SSN - Seawolf

Seawolf class
     
Název:
Name:
Seawolf Seawolf class
Originální název:
Original Name:
Seawolf class
Kategorie:
Category:
útočná ponorka s nukleárním pohonem submersible ship, attack, nuclear powered (SSN)
Přehled vyrobených plavidel:
Summary of Built Boats:
USS Seawolf (SSN-21)
USS Connecticut (SSN-22)

USS Jimmy Carter (SSN-23)
Posádka:
Crew:
140 (14 důstojníků, 126 poddůstojníků a námořníků) 1)

140 (14 Officers, 126 NCOs and Sailors) 2)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
7580 3) t 7460 4) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
- t - long tons
Výtlak pod hladinou:
Submerged Displacement:
9284 5) t 9137 6) long tons
Délka:
Length:
107,59 7) m 353 ft 8)
Šířka:
Beam:
12,19 m 40 ft
Ponor:
Draught:
10,67 m 35 ft
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
1x jaderný reaktor Westinghouse S6W (MWt 220)
2x parní turbína
1x Westinghouse S6W Nuclear Reactor (300,000 hp thermal)
2x Steam Turbine
Výkon:
Power:
42504,9 kW při ? ot/min 57000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
1 9)
Zásoba paliva:
Fuel Load:
- 10) t - 11) long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na hladině:
Surfaced Speed:
? km/h ? kt
Rychlost pod hladinou:
Submerged Speed:
64,8 km/h 35 kt
Dosah na hladině:
Surfaced Range:
- 12) km při rychlosti ? km/h - 13) nm at speed ? kt
Dosah pod hladinou:
Submerged Range:
- 14) km při rychlosti 64,8 km/h - 15) nm at speed 35 kt
Maximální hloubka ponoření:
Maximum Depth:
244 16) m 800 17) ft
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x torpédomet ráže 660 mm na bocích přídě
- torpéda Mk-48 ADCAP a Mk-48 CBASS
- protilodní řízené střely UGM-84D Harpoon a UGM-109B TASM
- protizemní řízené střely UGM-109A, UGM-109B, UGM-109C, UGM-109D a UGM-109E Tomahawk
- miny
8x Torpedo-tube, cal. 26-in
- Mk-48 ADCAP a Mk-48 CBASS Torpedoes
- UGM-84D Harpoon a UGM-109B TASM Anti-Ship Missiles
- UGM-109A, UGM-109B, UGM-109C, UGM-109D a UGM-109E Guided Missile
- Mines
Vybavení:
Equipment:
Radary:
AN/BPS-16 (navigační radar)

Sonary:
AN/BQQ-5D/E (aktivně-pasivní sonar)
AN/BQS-24 MIDAS (aktivní sonar)
AN/BQR-22 (pasivní sonar)
AN-BQG-5 (pasivní sonarové boční pole)
TB-16 (průzkumné a taktické sonarové vlečné pole)
TB-29 (průzkumné a taktické sonarové vlečné pole)

Ostatní:
2x AN/BRA-34 (víceúčelový stožár)
AN/BSY-2 "CCS Mk.2" (ponorkový bojový systém)
AN/SPA-25A (rádiový dotazovač)
AN/WIC-2B (rádiový ohlašovač)
AN/USC-35 (taktický systém pro předávání dat - Link 11)
AN/URR-76 (rádiový přijímač)
AN/WSC-3 (satelitní terminál - OTCIXS)
AN/BRT-6 (komunikační bóje)
AN/URT-23D (univerzální visílačka)
AN/USQ-76 (datový terminál - Link II)
AN/WLQ-4 (systém pro vedení REB)
AN/BRD-7 a AN/BLD-1
OE-315 BCA (vlečná anténní bóje)
SINS (lodní / ponorkový inerciální navigační systém)
přijímač GPS
AN/WLY-1 (systém protiopatření)
AN/WLR-9 (zvukový dotazovač)
Radars:
AN/BPS-16 (Navigation)

