Focke-Wulf Fw 190 A-5

     
Název:
Name:
Focke-Wulf Fw 190 A-5 Focke-Wulf Fw 190 A-5
Originální název:
Original Name:
Focke-Wulf Fw 190 A-5
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.11.1942-DD.04.1943 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Sorau (Żary) /
DD.01.1943-DD.08.1943 Focke-Wulf Flugzeugbau AG, Marienburg (Malbork) /
DD.12.1942-DD.06.1943 AGO Flugzeugwerke GmbH, Oschersleben /
DD.01.1943-DD.06.1943 Arado Flugzeugwerke GmbH, Warnemünde /
DD.02.1943-DD.06.1943 Gerhard-Fieseler-Werke GmbH, Kassel /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1942-DD.08.1943 z toho / from that:
DD.11.1942-DD.04.1943 Focke-Wulf, Sorau (W.Nr.: 0150811-150959 [180811-180959])
DD.01.1943-DD.08.1943 Focke-Wulf, Marienburg (W.Nr.: 01501040-1501751 [181488-181751])
DD.12.1942-DD.03.1943 AGO (W.Nr.: 0152521-0152746)
DD.04.1943-DD.06.1943 AGO (W.Nr.: 410001-410275)
DD.01.1943-DD.06.1943 Arado (W.Nr.: 0155845-0156024)
DD.02.1943-DD.06.1943 Fieseler (W.Nr.: 0157201-0157375)
DD.05.1943-DD.05.1943 Fieseler (W.Nr.: 710001-710070)
DD.04.1943-DD.06.1943 ? (W.Nr.: 840001-840150)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
675:
Focke-Wulf: 153
AGO: 280
Arado: 42
Fieseler: 200
První vzlet:
Maiden Flight:
01.06.1939 (prototyp / prototype Fw 190 V1)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2960 kg 6526 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4106 kg 9052 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,51 m 34ft 5,77in
Délka:
Length:
8,95 m 29ft 4,36in
Výška:
Height:
3,95 m 12ft 11,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,30 m2 196.98 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
BMW 801 D-2
- dvouhvězdicový
- počet válců: 14
- vzletový výkon: 1250 kW (1700 PS)
BMW 801 D-2
- two-row radial
- number of cylinders: 14
- take-off power output: 1677 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
524 l 115 Imp gal / 138 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
670 km/h v 6500 m 416 mph in 21325 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
525 km/h v ? m 326 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,1 m/s 2775.6 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m ? ft
Dolet:
Range:
850 km 528 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 (v trupu)
2x 20mm kanón MG 151/20 E (v kořeni křídla)
2x 20mm kanón MG FF/M (v křídle)
2x 7,92mm MG 17 machine-guns (in the fuselage)
2x 20mm MG 151/20 E cannons (in the wing root)
2x 20mm MG FF/M cannons (in the outboard wing)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Umrüstbausätze:
Fw 190 A-5/U1 - s kanóny MK 103 v gondolách pod křídlem (W.Nr. 1162)
Fw 190 A-5/U2 - stíhací bombardér pro noční operace, výfuky s tlumiči plamenů a plechy proti oslnění pilota
Fw 190 A-5/U3 - stíhací bombardér, vyzbrojen pouze dvěma MG 151/20 E
Fw 190 A-5/U4 - průzkumný letoun, kamera Rb 12,5/7x9, redukovaná výzbroj
Fw 190 A-5/U7 - s kanóny MK 103 v křídle (minimálně 2 prototypy)
Fw 190 A-5/U8 - stíhací bombardér (minimálně 5 letadel - W.Nr.: 813, 1513, 1449, 1450, 1482; později přeznačen na Fw 190 G-2)
Fw 190 A-5/U9 - předchůdce Fw 190 A-7 a Fw 190 A-8 (W.Nr. 812 a 816)
Fw 190 A-5/U10 - s kanóny MG 151/20 E v křídle
Fw 190 A-5/U11 - s kanóny MK 108 v křídle
Fw 190 A-5/U12 - podkřídlové gondoly, každá se dvěma MG 151/20 (4x 145 nábojů, minimálně dva letouny: W.Nr. 813 / BH+CC a W.Nr. 814 / BH+CD)
Fw 190 A-5/U13 - stíhací bombardér vycházející z Fw 190 A-5/U8, závěsník ETC 501 pod trupem, předchůdce Fw 190 G-3
Fw 190 A-5/U14 - torpédový letoun (W.Nr.: 871 / TD+SI)
Fw 190 A-5/U15 - stíhací bombardér pro nesení pum Bv 246 Hagelkorn
Fw 190 A-5/U16 - zástavba MK 108 místo MG 151/20 E v křídle (W.Nr.: 1346)
Fw 190 A-5/U17 - bitevní letoun s přídavným pancéřováním, předchůce Fw 190 F-3


