AV - Kamoi (1922)

Kamoi
神威 / かもい

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kamoi
Druh: nosič hydroplánů/tanker
Třída: Kamoi
Stát: Japonsko
Založení kýlu: 14. 9. 1921
Spuštění na vodu: 8. 6. 1922
Loděnice: New York Shipbuilding, Camden , číslo kontraktu: 267
Dokončení: 12. 9. 1922 (jako tanker)
Zařazení do služby (jako nosič): 1. 6. 1934
Vyřazení ze služby: 15. 4. 1944 (konverze zpět na tanker)


Tanker
Délka: 148,9 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 151 m)
Šířka: 20,4 m
Ponor: 8,5 m
Výtlak: 17 000 t (ojediněle uvedeno 13 000 t)
Posádka: 181 mužů
Náklad: 10 000 t nafty nebo 7 500 t nafty a 2 000 t uhlí


Nosič
Délka: 151,18 m (nejběžnější údaj, dále se objevuje 151 m)
Šířka: 20,42 m (ojediněle uváděno 20,4 m)
Ponor: 8,43 m (nejběžnější údaj, dále 8,4 m; 8,53 m)
Výtlak: 17 000 t (ojediněle uváděno i 15 381 t)
Výtlak max.: 19 240 t (ojediněle uváděno i 19 500 t)
Posádka: ?


Pohon: 2 elektricky řízené turbíny Curtiss, 9 000 shp (zcela ojediněle uvedeno 8 000 hp), 2 šrouby
Kotle: 4 (uhlí; uváděny i 2 kotle)
Paliva: 2 500 t uhlí (uvedeno i 2 542 t)
Rychlost: 15 uzlů
Dosah: 8 000 mil při rychlosti 7 uzlů


Výzbroj: 2 x 140/50 (2xI), 2 x 76,2/40 (2xI), 4 x 12,7 (2xII)
Letadla: 12 hydroplánů (uváděno též 10-14), maximálně 22 letounů
původně hydroplány typu 90 No. 3 (trojmístné průzkumné dvojplošníky Kawanishi E5K1), později typu 95 (dvojsedadlové dvojplošníky Kawanishi E8N2)