Sonars:
AN/BQQ-5D/E (Active-Passive)
AN/BQS-24 MIDAS (Active)
AN/BQR-22 (Passive)
AN-BQG-5 (Wide Aperture Array)
TB-16 (Fat Line Towed Array)
TB-29 (Thin Line Towed Array)

Ostatní:
2x AN/BRA-34 (Antenna Group)
AN/BSY-2 "CCS Mk.2" (Submarine Combat System)
AN/SPA-25A (Radar Indicator)
AN/WIC-2B (Announcing System)
AN/USC-35 (Link 11 Digital Data System)
AN/URR-76 (Radio Receiver)
AN/WSC-3 (SATCOM Terminal - OTCIXS)
AN/BRT-6 (Communications Buoy)
AN/URT-23D (HF Transmitter)
AN/USQ-76 (Data Terminal Set - Link II)
AN/WLQ-4 (Electronic Warfare Support System)
AN/BRD-7 a AN/BLD-1
OE-315 BCA (Buoyant Cable Antenna)
SINS (Ship / Submarine Inercial Navigation System)
Global Position System
AN/WLY-1 (Acoustic Interception and Countermeasures System)
AN/WLR-9 (Acoustic Intercept Receivers)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) údaj pro SSN-21 a SSN-22
SSN-23: +50 příslušníků jednotek zvláštního určení US Navy
3) údaj pro SSN-21 a SSN-22
SSN-23: 10.628 t
5) údaj pro SSN-21 a SSN-22
SSN-23: 12.334 t
7) údaj pro SSN-21 a SSN-22
SSN-23: 138,07 m
9) lodní šroub je skrytý uvnitř prstence (systém "Pump-Jet-Propulser")
10) neomezená
12) neomezený
14) neomezený
16) oficiální údaj
neoficiálně: 487-610 m
2) data for SSN-21 and SSN-22
SSN-23: + another 50 members / operators of Special Warfare Unit
4) data for SSN-21 and SSN-22
SSN-23: 10460 long tons
6) data for SSN-21 and SSN-22
SSN-23: 12,139 long tons
8) data for SSN-21 and SSN-22
SSN-23: 453 ft
9) Unlimited
11) Unlimited
13) Unlimited
15) Official
Unofficial: 1,600-2,000 ft
Zdroje:
Sources:
http://www.gdeb.com/about/oursubmarines/seawolf/
www.navy.mil
en.wikipedia.org
www.seaforces.org
https://www.navysite.de/ssn/ssn21.htm
www.globalsecurity.org
http://www.navsource.org/archives/08/080021.htm
https://www.naval-technology.com/projects/seawolf/
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/ssn-21.htm
https://www.military.com/
Jane's Válečné Lodě (ISBN 80-7236-080-9)
Válečné Lodě Současnosti (ISBN 80-86215-81-4)
Ponorky - Válka pod vlnami (ISBN 978-80-206-0914-4)
Ponorky současnosti (ISBN 978-80-87087-00-8)
URL : https://www.valka.cz/SSN-Seawolf-t76138#280968 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

SSN - SEAWOLF



Historie


Projekt Seawolf byla první nová konstrukce útočné jaderné ponorky USA po více jak 20 letech. Měla opět návrátit dominantní postavení Spojeným státům a získat znovu náskok v oblasti redukce hluku vznikající při plavbě ponorek. Po více jak 30 let držela podmořská plavidla U.S. Navy tuto technologickou převahu nad ponorkami VMF (vojenské námořnictvo SSSR/RF).

