,98in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,44 m2 | 187.72 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 188,36 kg/m2 | 38.58 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mikulin AM-38F kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec upravený na provoz ve vyšších výškách o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k). Vrtule trojlistá kovová AV-5A AB-126A s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 200 m. | Mikulin AM-38F twelve-cylinder liquid-cooled supercharged (modified for high altitude) Vee engine rated at 1,677 hp at 2,350 rpm for take-off, driving a three-blade AV-5A metal variable-pitch propeller for high amplitude of the diameter 10ft 6in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l | 96.8 UK gallons (116.25 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 660 km/h v 6000 m | 410.1 mph in 19685 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 580 km/h v 4200 m | 360.4 mph in 13780 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,3 m/s | 3208.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,2 min do 5000 m | 6,2 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11500 m | 37730 ft |
Dolet: Range: | 579 km | 359.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1300 km | 807.8 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm instalované nad motorem se zásobou 150 granátů pro každý. | Two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons mounted above the engine, 150 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | viz historie letounu | Aircraft D was the OKB´s chief contender for the new generation to succeed the MiG-3 with the primary objective of improving the aerodynamics of the basic MiG-3 design, the OKB began work late in 1941. Known officially as the I-230, and later as the MiG-3U - the suffix letter signifying uluchshenyi (improved) - the new fighter was first flown in August 1942. Whereas the fuselage of the MiG-3 was primarily of steel tube with duralumin skinning, that of the I-230 was almost entirely of wood owing to the contemporary metal shortages. By comparison with the MiG-3, the fuselage was lengthened by 14.57 inch, because the Mikulin AM-38F engine has greater weight. The first prototype had a wingspan identical as the MiG-3, but the wing spar was a metallic. The second prototype differed in having a larger wing of 193.8 sq ft and wingspan was 36ft 1in. Performance proved good during factory and state trials, but the engine AM-38F was not suitable for high-altitude fighter and production of the I-230 was therefore restricted to a pre-series of five aircraft which were assigned to a Guards Regiment (12 GIAP) on the Kalinin front for completion of the tests. |
Zdroje: Sources: | Yefim Gordon and Dmitri Khazanov, Soviet Combat Aircraft of the Second World War, Volume One, Single-Engined Fighters, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing, 1998, ISBN 1-85780-083-4. Yefim Gordon and Dmitry Komissarov, OKB Mikoyan, A History of the Design Bureau and its Aircraft, Hinckley, England: Midland Publishing, 2009, ISBN 978-1-85780-307-5. Bill Gunston and Yefim Gordon, MiG Aircraft sience 1937, Putnam Aeronautical Books, an imprint of Brassey´s OK Ltd. ISBN 0-85177-884-4 L+K č 14/1978, Letadla 39-45, Mikojan-Gurjevič I-23(D) a I-231(2D), Václav Němeček. http://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html archiv autora |