Název: Name: | IAR-80 | IAR-80 |
Originální název: Original Name: | IAR-80 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.04.1941-DD.MM.194R Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1941-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 90 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.04.1939 1. prototyp | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2080 kg | 4586 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2685 kg | 5919 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2720 kg | 5997 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,520 m | 34ft 6,17in |
Délka: Length: | 8,970 m | 29ft 5,14in |
Výška: Height: | 3,525 m | 11ft 6,78in |
Plocha křídla: Wing Area: | 15,97 m2 | 171.9 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 168,128 kg/m2 | 34.44 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | IAR K14-1000A vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzleovém výkonu 754 kW/1025 k. Vrtule trojlistá VDM 9-11131 s nastavitelným úhlem náběhu. | IAR K14-1000A1 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1011 hp for take-off, driving a three-blade variable-pitch VDM 9-11131 propeller |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 455 l | 100 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 506 km/h v 5000 m | 314.4 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 425 km/h v 4500 m | 264.1 mph in 14764 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,16 m/s | 2196.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,85 min do 5000 m | 5,85 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | 34449 ft |
Dolet: Range: | 730 km | 453.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 900 km | 559.2 mi |
Výzbroj: Armament: | 6x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídlech s 500 náboji na hlaveň. | Six fixed forward-firing 0.312 inch FN Browning machine-guns mounted in the inner portion of the wing, 500 rpg |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Druhá výrobní série letounů IAR 80 (90 letadel), Rumunsko již mělo zabezpečené dodávky zbraní pro své stíhací stroje, od 51. vyrobeného letounu byly instalovány další dva kulomety do křídel, neprůstřelné čelní sklo pilotní kabiny a další pancéřování na ochranu pilota. Podmotorování bylo řešeno mírně výkonnějším motorem K14-1000A. | In April 1941 the Romanians were firmly in the German sphere, and as a result the Germans released more of the FN guns for their use. These were quickly incorporated into the design, and the resulting 80A model finally mounted the original design complement of six guns. The design also added armored glass to the windscreen, armor to the seat-back, and a new gun sight. |
Zdroje: Sources: | L+K č.1/1984 a 2/1984, Stíhací letouny I.A.R., Monografie, M. Velek http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749 http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html geocities.com www.platon.co.jp www.geocities.com www.fortunecity.com www.historynet.com archiv autora |