Podrobná historie:
12. září 1922 Kamoi dokončena jako flotilový tanker.
27. září 1922 opustila Philadelphii.
V roce 1932 je po tzv. Šangajském incidentu rozhodnuto konvertovat Kamoi na nosič hydroplánů k podpoře stávajícího nosiče Notoro.
V únoru 1933 zahájení přestavby v Uraga Dock Co. v Tokiu.
1. června 1934 dokončení přestavby, výzbroj 12 letouny typu 90, kód letounů ?5-xx?
V září 1935 zařazena do 4. flotily.
25. září 1935 „Incident 4. flotily“ – 2 letadlové lodi, křižníky a torpédoborce poškozeny tajfunem, přes 50 mužů zahynulo; škody na Kamoi neznámé.
V letech 1936-7 při rekonstrukci loď vybavena německým jeřábem a zařízeními.
1. prosince 1936 zařazena do 12. bitevní eskadry (Kamoi, minonoska a 4 torpédoborce).
28. ledna 1937 eskadra vyplouvá z Yokosuky ke Karolínským a Marianským ostrovům, aby vyhledala potencionální vojenské základny; navštíveno 21 přístavů a vytipováno 11 možných letišť.
2. července 1937 Kamoi dostává rozkaz k pátrání po letounu Amelie Earhartové; po několika hodinách rozkaz odvolán.
V srpnu 1937 se Kamoi zapojuje do bojů v Číně.
12. října 1937 dva hydroplány z Kamoi (?) při průzkumu Nankingu zničeny čínskými stíhačkami Curtiss Hawk III; posádky zahynuly.
Počátkem roku 1938 se čtyři hydroplány z Kamoi utkaly s čínskou stíhačkou Gloster Gladiator (pilot Brit) poté, co sestřelily čínský pozorovací letoun nad Guangzhou; po urputném boji se Gladiatoru podařilo uniknout.
V květnu 1938 se Kamoi účastní japonské výpravy k ostrovu Kulangsu, kam se uchýlilo 10 000 čínských uprchlíků; USA, Velká Británie a Francie odpovídají vysláním válečných lodí a Japonci se stahují.
V srpnu 1938 Kamoi operuje proti Číňanům na Žluté řece.
12-25. října 1938 Kamoi a další nosiče letounů poskytují vzdušnou podporu při obsazení Kantonu.
V listopadu 1939 je 4. flotila včetně Kamoi umístěna na atol Truk.
Během roku 1940 se Kamoi účastní budování nových vojenských základen v Pacifiku.
8. prosince 1941 při vypuknutí války v Pacifiku se Kamoi nachází jako součást 24. námořní letecké flotily na atolu Truk.
23. ledna 1942 Kamoi podporuje obsazení Rabaulu.
28. ledna 1944 průliv Salajar, Celebes: Kamoi a tři doprovodná plavidla se mezi 21:00 a 23:48 místního času utkávají v urputném boji s americkou ponorkou USS Bowfin (SS-287, LtCdr. Walter T. Griffith); z 18 vypálených amerických torpéd je Kamoi zasažena pěti (souřadnice 04-08S, 117-50E) a musí najet na mělčinu, aby se nepotopila; ponorka navzdory zuřivé odvetné palbě vyvázla beze škod.
29. ledna 1944 Kamoi odtažena k Surabayi, kde podstoupila nouzovou opravu u opravárenské jednotky 102.
1. února 1944 připlula k celkové opravě do Singapuru u jednotky 101.
15. dubna 1944 zahájena konverze Kamoi zpět na tanker.
29. srpna 1944 dokončena oprava a konverze Kamoi v Singapuru.
24. září 1944 Coron Bay, Palawan, Filipíny: v časných ranních hodinách jsou přítomná japonská plavidla napadena 22 americkými střemhlavými bombardéry Helldiver a 96 stíhačkami Hellcat ze svazu 38.3 (letadlové lodi Lexington, Intrepid a Cabot) admirála Mitschera; Kamoi je těžce poškozena, ale uniká na širé moře.
27. září 1944 je v 5:00 místního času pomalu plující Kamoi 240 JZ od Manily (souřadnice 13-51N, 119-35E) napadena americkou ponorkou USS Bonefish (SS-223, LtCdr. Lawrence L. Edge); ze čtyř torpéd zasáhlo jedno a způsobilo středně těžké poškození.
29. září 1944 Kamoi připlula do Manily, kde je v Cavite nouzově opravena; pak přemístěna k dalším opravám do San Fernanda.
11. října 1944 připlula do Hongkongu k celkové opravě.
5. listopadu 1944 poškozena leteckým útokem v Hongkongu.
9. ledna 1945 lehce poškozena blízkým zásahem při útoku 17 amerických Avengerů a Hellcatů (38th TF, viceadmirál John McCain) na přístav v Takau.
16. ledna 1945 proběhl letecký útok (opět 38th TF) na Hongkong; v 11:24 Kamoi poškozena blízkým zásahem bomby; ve 12:40 těžce poškozena a znehybněna zásahem strojovny; později během dne napadena a dále poškozena palbou Mustangů ze 14. letecké armády USAAF.
5. dubna 1945 zaútočily na Hongkong bombardéry B-24 Liberator z 5. letecké armády USAAF; Kamoi zasažena bombami a utrpěla kritické poškození.
8. dubna 1945 Kamoi dosedá na dno v důsledku postupujícího zatopení trupu.
13. dubna 1945 vrak Kamoi je definitivně opuštěn posádkou.
V roce 1946 je vrak vyzdvižen a sešrotován Brity.
3. května 1947 Kamoi vyškrtnuta ze stavu námořnictva.


