Název: Name: | HMS Ark Royal | HMS Ark Royal |
Originální název: Original Name: | HMS Ark Royal | |
Kategorie: Category: | Letadlová loď | Aircraft Carrier |
Třída: Class: | Audacious | |
Kódové označení: Pennant Number: | R09 | |
Loděnice: Builder: | Cammell Laird & Co. Ltd., Birkenhead | |
Založení kýlu: Laid Down: | 03.05.1943 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 03.05.1950 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 25.02.1955 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 14.02.1979 | |
Velitel: Commander: | DD.MM.1955-DD.MM.1956 Cambell, Dennis (Captain) DD.MM.1956-DD.MM.1958 Hopkins, Frank (Captain) DD.MM.1959-DD.MM.1963 Hill-Norton, Peter (Captain) DD.MM.1963-DD.MM.1964 Pollock, Michael (Captain) DD.MM.1964-DD.MM.1966 Griffin, Anthony (Captain) DD.MM.1969-DD.MM.1972 Lygo, Raymond (Captain) DD.MM.1972-DD.MM.1974 Cassidi, Desmond (Captain) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ? | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ? |
Posádka: Crew: | 2880 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 36800 t | 36219 long tons |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 49950 t | 49161 long tons |
Délka: Length: | 246,5 m | 808ft 9in |
Šířka: Beam: | 48,2 m | 158ft 2in |
Ponor: Draught: | 10 m | 32ft 10in |
Pancéřování: Armour: | letová paluba: 102 mm hangáry: 114 mm boky: 89-102 mm | Flight Deck: 4-inch Hangars: 4.5-inch Hull: 3.5-4-inch |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 8x tříbubnový kotel Admiralty 4x parní turbína Parsons | 8 Admiralty 3-drum boilers 4 Parsons geared turbines |
Výkon: Power: | 113346.4 kW při ? ot/min | 152000 bhp at ? rpm |
Šrouby: Propellers: | 4 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | 6100 t | 6004 long tons |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 56.5 km/h | 30,5 kt |
Dosah: Range: | 12964 km při rychlosti 25.9 km/h | 7000 nm at speed 14 kt |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 16x 114 mm L/45 QF 4,5-inch DP Mark.I (8x II) 43x 40 mm L/56 Bofors (5x VI, 2x II, 9x I) od 1956 12x 114 mm L/45 QF 4,5-inch DP Mark.III (6x II) 43x 40 mm L/56 Bofors (5x VI, 2x II, 9x I) od 1959 8x 114 mm L/45 QF 4,5-inch DP Mark.III (4x II) 34x 40 mm L/56 Bofors (5x VI, 1x II, 2x I) od 1965 4x 114 mm L/45 QF 4,5-inch DP Mark.III (2x II) 6x 40 mm L/56 Bofors (3x II) od 1973 4x 47mm ? (4x I) | 16x QF 4.5-inch/45 DP Mark.I (8x II) 43x OQF 1.57-inch/56 Bofors (5x VI, 2x II, 9x I) from 1956 12x QF 4.5-inch/45 DP Mark.III (6x II) 43x OQF 1.57-inch/56 Bofors (5x VI, 2x II, 9x I) from 1959 8x QF 4.5-inch/45 DP Mark.III (4x II) 34x OQF 1.57-inch/56 Bofors (5x VI, 1x II, 2x I) from 1965 4x QF 4.5-inch/45 DP Mark.III (2x II) 6x OQF 1.57-inch/56 Bofors (3x II) from 1973 4x 47mm ? (4x I) |
Vybavení: Equipment: | Radar typ 293Q (vyhledávací radar - vzduch/hladina) 2x Radar typ 982 (radar pro navádění stíhačů) 2x Radar typ 983 (výškové zajištění) od 1965 Radar typ 965 (vyhledávací radar - vzduch) Radar typ 982 (radar pro navádění stíhačů) Radar typ 983 (výškové zajištění) Radar typ 293Q )vyhledávací radar - vzduch/hladina) Radar typ SPN-35 od 1970 Radar typ 965 (vyhledávací radar - vzduch) 2x Radar typ 982 (radar pro navádění stíhačů) 2x Radar typ 983 (výškové zajištění) | Type 293Q (air/surface search radar) 2x Type 982 2x Type 983 from 1965 Type 965 (air search radar) Type 982 Type 983 Type 293Q (search radar air/surface) Type SPN-35 from 1970 Type 965 (air search radar) 2x Type 982 2x Type 983 |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | 35-50 letounů 1973 14x Phantom FG.1 (892. peruť FAA) 12x Buccaneer S Mk.2 (809. peruť FAA) 4x Gannet AEW Mk.3 (849. peruť FAA (letka B)) 7x Sea King ASW (842. peruť FAA) 2x Wessex | 35-50 Airplanes in y.1973 14x Phantom FG.1 (No. 892 Naval Air Squadron FAA) 12x Buccaneer S Mk.2 (No. 809 Naval Air Squadron FAA) 4x Gannet AEW Mk.3 (No. 849 Naval Air Squadron (B Flight)) 7x Sea King ASW (No. 824 Naval Air Squadron) 2x Wessex |
Poznámka: Note: | Loď byla několikrát přestavěna. od 1965 byl maximální výtlak zvětšen na 53.350 t od 1973 byly zvětšeny rozměry letové paluby na 257,6 x 50,6 m a maximální výtlak stoupl na 50.768 t 22.09.1980 - odtažena k sešrotování | The vessel was several times reconstructed. from 1965 maximal displacement: 52,507 ton from 1973 flight deck: lenght 845ft 2in, beam 166ft and maximal displacement: 49,966 ton 22.09.1980 - under tow to be scrapped |
Zdroje: Sources: | Pejčoch Ivo, Novák Zdeněk, Hájek Tomáš: Válečné lodě[7]. 1.vydání, Praha:Ares s.r.o.1998, 353str.,ISBN 80-86158-08-X en.wikipedia.org |