SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo)

SU-1 (76.2 mm self-propelled gun)
СУ-1
     
Název:
Name:
SU-1 SU-1
Originální název:
Original Name:
СУ-1
Kategorie:
Category:
samohybné dělo self-propelled gun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1931 Petrohradský státní zbrojní optický a ocelářský závod Bolševik, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR sériová výroba nezahájena / serial production not started
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8050 kg 17747 lb
Celková délka:
Overall Length:
4620 mm 15 ft 1 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2440 mm 8 ft
Celková výška:
Overall Height:
2100 mm 6 ft 10 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm 1 ft 3in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Armstrong-Siddeley
- čtyřdobý, zážehový čtyřválcový boxer o objemu 6.600 cm3
Armstrong-Siddeley
- four-stroke, gasoline, four cylinders, boxer, swept volume 6.600 ccm
Výkon:
Power:
66,2 kW při 2100 ot/min 88.8 bhp at 2100 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+1 4+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h 18.6 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h 9.3 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
110 km 68.4 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 71 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76 mm kanon vz. 1927 cannon model 1927 cal. 76,2 mm
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
nádrže: 182 l
pancéřování: 6-13 mm
fuel tanks: 182 l
armoured protection: 6-13 mm
Zdroje:
Sources:
SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008
KOLOMIJEC, M., SVIRIN, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#330654 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Na jaře roku 1931 obdrželo konstrukční oddělení Závodu č. 232 "Bolševik", Leningrad od Vědecko-technického výboru DRRA zakázku na konstrukci samohybného děla ráže 76,2 mm na podvozku tanku T-26-1931, na jehož základě byl již na podzim stejného roku vyroben prototyp prvního moderního (na svou dobu) pásového samohybného děla v SSSR.
Základ vozidla tvořil podvozek a korba s agregátem a převodovkami výše uvedeného tanku. Na ni byla namontována nýtovaná hranatá nástavba s lehce skloněnou přední stěnou o síle 13 mm. Do ní se konstruktérům kromě kanonu kalibru 76,2 mm vz. 1927 s až 550 mm zákluzem podařilo vtěstnat ještě řidiče-mechanika sedícího vpravo od zbraně za nahoru otevíratelným předním příklopem s průhledovou štěrbinou,velitele sedícího vlevo pod kruhovou věžičkou s průhledy a nabíječe. Tato osádka do vozidla nastupovala dvěma obdélníkovými, dopředu otevíranými dveřmi na bocích korby. Odměr kanonu činil 24°, elevace byla 7° a deprese 11° (speciál pro střelbu z kopce ?).

26.-28.11.1931 probíhaly jízdní a po té střelecké zkoušky vozidla. Při střeleckých zkouškách bylo vypáleno 49 ran z klidu, ze zastávky i z chodu na druhý a třetí rychlostní stupeň. A závěry komise ?

1) Samohybné dělo střelbu vydrželo
2) Přesnost střelby byla lepší jak tabulková
3) Podvozek střelbou nezaznamenal změn

Zbytek již tak optimistický nebyl - prostor posádky je stísněný a nebezpečný, není dořešeno uložení munice (při zkouškách byla v truhlících), zbraň má malý náměr a odměr a vozidlo není vybaveno kulometem pro obranu proti pěchotě. Po odstanění nedostatků závod Bolševik vyrobí zkušební stokusovou serii (nejlépe v roce 1932).
Výraz "po odstranění nedostatků bude vyrobeno ..." znamenal bohužel v zemi Sovětů, jak se později mnohokrát ukázalo, prakticky vždy skutečnost, že prototyp se stal zároveň posledním vyrobeným vozidlem.

Kolomijec, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
Sojankin, A.G. a kol: Sovetskije legkie tanki 1920-1941, Cejchgauz, Moskva 2007
Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999
Baarjatinskij, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec. no. 2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319271 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kolomijec, M., Svirin, M.: T-26-mašiny na jego baze, Stratěgia KM, Moskva 1999

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

Prototyp SU-1
před zkouškami - Leningrad, listopad 1931

URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#319273 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Svirin M., Kolomiec M.: Legkij tank T-26, Armada 20, Eksprint, Moskva 2000

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SU-1 se zkušební osádkou,listopad 1931
pohled do stísněného bojového prostoru

SOV - SU-1 (76,2mm samohybné dělo) - SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

SU-1,listopad 1931, NIAP
boční pohled na stroj během zkoušek

URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-1-76-2mm-samohybne-delo-t86218#325995 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more