Rüstsätze:
Fw 190 A-5/R1 - vybaven radiostanicí FuG 16ZE
Fw 190 A-5/R6 - s dvojicí odpalovacích zařízení na WGr.21
Fw 190 A-5/R11 - noční stíhací letoun s radarem FuG 217 Neptun
Umrüstbausätze:
Fw 190 A-5/U1 - with MK 103 cannons in underwing pods (W.Nr. 1162)
Fw 190 A-5/U2 - fighter bomber for night operations, exhaust flame dampeners and anti-reflective fittings
Fw 190 A-5/U3 - fighter bomber, armed with only rwo MG 151/20 E
Fw 190 A-5/U4 - reconnaissance aircraft, Rb 12,5/7x9 camera, reduced armament
Fw 190 A-5/U7 - with MK 103 cannons in the wing v křídle (at least 2 prototypes)
Fw 190 A-5/U8 - fighter bomber (at least 5 aircraft - W.Nr.: 813, 1513, 1449, 1450, 1482; later renamed to Fw 190 G-2)
Fw 190 A-5/U9 - predecessor of Fw 190 A-7 and Fw 190 A-8 (W.Nr. 812 a 816)
Fw 190 A-5/U10 - with MG 151/20 E cannons in the wing
Fw 190 A-5/U11 - with MK 108 cannons in the wing
Fw 190 A-5/U12 - underwing pods, each with two MG 151/20 (4x 145 rounds, at least two aircraft: W.Nr. 813 / BH+CC a W.Nr. 814 / BH+CD)
Fw 190 A-5/U13 - fighter bomber based on Fw 190 A-5/U8, ETC 501 rack under fuselage, predecessor of Fw 190 G-3
Fw 190 A-5/U14 - torpedo aircraft (W.Nr.: 871 / TD+SI)
Fw 190 A-5/U15 - fighter bomber able to carry Bv 246 Hagelkorn bombs
Fw 190 A-5/U16 - intallation of MK 108 instead of MG 151/20 E in the wing (W.Nr.: 1346)
Fw 190 A-5/U17 - attack aircraft with additional armour protection, predecessor of Fw 190 F-3


Rüstsätze:
Fw 190 A-5/R1 - equipped with FuG 16ZE radio set
Fw 190 A-5/R6 - with the pair of rocket launchers for WGr.21
Fw 190 A-5/R11 - night fighter aircraft with FuG 217 Neptun radar
Zdroje:
Sources:
Rodeike, P.: Jagdflugzeug Focke-Wulf Fw 190 A, Fw 190 "Dora", Ta 152 H, Struve- Druck, 1998
Griehl, M.: Focke-Wulf Fw 190, Flugzeug Profile 9
Scheibert, H., Campbell, J. L., Greer, D.: Focke Wulf Fw 190, Podzun-Verlag, 1976
Skupierski, A.: Fw 190 A/F/G, cz. 2, AJ-Press, 1994
Janowicz, K.: Focke Wulf Fw 190 vol. I, Kagero, 2003
URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-A-5-t71303#251167 Version : 0
Fw 190 A-5 from II./JG 54, Eastern Front, autumn 1943.


Source: see above
Focke-Wulf Fw 190 A-5 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-A-5-t71303#387072 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fw 190 A-5 nasazená u letky 8./JG 2, letiště Cherbourg ve Francii, podzim 1943.


Zdroj: viz výše
Focke-Wulf Fw 190 A-5 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-A-5-t71303#387074 Version : 0
Fw 190 A-5/R6 lonesome unit pri nabíjaní strelas into the výmetnej tube 21 cm BR-Gerat (Bord-Raketen-Gerat), 1943.

source: www.bundesarchiv.de
.
Focke-Wulf Fw 190 A-5 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-A-5-t71303#536194 Version : 0
Fw 190 A-5/U14 - aircraft modified to carry aerial torpedoes LT-5Fb, which was mounted on the podtrupovém hinge ETC 502; the aircraft had an enlarged tail area (same as the Focke-Wulf Ta 152) and enlarged the tail wheel, to avoid possible conflict of torpedoes to the ground. Aircraft armament consisted of just two cannons MG 151/20 E. On this modification have been modified aeroplanes TD+SI, W. Nr. 150871 and TD+SJ, W.Nr. 150872.

Source: www.facebook.com
.
Focke-Wulf Fw 190 A-5 -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Wulf-Fw-190-A-5-t71303#584099 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more