Aiči AB-9

Aichi AB-9
社内名称AB-9
     
Název:
Name:
Aiči AB-9 8-Ši Aichi AB-9 8-Shi
Originální název:
Original Name:
社内名称AB-9 试8
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1934 Aichi Watch and Electric Machinery, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.12.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1934
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan CATOBAR - catapult take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1600 kg 3527 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2600 kg 5732 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,500 m 37ft 8,75in
Délka:
Length:
9,760 m 32ft 0,25in
Výška:
Height:
4,150 m 13ft 7,38in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,80 m2 374.58 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
74,70 kg/m2 15.3 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Kotobuki 2 Kai 1, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 427 kW (580 k) a 338 kW (460 k) v h= 1 500 m.
Vrtule dvoulistá s pevným úhlem náběhu o průměru 2 740 mm
Nakajima Kotobuki 2 Kai 1, nine-cylinder air-cooled radial, rated at 572 hp for take-off and 453 hp at 4,921 ft,
driving a two-blade fixed-pitch metal propeller of the diameter 8ft 11,9in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
535 l 118 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
235 km/h v ? m 146 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
200 km/h v ? m 124.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,0 min do 1000 m 3,0 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6400 m 20997 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Type 92 ráže 7,69 mm
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,69 mm
Pumový náklad: do 310 kg (1x 250 kg a 2x 30 kg)
One fixed forward-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun in the engine cowling and
one flexible rear-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun.
Bomb-load: Up to 683 lbs (One 551 lbs bomb under the fuselage, and two 66 lbs bombs under the wings).
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
社内名称AB-9 / - / Ajči AB-9 speciální bombardovací letoun 8-Ši.

Letová vytrvalost: 5,5 h

jednalo se o prototyp střemhlavého bombardéru D1A1 Susie
社内名称AB-9 / - / Aichi Special Carrier Bomber AB-9 8-Shi

Endurance: 5 hours 30 minutes

In addiction to the Heinkel-built prototype modified by Aichi.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941 Prolog, Vydání Svět křídel Cheb, první vydání, rok 1994, ISBN 80-85280-26-4
L+K 20/1987, str.25, Václav Němeček, Letadla 39-45, Aichi D3A
http://www.combinedfleet.com/ijna/d1a.htm
http://www.aviastar.org/air/japan/aichi_d1a.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-AB-9-t86278#319704 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww2/d1a.html
.
Aiči AB-9 -


URL : https://www.valka.cz/Aici-AB-9-t86278#571141 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more