Ale s příchodem plavidel Projekt 671RTM Ščuka a zejména Projekt 971 Ščuka-B na počátku 80. let 20. století se začaly pomyslné misky vah vyrovnávat. Stejně tak příchod nové generace senzorů a čidel částečně deklasoval nadřazenost amerických ponorek třídy Los Angeles, které se v té době stále ještě stavěly (výstavba pokračovala až do konce 80. let 20. století). A přestože proběhlo několik velmi významných modernizací (instalace výkonějších zbraňových systémů, modernějších senzorů, nejnovější elektroniky, úprava kormidel, obložení trupu), první plavidlo, SSN-688 USS Los Angeles, bylo navrhnuto na přelomu 60. a 70. let 20. století a konstrukce, včetně některých konstrukčních součástí (reaktor a pohonné ústrojí) jako takových, byly více jak 20 let staré. Proto bylo pro námořnictvo Spojených států prioritou zařazení nové třídy plavidel, která by opět získala tolik potřebný náskok a stala se neviditelná a hlavně neslyšitelná.

První návrh na novou ponorku se objevil v polovině 80. let 20. století a jejím autorem nebyl nikdo jiný než konsorcium General Dynamics Electric Boat Division, které stálo za většinou jaderných ponorek ve Spojených státech. Na začátku byla předobjednávka na postavení celých 29 ponorek. V roce 1991, s rozpadem Svazu sovětských socialistických republik, byl původní záměr přehodnocen a bylo požadováno pouze 12 plavidel. Ale analýzy zjistily, že i tak by stavba stála 1/4 rozpočtu U.S. Navy, přes 33,6 miliardy USD (rok 1991). To bylo shledáno s koncem bipolárního rozdělení světa jako nesmyslné plýtvání a celý projekt byl seškrtán. Aby nepřišly vynaložené peníze vniveč, byla kongresem schválena akvizice 3 plavidel a rozhodnutí o vývoji nové a výrazně levnější ponorky (to vyústilo v třídu Virginia). Posléze byla ponorka USS Jimmy Carter, poslední plavidlo třídy, ještě modifikována, aby dokázala plnit i soudobé požadavky a to přidáním dodatečného úseku trupu.

Stavba všech plavidel proběhla pomocí modulární stavby, kdy jsou jednotlivé části plavidla (trup, vybavení, atd.) vyráběny na více místech, v ten samý čas a jako samostatné moduly jsou pak spojeny v konečný celek. A to proto, protože tato koncepce výroby významně snižuje konečnou cenu, výrazně urychluje stavbu plavidla a umožňuje podílet se na stavbě plavidla vícero společnostem.

Avšak v případě třídy Seawolf konečné náklady narostly do takřka astronomických výšek, ale to zejména z důvodu použití nejmodernějších technologií. Jako příklad lze uvést, že trup byl vyráběn z vysoce pevné oceli HY-100, s tím bylo spojeno i složitejší svařování trupu (to naopak dovolilo operovat ve velkých hloubkách). A společně s v té době nově vyvinutým reaktorem, specificky upraveným pohonným ústrojím a novým typem akustického obložení, to umožňovalo vyvinout vysokou podhladinovou rychlost a přitom nevydávat takřka žádné zvukové emise. Jinými slovy se ponorka může pohybovat až rychlostí 20 uzlů a přitom být zcela neslyšitelná pro své okolí. Mimo jiné dosahují i velmi vysoké podhladinové rychlostí rychlostí a to mezi 35-40 uzly.

Plavidla se též stala nejlépe vyzbrojenými ponorkami, jaké do té doby Spojené státy měly. Tato plavidla byla a jsou předurčena k vedení ofenzivní činnosti v oblastech s vysokým počtem výskytu nepřítele.

Program Seawolf neměl jen nahradit třídu Los Angeles, měl daleko větší ambice. A možná to se mu společně se škrty ve vojenském rozpočtu stalo takřka osudným. Jak je známo, a bylo i již zmíněno, třída Seawolf byla tzv. "Zlatá rybka" námořnictva USA. I když není známá přesná výše celkových nákladů za vývoj projektu a následnou stavbu 3 ponorek této třídy, odhaduje se na 7-9 miliard USD (FY 96). Náklady na stavbu 1 ponorky dosahovaly neuvěřitelných 2,765 miliardy USD (FY 96), a proto bylo nemyslitelné postavit několik desítek ponorek této třídy.


