Bell XV-15

     
Název:
Name:
Bell XV-15 Bell XV-15
Originální název:
Original Name:
Bell XV-15
Kategorie:
Category:
experimentální konvertoplán experimental tiltrotor aircraft
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1976-DD.MM.1979 Bell Helicopter Corp., Fort Worth, Texas
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1976-DD.MM.1979
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
03.05.1977
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
rotory vedle sebe twin side by side rotors
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
4341 kg 9570 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5897 kg 13000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6804 kg 15000 lb
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
12.83 m 42ft 1in
Délka trupu:
Fuselage Length:
12.83 m 42ft 1in
Šířka trupu:
Fuselage Width:
10.721) m 35ft 2in1)
Celková výška:
Overall Height:
4.672) m 15ft 4in2)
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
7.62 m 25ft
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m -
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
91.23 m2 982 ft2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2 - ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbohřídelový turboshaft
Počet motorů:
Number of engines:
2
Typ:
Type:
Avco Lycoming LTC1K-4K o výkonu 1156 kW Avco Lycoming LTC1K-4K, power 1550 shp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
867 l 229 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
614.8 km/h v 5182 m 382 mph in 17000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370.1 km/h v 6096 m 230 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16 m/s 3150 ft/min
Statický dostup:
Static Ceiling:
2637 m 8650 ft
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
8839 m 29000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
824 km 512 mi
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
9 9
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- -
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) rozpětí křídla
2) s motory kolmo
1) wing span
2) engines vertical
Zdroje:
Sources:
Pelletier, A. J. Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1979-80. Macdonald and Jane's, London 1979. ISBN: 0-531-03915-3.
URL : https://www.valka.cz/Bell-XV-15-t9726#589372 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

první svislý vzlet: 3. května 1977
první přechod z visu do vodorovného letu: 24. července 1979
doba potřebná pro přechod z visu do vodorovného letu: 12 s


XV-15 měl konvenční drak vyvinutý paralelně k Bell 222
pro případ výpadku jednoho motoru nebo poškození v boji byly pohonné hřídele navzájem spřaženy
URL : https://www.valka.cz/Bell-XV-15-t9726#29678 Version : 0
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
.
Bell XV-15 -


Bell XV-15 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XV-15-t9726#589373 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Bell XV-15 - schéma (de.wikipedia.org)
Bell XV-15 -


URL : https://www.valka.cz/Bell-XV-15-t9726#151219 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more