Micubiši G4M1 12-Ši

Mitsubishi G4M1 12-Shi / 十二試陸上攻撃機 (12-试)
     
Název:
Name:
Micubiši G4M1 12-Ši Mitsubishi G4M1 12-Shi
Originální název:
Original Name:
十二試陸上攻撃機 (12-试)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.03.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1937-DD.03.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
23.10.1939 první prototyp / first prototype
DD.03.1940 druhý prototyp / second prototype
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6470 kg 14264 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9440 kg 20812 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
24,880 m 81ft 7,52in
Délka:
Length:
19,970 m 65ft 6,22in
Výška:
Height:
4,900 m 16ft 0,9in
Plocha křídla:
Wing Area:
78,125 m2 840.93 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
120,83 kg/m2 24.75 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Micubiši MK4A Kasei 11 o vzletovém výkonu 1 125 kW (1530 k), 1 037 kW (1410 k) v h= 2 000 m a 986 kW (1340 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 400 mm, náběh vrtulových listů nastavitelný v intervalu 20° - 40°.
Mitsubishi MK4A Kasei 11 fourteen-cylinder air-cooled radials rated at 1,509 hp for take-off, 1,391 hp at 6,562 ft and 1,322 hp at 13,123 ft,
driving three-blade Hamilton-Sumitomo metal constant-speed propeller of 11ft 1,86in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
4 900 l 1,078 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
444 km/h v 4000 m 275.9 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
278 km/h v 4000 m 172.7 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,92 min do 5000 m 13,92 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10180 m 33399 ft
Dolet:
Range:
4290 km 2665.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5560 km 3454.8 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kanón Typ 99 Model 1 ráže 20 mm v zadním střelišti
4x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm
1x přední střeliště
1x hřbetní střeliště
2x boční střeliště
Pumový náklad: pumy do hmotnosti 800 kg nebo 1x torpédo typ 91
One 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable rearward-firing in the tail turret,
one 0.303 inch Type 92 trainable forward-firing in the nose,
one 0.303 inch Type 92 trainable rearward-firing in a dorsal blister position and
two 0.303 inch Type 92 trainable lateral-firing, 1 in each beam position
Bomb load: Up to 1,764 lb, carried on underfuselage hardpoints with a total rating of 1,764 lb. General disposables load consisted of: up to 1,764 of free-fall bombs or 1,764 lb torpedo in stead of bombs
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Od týmu konstruktérů dostaly prototypy jméno ナメクジ - Namekudži (slimák). Flight tests started at 23 October 1939, and were very encouraging. Only minor modifications were deemed necessary. For example: the second prototype had a slightly larger vertical fin, and was fitted with aileron tab balances.
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.xs4all.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-G4M1-12-Si-t64994#231694 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more