CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil)

     
Název:
Name:
TN SPE-34 TN SPE-34
Originální název:
Original Name:
TN SPE-34
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ČKD, Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
~12000 kg ~26455 lb
Celková délka:
Overall Length:
7990 mm 26ft 2,56in
Celková šířka:
Overall Width:
2200 mm 7ft 2,6in
Celková výška:
Overall Height:
2650 1) mm 8ft 8,32in 1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm 9,84in
Rozvor:
Wheelbase:
5200 mm 204 ¾ in
Rozchod:
Track:
1650 mm - 1.
1660 mm - 2.
65in - 1.
65 ⅜ in - 2.
Brzdová soustava:
Braking System:
? ?
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
36x8 SS (zodpovedá 9.00-20)
Pancéřování:
Armour:
motorový priestor, kabína - 4 mm
veža - 8 mm
engine covers, cabin - 4 mm
turret - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga Tn 2.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7069 cm3 s výkonom 62,5 kW) Praga Tn 2nd serie (6 cyl., gasoline, water cooled, 7.069 ccm, 85 HP)
Převodovka:
Gearbox:
4+R 4+R
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
160 l 35.2 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
40 km/h 24.9 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km 124.3 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
20 ° 44 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0,6 m 23,6in
Výzbroj:
Armament:
- vodné delo (dostrel 45 metrov, objem nádrže: 5000 litrov)
- 1x ľahký guľomet ZB vz.30 kalibru 7,92 mm (1000 nábojov)
- ručné granáty dýmové, slzotvorné (100 ks)
- nádrže so slzným plynom (6x 100 litrov)
- osobné zbrane posádky
- water cannon (range - 45 meters, tank capacity: 5000 liters)
- 1x light machine gun ZB vz.30 cal. 7,92 mm (1000 rounds)
- hand grenades (100 pcs.)
- tanks with tear gas (6x100 litres)
- personal weapons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) Výška bez veže. 1) Height without turret.
Zdroje:
Sources:
Jirka Tintěra - viď. príspevok nižšie
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
forum.pompierii.info
https://rotanazdar.cz/?p=9770&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#560412 Version : 0
TN SPE - 34


In the 1930s, the design offices of ČKD: Military Vehicles (SPE), Road Engineering (SIL) and the Pragovka design office, developed the so-called counter-demonstration armoured car at the request of the Bucharest police. The police armoured car was built on the chassis of a Praga TN truck and was exported in small series to the Romanian gendarmerie (jandarmi). The TN SPE vehicles were used in Bucharest in 1940 to quell riots that broke out after the Romanian territories of Bessarabia, Dobrudja and Transylvania were handed over to the Soviet Union, Bulgaria and Hungary without a fight. Some sources claim that during the Second World War these vehicles were used to assist the Bucharest fire brigade. The TN SPEs were reportedly painted light blue.


Basic data
- manufacturer: ČKD and Praga
- manufacturer's designation: TN SPE, or TN SPE-34
- Romanian gendarmerie designation: unknown
- number of units produced: 3
- year of manufacture: 1934


- crew: 3 persons (wagon commander, driver, gunner)
- kerb weight: not known
- max. weight: 12000 kg


Dimensions
- length: 7990 mm
- width: 2200 mm
- overall height: not detected
- Tower height: 2650 mm
- ground clearance: 250 mm


Propulsion unit
- Engine, type: Praga TN, 2nd series
- Type: petrol, water-cooled, 6 cylinders in series
- capacity: 7070 cm3
- power: 62,5 kW (85 hp) at 1600 rpm
- Transmission: Praga TN
- number of gears: 4 forward, 1 reverse


Chassis
- Chassis: Praga TN, earmarked for conversion, probably from the 2nd series
- Wheel drive: 4x2
- tyres: 36x8 SS (equivalent to 9.00-20)
- wheelbase: 5200 mm
- front track: 1650 mm
- rear track: 1660 mm