Zdroje:
archiv autora; globalsecurity.org; warships.web4u.cz; homepage2.nifty.com/nishidah; hazegray.org; globalsecurity.org; theshiplist.com; military.sakura.ne.jp; tighar.org; combinedfleet.com; homepages.fh-giessen.de; nihonkaigun.modellmarine.de; members.aol.com/nyship; yorkship.home.att.net; coltoncompany.com/shipbldg
URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190676 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

mateřská loď pro hydroplány / tanker Kamoi


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190717 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

mateřská loď pro hydroplány / tanker Kamoi


Zdroj: www.hazegray.org/navhist/carriers

URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190718 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Přehled důstojníků




Velitel lodi
12.09.1922-20.01.1923 - námořní kapitán Murase Teijiro
20.01.1923-20.10.1923 - námořní kapitán Nakayama Tomonobu
01.05.1924-25.10.1924 - fregatní kapitán Hirota Minoru
09.05.1925-20.10.1925 - námořní kapitán Anno Kiyoshi
04.12.1928-07.12.1929 - fregatní kapitán Shibayama Masaki (od 10.12.1928 námořní kapitán)
15.11.1932-20.10.1933 - námořní kapitán Takeda Rokukichi
20.10.1933-15.11.1934 - námořní kapitán Terada Kokichi
15.11.1935-02.11.1936 - námořní kapitán Okuda Kikuji
02.11.1936-23.03.1938 - fregatní kapitán Kosaka Kanae (od 01.12.1936 námořní kapitán)
22.03.1938-25.08.1938 - námořní kapitán Iwabuchi Sanji
25.08.1938-14.01.1939 - námořní kapitán Matsuda Chiaki
14.01.1939-20.07.1939 - námořní kapitán Mori Tomoichi
15.11.1939-15.11.1940 - námořní kapitán Hattori Katsuji
15.11.1940-01.07.1941 - námořní kapitán Furukawa Tamotsu
07.08.1942-03.05.1943 - námořní kapitán (v záloze) Yamazaki Sukeichi


První důstojník
01.08.1925-01.12.1925 - fregatní kapitán Koizumi Hisao
01.12.1925-20.05.1926 - korvetní kapitán Nakamura Kazuo
07.01.1927-01.12.1927 - fregatní kapitán Taketomi Kunishige
01.12.1932-01.11.1934 - fregatní kapitán Senda Sadatoshi
15.11.1935-01.12.1936 - fregatní kapitán Imazato Hiroshi
01.12.1936-01.12.1937 - fregatní kapitán Sasaki Hankyu
15.12.1938-16.08.1939 - fregatní kapitán Shimizu Toshio


Operační důstojník
10.03.1926-01.11.1926 - korvetní kapitán Matsura Tadayuki
15.11.1927-20.11.1928 - korvetní kapitán Kurosaki Rinzo
25.05.1932-25.01.1933 - korvetní kapitán Tsuji Masayasu


Navigační důstojník
12.09.1922-10.12.1922 - poručík Fukutome Shigeru
15.10.1923-01.12.1924 - poručík Shibazaki Keiji
01.12.1924-01.12.1925 - poručík Watanabe Seishichi
01.11.1926-21.02.1927 - korvetní kapitán Matsura Tadayuki
07.12.1929-01.12.1930 - poručík Kitamura Fumio


Provozní velitel
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Tada Takeo
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Kobayashi Kengo
12.09.1922-01.12.1922 - poručík Okuda Kikuji
25.10.1923-01.12.1924 - podporučík Haneda Jiro
15.07.1924-15.05.1925 - poručík Abe Koun
15.05.1925-20.05.1926 - poručík Kamata Shoichi
01.11.1926-15.11.1926 - podporučík Sugiura Keizaburo



Před dokončením - Vrchní výstrojní důstojník
01.12.1921-12.09.1922 - námořní kapitán Murase Teijiro


Před dokončením - Výstrojní důstojník
01.12.1921-12.09.1922 - poručík Fukutome Shigeru
15.02.1922-12.09.1922 - poručík Kobayashi Kengo
01.05.1922-12.09.1922 - poručík Tada Takeo
15.05.1922-12.09.1922 - poručík Okuda Kikuji


Zdroj: nihonkaigun.modellmarine.de
URL : https://www.valka.cz/AV-Kamoi-1922-t49049#190722 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more