Let L-200 Morava

     
Název:
Name:
Let L-200 Morava Let L-200 Morava
Originální název:
Original Name:
Let L-200 Morava
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1957-DD.MM.1958 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1957-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12
První vzlet:
Maiden Flight:
09.04.1957
Osádka:
Crew:
1 + 4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg 2646 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1850 kg 4079 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,31 m 40ft 4,64in
Délka:
Length:
8,40 m 27ft 6,7in
Výška:
Height:
2,22 m 7ft 3,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,28 m2 186 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
107 kg/m2 21.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Walter Minor 6-III o výkonu 118 kW/160 k
dvoulistá stavitelná vrtule V-402 nebo V-406
Walter Minor 6-III, power 157 hp
two-blade variable-pitch propeller V-402 or V-406
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2x 115 l nádrž na konci křídla
2x 95 l pomocná nádrž
2x 25.3 Imp gal / 30.4 US gal wing tip tank
2x 20.9 Imp gal / 25.1 US gal auxiliary tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
300 km/h v ? m 186.4 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v ? m 161.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5 m/s 984.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m 18045 ft
Dolet:
Range:
1600 km 994.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
1) 1)
Poznámka:
Note:
1) přehled letadel 1) aircraft overview
Zdroje:
Sources:
Orlita, A. Let (LTT) L-200 Morava, L+K 1987/05-07.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#26672 Version : 0
The development of the lietadla L-200 Morava siaha to 1955, when bola in Kunoviciach vytvvorená výskumno-developmental základňa of absolventov VTA Brno under the leadership of hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka with cieľom vyvinúť new airplane, which would prekonalo dovtedy used Aero Ae-45. The development of the airframe lietadla sa began in 1957 in Kunoviciach, zatiaľ l engine M-337 sa vyvíjal in Motorlete Prague. Nakoľko the development of the motorboat lagged behind konštrukciou drakov, to the prototypov sa still built engines Walter Minor 6-III (each with výkonom 118 kW) with vrtuľami In-402 (neskôr V-406). Maiden flight of the prototype was performed in the apríli 1957 and enterprise skúšky prebiehali aj in 1958. With the use of motorboat Walter Minor 6-III, sa nakoniec built the whole overovacia séria lietadla, nakoľko sa in time I ukončiť development of the engine M-337. Two lietadlá overovacej series in bombardovacej version received in the arsenal of the aj air force ČSĽA (s možnosťou changes on navigačnú, or fotografickú verziu).

After the termination of the vývoja motorboat M-337 and úspešnom graduating from the ich štánych skušok bol in August of 1959, made a prototype of L-200A featured týmito motormi. In 1961, the sa began mass production model L-200D with trojlistými by vrtuľami In-506 (hydraulically nastaviteľnými) equipped with aj other hydraulic čerpadlom.

Pretty bolo to 1964 produced 361 lietadiel L-200 rôznych verzií and modifikácií under želania customer (bombardovacie, navigation and sanitné, photo etc.). Ochre Czechoslovakia (ČSĽA used time 42 lietadiel, ďalšie slúžili in Sväzarme and in podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá supplied aj into the USSR (183 lietadiel lietalo in Aeroflote), Hungary, India, Argentina, Cuba and into another štátov the world.

In the framework of the ČSĽA lietadlá slúžili vo arsenal of air defense of the state, vojskového aj frontline air force. Except that slúžilo aj on training pilotov vo Vyššom leteckom school in Košiciach, but aj on the útvaroch. Najviac lietadiel in ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so built-in rádiostanicou RSIU-3M. Of the supplied lietadiel boli gradually from the arsenal of the vyradené time of 4 lietadlá - 3 pre crash and one of the pre disaster. Except that prebiehalo gradual vyraďovanie lietadiel aj from dôvodu the end of technical lifetime - in 1972 boli vyradené first 2 lietadlá and in 1978 posledné 4.

Source: Thomson, Peter - a high achiever Moravia; Defense, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#431839 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

L-200, se kterým piloti Richard Santus a Petr Bold "dobyli" severní pól.


Foceno vlastní rukou na CIAF 2008

Let L-200 Morava -


URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#279670 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Letouny, které sloužily v čs. letectvu na:

/category/view/502344/

x
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#341649 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

L 200 Morava ve své době a ve své kategorii bezesporu patřil k nadčasovým strojům v oblasti komerčního létání. Vím, že létal asi ve 20 zemích, a to doslova po celém světě. Zajímalo by mně kolik se přibližně do současné doby dochovalo letuschopných strojů (doma i v zahraničí).
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487099 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - problem :

Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.



že by www.vyhlidkovy-let.cz ?


Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487100 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487101 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace :

Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
že by www.vyhlidkovy-let.cz ?
Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm

Citace :

mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne



S velkou pravděpodobností se jedná o L-200 imatrikulace OK-OGA v.č. 170318.
Vyroben jako L-200A, prodán MV 27. července 1960, OLZ 3159 z 29. července 1960 imatrikulace OK-BYC, přelet 29. července 1960. V prosinci 1972 přešel jako OK-OGA k SLI Praha. Leden 1975 – oprava v LOT, revize el. instalace a úprava na L-200D, přezkoušení VKDC-1, demontáž RKL-301, zástavba navigačního zařízení RCA, klíčování radiostanice do pravého volantu. Po vyřazení od SLI létal u AK Vysoké Mýto a Mnichovo Hradiště, v říjnu 1990 GO v LOT.
Letoun pak v průběhu 90. let přešel ke společnosti Beta Air a je nyní v držení firmy SECAR MK Air, která s ním provádí pátrací lety po odcizených vozidlech pro společnost SECAR BOHEMIA v rámci systému Sherlog, pro Policii ČR, regionální rozhlasové stanice a další subjekty, monitoruje mj. dopravní situaci v Praze. Létá z letiště Letňany nebo Kbely.
Let L-200 Morava - Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.

Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487175 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Děkuji p. Matoulkovi za podrobný popis a ztotožnění mnou uvedeného "pražského stroje". S největší pravděpodobností půjde o tento konkrétní letoun. Mimo jiné dnešního dne v dopoledních hodinách jej bylo možné vidět při letech nad centrem Prahy, zřejmě v souvislosti s monitorováním situace po výbuchu plynu v Divadelní ulici v Praze 1.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487187 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more