Pisanos, Spiros Nikolas

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Colonel Spiros Nikolas Pisanos


* 10.11.1919, Athény
+ 6.6.2016



Poté, co mu roku 1938 nebyl pro nedostatečnou akademickou kvalifikaci umožněn vstup do řeckého královského letectva, odjel lodí do USA, aby si svůj sen o leteckém výcviku splnil zde. Na přelomu srpna/září 1938 začal navštěvovat pilotní lekce a počátkem roku 1939 letěl své první sólo. Skoro všechny své vydělané peníze věnoval na létání. V létě 1940 obdržel civilní pilotní licenci a složil zkoušky CAA. Zkoušel vstoupil to amerického letectva, ale to se mu nezdařilo díky chybějícímu občanství. Tak namísto toho využil nabídky RAF hledající dobrovolníky v USA.


Při výcviku RAF v rámci OTU létal na letedlech Master, Hurricane, P-40 a P-51A. První bojovou jednotkou byla 268. peruť pro spolupráci s pozemními jednotkami, kde létal mise v přízemní výšce na cíle u holandského pobřeží. Poté co se seznámil s Sq.L.Chesley Petersonem, který velel 71. peruti, dosáhl svého přeložení k ní a na Spitfirech Mk.V létal nad severní Francii.


V září 1942 byly 71., 122. a 133. peruť převedeny do USAAF a přejmenovány na 334., .335. a 336. peruť létající v rámci 4. FG v 8. letecké armádě. Na počátku roku 1943 byla jednotka přezbrojena na P-47. Na těchto strojích dosáhl prvních 6 vzdušních vítězství.


3. května 1943 získal Pisanos v Londýně americké občanství, stal se tak prvním cizincem, který americké občanství získal mimo území USA.


V únoru 1944 následovalo přezbrojení na P-51B, na nichž se mu 5.5.1944 porořilo dosáhnout čtyř sestřelů během jednoho letu a tak své bojové konto navýšit na 10 vzdušných vítězství při 110 bojových letech. Nazpět už ale nedoletěl, kvůli zásahu do motoru. Při nouzovém přistání v oblasti Le Harve utrpěl zranění. S pomocí francouzského odboje se mu podařilo uniknout a později se zapojil do několika sabotážních akcí proti Němcům. Na spojeneckou stranu fronty se mu podařilo dostat až při osvobození Paříže v srpnu 1944. Za své činy v rámci odboje obdržel fransouzský válečný kříž a americké purpurové srdce.


9.9.1944 v hodnosti poručíka USAAF nastoupil jako zkušební pilot na letišti Wright Field Dayton ve státě Ohio. Absolvoval školu pro zkušební piloty a létal na kořistních Bf 109, FW 190, A6M a Me 262. Dále se podílel na textech Lockheed YP-80 Shooting Star. USAAF opustil v únoru 1946 v hodnosti kapitána.


Nadále pracoval jako pilot pro TWA, než v říjnu 1948 znovu vstoupil do USAF, kde byl díky svému náletu na proudových strojích velmi žádaný. Díky umístěnce v Pentagonu absolvoval Vojenskou akademii jako Bc.
Sloužil v zámoří v Německu a Itálii v rámci NATO a ve Vietnamu velel peruti záchránářů. V době návratu do USA v říjnu 1968 dosáhl hodnosti plukovníka a stal se rástupcem velitele křídla balistických raket.


V roce 1970 byl vyslán do Řecka v rámci Joined Military Mission for Aid to Greece (JUSMAAG), kde se podílel na zavádění F4-E do řeckého letectva.



Zdroje
imansolas.freeservers.com
www.fourthfightergroup.com
URL : https://www.valka.cz/Pisanos-Spiros-Nikolas-t79303#291229 Version : 0
Sestřely Spirose N. Pisanose


     
datum
jednotka
letadlo
soupeř
21. 5. 1943
334. FS 4. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190*
12. 8. 1943
334. FS 4. FG
P-47 Thunderbolt
Bf 109
Fw 190**
8. 10. 1943
334. FS 4. FG
P-47 Thunderbolt
Bf 109***
29. 1. 1944
334. FS 4. FG
P-47 Thunderbolt
2x Bf 109
5. 3. 1944
334. FS 4. FG
P-51 Mustang
4x Bf 109****



* Frank Olynyk uvádí, že pilot ten den narokoval pouze poškození Fw 190
** AFHRA i Frank Olynyk mu přiznávají pouze sestřel Bf 109
*** AFHRA i Frank Olynyk Spirosovi ten den žádný sestřel nepřiznávají
**** AFHRA a Frank Olynyk mu připisují pouze dva sestřely Bf 109


Prameny:
osobní archív
www.fourthfightergroup.com
URL : https://www.valka.cz/Pisanos-Spiros-Nikolas-t79303#291242 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more