Popis


Plavidla třídy Seawolf jsou na první pohled takřka k nerozeznání od své předchůdkyně třídy Los Angeles. Podobnost velikostí i tvarem je však jediná příbuznost mezi těmito dvěmi generacemi ponorek.

Ponorky mají protáhlý hydrodynamický kapkovitý trup, který při plavbě klade co možná nejmenšího odpor. Na trupu, vyrobeného z vysokopevnostní oceli HY-100, se nachází celkem 6 bočních sonarových polí (3 na každé straně), které zapřičiňují, že trup není zcela hladký. Příďová zatahovatelná hloubková kormidla jsou umístěna vpředu na trupu. Záďová kormidla jsou v tradičním tvaru znaku +. Ve stejné ose, v jaké jsou umístěna kormidla, se nachází i záďové stabilizátory, ve kterých jsou mimo jiné umístěny vlečné sonary. Stabilizátory mají tvar obráceného písmene V.

Prostory pro posádku jsou plně klimatizovány a tvoří ji dle oficiálních zdrojů U.S. Navy celkem 140 příslušníků námořnictva. Z toho je 14 důstojníků a zbylých 126 mužů tvoří poddůstojníci a řadoví námořníci. Běžná doba hlídky se pohybuje okolo 2 měsíců (60-70 dnů).
Plavidlo SSN-23 USS Jimmy Carter má kapacitu na ubytování dalších až 50 mužů. Tato místa jsou určena hlavně pro příslušníky speciálních jednotek námořnictva - SEAL.

Pohon pod i na hladině zajišťuje tlakovodní reaktor S6W (vyvinutý a vyráběný společností Westinghouse). Náklady na vývoj a nálednou výrobu 3 reaktorů typu S6W se odhadují na 1 miliardu USD (FY 96). Reaktor pohání 2 turbíny, které dávají celkový výkon 38,78 MW (52 000 koňských sil). Ten je přenášen na jednu lodní hřídel zakončenou šroubem ukrytým v prstenci (systém "Pump-Jet-Propulser"). Ponorka SSN-23 je navíc vybavena pomocnou manévrovací jednotkou. Všechna plavidla třídy Seawolf jsou vybavena nouzovým konvenčním pohonem.

Radioelektronické vybavení zahrnuje navigační radar AN/BPS-16 (I-Band), rádiový dotazovač AN/SPA-25A a ohlašovač AN/WIC-2B, a systém pro vedení radioelektronického boje (REB) AN/WLQ-4.

Sonarové vybavení plavidel třídy Seawolf je velmi bohaté. Ponorky mají instalován velký trupový aktivní/pasivní sonar AN/BQQ-5D/E v přídi plavidla. Na obou bocích se nachází systém celkem 6 bočních široko-štěrbinových pasivních sonarových polích AN/BQG-5 označovaných jako WAA (Wide-Aperture Array). Na každé straně ponorky jsou 3 rozměrné antény. Je zde krátkodosahový aktivní sonar AN/BQS-24 MIDAS (Mine and Ice Detection and Avoidance System) sloužící k detekci a výstraze před minami a k navigaci pod ledem. Dále pasivní sonarový detekční systém AN/BQR-22 schopný analyzovat získaná data. V poslední řadě jsou přítomny pasivní sonarová vlečná anténa TB-16 a tenká pasivní sonarová vlečná anténa TB-29. Komplexní systém AN/BQQ-10 řídí, zpracovává a vyhodnocuje data získaná ze všech sonarových antén.

