Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three)
velitel rakousko-uherské letecké roty Flik 1 (1914-1915) velitel československého Leteckého pluku 2 (1921-1923) velitel československého Leteckého pluku 1 (1923-1930)
V rakousko–uherském letectvu dosáhl hodnosti Hauptmann. V československém letectvu dosáhl hodnosti Plukovníka. Pilot K. u K. Luftfahrtruppe a Československého vojenského letectva Jednotky: Flik 1, Flik 35K, Letecký oddíl v Olomouci, Letecký pluk 1 a 2,
Narodil se 26. února 1884 v Chlumci nad Cidlinou. Po maturitě na německém gymnáziu absolvoval kadetní pěchotní školu v Praze. Poté slouží v Bosensko-hercegovinský pěším pluku č. 2 (bhIR 2) v Budapešti a Tuzle. V roce 1908 byl přeložen do Plzně k Pěšímu pluku č. 35 (IR 35). Od 20. dubna 1911 do 1. října 1911 prodělal balónový výcvik ve Fishamendu. Dne 28. března 1912 získává diplom balónového pilota. V roce 1913 absolvuje pilotní kurs ve Vídeňském Novém Městě, v Gorizi a Aspernu. Dne 11. července 1913 obdržel pilotní diplom FAI č. 119, odznak polního pilota získal 1. května 1914. Poté se stává velitelem Flik 1. Na začátku války je nejprve poslán s jednotkou na srbskou frontu, ale už v září 1914 s Flik 1 je poslán na ruskou frontu. Dne 21. ledna 1915 byl sestřelen při letu do obleženého Przemyšlu, nad vesnicí Hasakowa palbou ze země. Byl vážně raněn a upadl do ruského zajetí. Po uzavření brestlitevského míru mezi ruskou bolševickou vládou, Německým císařstvím a Rakousko-Uherskem byl v roce 1918 propuštěn ze zajetí. Po repatriaci velel od 23. srpna 1918 do konce války Flik 35K na italské frontě. Po válce vstupuje 15. listopadu 1918 do služeb Československého letectva. Působí nejprve na Moravě, kde velí Leteckému oddílu 3 v Olomouci (1918 – 1919), pak náhradnímu Leteckému oddílu (1919 – 1920), Letecké skupině na Moravě (leden – únor 1920), později přebudovanou na Letecký pluk 2. Následně pracuje na Velitelství vojenského letectva pro Moravu a Slezsko (duben – září 1920). Nešťastnou náhodou je postřelen na mysliveckém honu dne 4. září 1920. Až po roce léčení v roce 1921 se vrací do služby a opět do Olomouce kde velí Leteckému pluku 2. V roce 1923 přebírá velení Leteckého pluku 1 v Praze. V důsledku velké nehody dne 6. března 1930, kdy zahynuli čtyři piloti jeho pluku, je odeslán na zdravotní dovolenou. Po roce k 1. dubnu 1931 je ze zdravotních důvodů poslán do penze. V době mobilizace v roce 1938 působil jako letecký referent 1. sborové oblasti.
URL : https://www.valka.cz/Smetana-Josef-t92859#347713
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.