Performance
- Top speed: 40 km/h
- range: up to 200 km
- gradient: 20°
- lateral tilt: not detected
- Grade: climbability not detected
- Trench: crossing capacity not detected
- ford: up to 0,6 m


Armament
- water cannon: type not found
- range: up to 45 m
- killing power: up to 10 m
- light machine gun: 7.9 mm ZB-26
- Tear gas tanks: 6x 100 dm3
- grenades: smoke grenades, tear gas grenades (hand thrown)
- crew's personal weapons


Supply of ammunition
- for machine gun: 1000 pieces (50 magazines)
- hand grenades: 100 pieces
- Water tank: 5000 dm3 (some sources say 2000 dm3)
- tear gas tanks: 600 dm3


Armouring
- Engine compartment, crew cabin: 4 mm
- turret: 8 mm
- Other parts of the vehicle without armour


Note
The photos used are from the sources listed below.
Technical data processed according to ČSN 011300: SI Tables, Prague 1977


Source
Extinct company archive ČKD-Praha, fund AS, export, type sheets and photographs of series 110 and 112
Defunct design department of ČKD-Slaný, found drawings from 1934: 0-SIL-419, 0-SIL-421, from 1937 0-SIL-445
Jiří Tintěra: Personal diffrological notes from 1970-1990
Correspondence with ing. Ivan Bajtoš, model reconstruction of TNSPE vehicles, 1984-1985
Ivan Bajtoš: drawings of TNSPE-34 and TNSPE-37, 1985
Josef Dumek: Armored car Praga-TNSPE, ATOM magazine, 1990, No. 2. p. 53
Pavel Pilař: Police armoured cars Škoda and Praga, magazine History and Plastic Modelling, 1999, No. 8, pp. 2-7
Emil Příhoda: Ninety Years of Praga Automobile Production, Unium, Prague 1998, ISBN 80-902542-1-7
Vladimír Francev and Charles Kliment: Czechoslovak Armoured Vehicles, Ares, Prague 1999, ISBN 80-86158-06-03
Hubert Procházka, Jan Martof: Praga, Computer Press, Brno 2004, ISBN 80-722-6862-7
Oldřich Pejs, author of the chapter Czechoslovakia, from the book Obrněná technika 5, Ares, Prague 2004, ISBN 80-86158-32-2


Internet
en.wikipedia.org
forum.axishistory.com
mailer.fsu.edu
http://utocnavozba.wz.cz/foto/galerie3.htm
www.ordersofbattle.darkscape.net
http://www.sturmvogel.orbat.com/romafv.html


P. S.
At the instigation of O. Pejs, member of the Diffrology Club, some data have been corrected.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197165 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

TN SPE-34
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.

Prototyp a první kus ze tří, serie TNSPE z roku 1934 - via zaniklý archiv VHJ ČKD Praha.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#197167 Version : 0
Dear,
on the internet I came across an advertisement of the book Mariána Šumana-Hreblaye with filename: Military vehicles, ISBN 978-80-264-0179-7. During the tour I found a mistake, which was formed by substitution of the photo on page 59. The accompanying text states that the above is a TN SPE-34 and below TN SPE-37 - but the opposite is true.


Rapid resolution vehicles
TN SPE-34 had rear wheels with standard fenders,
TN SPE-37 had the rear wheels kapotovaná.


Links
knihy.cpress.cz
https://www.valka.cz/topic/view/52491
https://www.valka.cz/topic/view/52493.
CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.

Foto převzato a upraveno z knihy: Vojenská vozidla, str. 59.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#504778 Version : 0
art-historia.blogspot.com
bucurestiivechisinoi.ro

CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) -


CZK - TN SPE-34 (policejní obrněný automobil) - Fotografia je datovaná do roku 1936

Fotografia je datovaná do roku 1936
URL : https://www.valka.cz/CZK-TN-SPE-34-policejni-obrneny-automobil-t52491#733876 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more