Velmi bohaté a rozmanité elektronické vybavení, to je jeden ze znaků charakterizujících třídu Seawolf. Základem je bojový řídící systém AN/BSY-2 označováný též jako CCS Mk.2 (Command Combat System II od společnosti Raytheon). Tento specifický a komplexní systém slouží ke kompletnímu ovládání celého plavidla. Spojení zajišťují rádiový přijímač AN/URR-76, satelitní terminál AN/WSC-3 (OTCIXS), taktický systém pro předávání dat AN/USC-35 (Link 11), datový terminál AN/USQ-76 (Link II) a univerzální vysílačka AN/URT-23D, a to prostřednictvím dvou anténních víceúčelových stožárů AN/BRA-34, vlečné anténní bóje OE-315 BCA (Buoyant Cable Antenna) a komunikační bóje AN/BRT-6. Přítomny jsou dále systémy AN/BRD-7 (??? Intercept Direction Finding System ???) a AN/BLD-1 (??? Direction Finding System ???).

Plavidla jsou vybavena zvukovým dotazovačem AN/WLR-9 a akustickým systémem pro zarušení útočících torpéd AN/WLY-1. S jistou lze také říci, že je využíván ponorkový navigační inerciální systém SINS (Submarine / Ship Inercial Navigation System) a systém globální navigace GPS. Jako u každé jiné ponorky je i tato třída vybavena periskopy, jsou zde dva periskopy značky Kollmorgen, Typ 18 a Typ 8 Mod.3 (oba dovolují omezenou rádiovou komunikaci).

Výzbroj ponorky je na bocích tlakového trupu u přídě a je netypicky tvořena 8 torpédomety ráže 660 mm. Plavidla tak disponují téměř 2násobnou palebnou silou než třída Los Angeles, ale i než nová třída Virginia (platí zejména pro protiponorkový boj - ASW). Ponorky jsou vyzbrojeny torpédy Mk.48 ADCAP, protilodními řízenými střelami UGM-84D Harpoon a UGM-109B TASM (Tomahawk Anti-Ship Missile) a řízenými střelami s plochou dráhou letu UGM-109C TLAM-C nebo UGM-109D TLAM-D nebo UGM-109E TacTom. Plavidla jsou schopna nést celkem 50 kusů torpéd a řízených střel. Ekvivalentem namísto torpéd a střel může být náklad až 100 kusů min. Důvodem proč byly torpédomety navrženy v nestandardní ráži je, že bylo a stále je plánováno použití prostředků UUV (Underwater Unmanned Vehicle - podvodní plavilo bez lidské posádky), a to hlavně k průzkumu a boji.

Jak již bylo zmíněno, poslední plavidlo třídy, USS Jimmy Carter, bylo modifikováno přidáním 30,5metrového úseku MMP (Multi-Mission Platform). Ten je určen zejména pro podporu obojživelných operací. Je vybaven sekcí umožňující pobyt až 50 příslušníků SEAL, přechodovou komorou a umožňuje připojení suchého doku DDS anebo nesení miniponorky ASDS. Nést DDS nebo ASDS mohou však i SSN-21 a SSN-22.


Zdroje:
https://www.gdeb.com/about/oursubmarines/seawolf/
www.navy.mil
en.wikipedia.org
www.seaforces.org
https://www.navysite.de/ssn/ssn21.htm
www.globalsecurity.org
https://www.navsource.org/archives/08/080021.htm
https://www.naval-technology.com/projects/seawolf/
https://fas.org/man/dod-101/sys/ship/ssn-21.htm
https://www.military.com/
Jane's Válečné Lodě (ISBN 80-7236-080-9)
Válečné Lodě Současnosti (ISBN 80-86215-81-4)
Ponorky - Válka pod vlnami (ISBN 978-80-206-0914-4)
Ponorky současnosti (ISBN 978-80-87087-00-8)

SSN - Seawolf - USS Seawolf (SSN-21)

USS Seawolf (SSN-21)
URL : https://www.valka.cz/SSN-Seawolf-t76138#280976 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more