Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 374 příspěvků vloženo, 1558 editováno a 309 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Jokosuka E5Y

Yokosuka E5Y - přehled verzí

    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Yokosuka E5Y – přehled verzí


    Yokosuka E5Y1 Kai 1C
    První prototyp vyrobený v srpnu 1928, dvouplovákový letoun, který prošel námořními zkouškami.


    Yokosuka E5Y1 Kai 1D
    Postaveny dva prototypy s kolovým podvozkem.


    Yokosuka E5Y1 Kai 3
    Plovákový letoun poháněný motorem Jupiter IX, postaveno celkem sedmnáct letadel



    Stručná historie:
    Koncem dvacátých let minulého století požadovala Kaigun Koku Hombu nový plovákový průzkumný trojmístný letoun, který by operoval z větších válečných lodí nebo na nosičích hydroplánů. Nový letoun měl dosahovat vyšších výkonů než jaké měl Yokosho E1Y2.
    Námořní arsenál v Jokosuce (Dai-Ichi Kaigun Koku Gijitsusho) v srpnu 1928 dokončil prototyp, který námořnictvo přijalo pod označením „Experimentální plovákový průzkumný letoun Type 14-2 Kai 1“ nebo zkráceně E5Y1 Kai 1 C. Konstruktéři v Dai-Ichi Kaigun Koku Gijitsusho se při návrhu nového letounu přidrželi staršího letounu E1Y, který vycházel z německého Heinkelu HD-28, nový prototyp byl poháněn řadovým dvanáctiválcovým motorem Lorraine-Dietrich 2 s válci do W. V době kdy první prototyp procházel zkouškami byly postaveny dva prototypy s pevným kolovým podvozkem, tyto stroje byly poháněny shodnými motory Lorraine o výkonu 450 koní.


    Plovákový letoun byl na základě úspěšných zkoušek přijat do výzbroje a o další výrobu a případný další vývoj se měla postarat továrna Kawanishi Kokuki K. K. v Nauru. Konstruktéři Kawanishi provedli několik změn, které vedli k přeznačení letounu na Kawanishi E5K1 typ 90-3. Nejpodstatnější změnou byla změna motoru, letoun byl poháněn licenčně vyráběným hvězdicovým devítiválcem Jupiter VIII.
    Námořní arsenál však vyrobil stejné množství plovákových průzkumných letounů jako vyrobila továrna Kawanishi (obě po 17 letadlech). V Jokosuce postavené stroje byly poháněné motory Jupiter IX a zůstalo jim označení E5Y1 Kai 3. Oba typy sloužily společně na nosiči hydroplánů Notoro a na palubách křižníků, zúčastnili se bojů během Šanghajského incidentu.


    Použité prameny:
    Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
    archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/98269#362994Version : 0
    MOD