CZK - Tatra 111 R

     
Název:
Name:
Tatra 111 R1) Tatra 111 R1)
Originální název:
Original Name:
Tatra 111 R
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Tatra, n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1953-DD.MM.1962
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
33 690 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.DD.RRRR
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
86002) kg 189602) lb
Užitečné zatížení:
Payload:
10240 kg 22575 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
188402) kg 415352) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
22000 kg 48502 lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
408402) kg 900372) lb
Celková délka:
Overall Length:
8300 mm 27ft 3in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8ft 2in
Celková výška:
Overall Height:
26803) mm 8ft 9.5in4)
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm 11.5in
Rozvor:
Wheelbase:
4175 mm - 1220 mm 164 ⅜ in - 48in
Rozchod:
Track:
2080 mm - přední náprava
1800 mm - zadní nápravy
81 ⅞ in - front axle
70 ⅞ in - rear axle
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová
parkovací - mechanická
service brake - single-circuit pressure-air drum brakes
parking brake - mechanical
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 12 V
ukostřený záporný pól
akumulátor: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 200 W
nominal voltage: 12 V
ground pole: negative
battery: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 200 W
Pneumatiky:
Tyres:
11,00 - 20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-111 A
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
- vrtání: 110 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 14 825 cm3
- maximální točivý moment: 726 Nm při 1400-1600 ot/min
- maximální výkon: 132 kW při 1800 ot/min
Tatra T-111 A
- air cooled, V-type, four stroke, direct injection diesel engine
- number of cylinders: 12
- bore: 4.33 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 905 cu in
- maximum torque: 535 lb.ft at 1400-1600 rpm
- maximum power output: 178 hp (180 PS) at 1800 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod mechanical, 4 forward and 1 reverse gears, normal and reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
dvoulamelová, suchá dual-plate, dry
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
135 l 29.7 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
61,5 km/h 38 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
38 l/100 km 7.43 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
~550 km ~342 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 22 °
Svah:
Gradient:
23 ° 52 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,35 m 14in
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Uživatelské státy:
User States:

4)
4)

4)
4)
Poznámka:
Note:
1) bez navijáku
2) vozidla vyrobená po roce 1955
3) po kabinu (nezatížené vozidlo), 3050 mm / 3270 mm s plachtou (nezatížené vozidlo)
4) přesná verze neznámá

přehled verzí
1) without winch
2) vehicles manufatured after 1955
3) to the cab (empty vehicle), / 10ft / 10ft 8.75in with tarpaulin (empty vehicle)
4) exact version unknown

overview of versions
Zdroje:
Sources:
Vaník, M.: Příručka pro vojenské řidiče, Naše vojsko, Praha, 1964
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#594094 Version : 0
The all-terrain truck TATRA 111 R, with a 6 x 6 drive, was designed for the transport of material. It was manufactured in the years 1953 - 1962 in n.p. TATRA Kopřivnice.

The cabin is all-metal, three-seater.

General information:
Engine: T 111A - 12 V diesel - air cooled
Cylinder capacity: 14825 cm³
Engine power: 180 pcs at 1800 rpm./min.

Dimensions:
Length: 8300 mm
Width: 2500 mm
Height: 2680 mm

Weight/without winch /: 8400 kg

The side panels at a height of 500 mm can be adjusted by 370 mm to a total height of 870 mm.
The body tarpaulin has two height variants: 1580 mm or 1800 mm.


Source: www.tatraportal.sk
CZK - Tatra 111 R - Nákladné terénne vozidlo T - 111 R

Nákladné terénne vozidlo T - 111 R
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#210299 Version : 0
Technical-tactical data
Curb weight: 8 400 kg
The maximum load capacity in the field: 8 000 to 5 000 kg (according to the bearing capacity of the ground)
The maximum load capacity on the road: 10 240 kg
The maximum weight of the trailer on the road: 22 000 kg

Dimensions:
- length: 8-300 mm
- width: 2 500 mm
- height with arches: 3 050 mm
- the height of the booth: 2 680 mm
- loading area (length x width): 5 000 x 2 340 mm
- ground clearance: 290 mm
- the height of the loading area above the ground: 1 470 mm
- the height of the hitch for the trailer: 785 mm
- front track: 2 080 mm
- the gauge in the back: 1 800 mm
- wheelbase: 4 175 + 1 220 mm

Engine:
- type: T-111A, the diesel four-stroke
- the number and layout of cylinders: 12 in V
- bore: 110 mm
- stroke: 130 mm
- compression ratio: 1:16,5
- contents: 14 825 ccm
- maximum power: 180 hp at 1 800 rpm/min
- clearance inlet valve: 0.3 mm (cold)
- clearance of the exhaust valve: 0.3 mm (cold)
- the intake valve opens: 4° before top dead center
- the intake valve is closing: 48°after bottom dead center
- the exhaust valve opens: 42° before the bottom dead center
- the exhaust valve closes: 10° after top dead center
- injection pump: PV 12 R8S 920e
- injection pressure: 170 atm
- divorce: OHV
- turn the ignition (injection): 1-8-5-10-3-7-6-11-2-9-4-12

Clutch: wheel, disc

Transmission:
- type: mechanical with front drive axle: portal couplings, four-speed
- synchronization: between the 1. and 2. gear
- reduction: road course - 1:1,82, off-road course - 1:4,51

Differential: front with four satellites and two planetary gears, the transfer 1:3,19

Front axle: pendulum half-axles with the wheels independently of the jump

Rear axle: pendulum half-axles with the wheels independently of the jump

Tires: 10,00-20

Fuel consumption: 40 l / 100 km
Oil consumption: 1.4 l / 100 km

Brodivost: 800 mm

Source:
Discovering automotive technique - Tactical-technical data of the lorry T-111 R Sapper, 1956
.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#239295 Version : 0
Diagram of the front axle of the Tatra 111 R

Source: "Učebnice řidiče z povolání", Naše vojsko, Svaz pro spolupráci s armádou, Praha 1960

CZK - Tatra 111 R -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#278340 Version : 0
Tatra 111 RE trucks also reached the African republic of Mali in the early 1960s. In this country, for example, they were used for transporting goods from the Guinean port of Conakry to Bamako, 1000 km away, when a convoy of 22 Tatra 111s regularly carried out this activity.
CZK - Tatra 111 R - Na snímku z cca roku 1962 (Obrana lidu)

Na snímku z cca roku 1962 (Obrana lidu)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#236886 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Tatra 111, dnes již jako veterán.


Zdroj: soukromý archiv
CZK - Tatra 111 R -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-R-t58237#238881 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more