RWD-14 Czapla

     
Název:
Name:
RWD-14b Czapla1) RWD-14b Czapla
Originální název:
Original Name:
RWD-14b Czapla
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1938 Doświadczalne Warsztaty Lotnicze, Okęcie /
DD.MM.1938-DD.02.1939 Lubelska Wytwórnia Samolotów Sp. Akc., Lublin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.02.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
DWL:
1 RWD-14
3 RWD-14a

LWS:
65 RWD-14b
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1153 2) kg 2542 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1700 kg 3748 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,9 3) m 39ft 0,5in
Délka:
Length:
9,0 m 29ft 6,32in
Výška:
Height:
3,0 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,0 m2 236.81 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
77,0 kg/m2 15.77 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Škoda PZL G-1620B Mors II - hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec o výkonu 346 kW/470 k s dvoulistou dřevěnou vrtulí Szomański. Škoda PZL G-1620B Mors II, power 464 hp
two-blade wooden propeller Szomański
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
315 l 69 Imp gal / 83 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
247 km/h v 0 m 153.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
232 km/h v 2000 m 144.2 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,10 m/s 1200.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1 min do 366 m 1 min to 1201 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5100 m 16732 ft
Dolet:
Range:
580 km 360.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
675 km 419.4 mi
Výzbroj:
Armament:
1 pevný kulomet wz. 33 ráže 7,92 mm se zásobou 500 nábojů.
1 pohyblivý kulomet wz. Vickers F ráže 7,92 mm s 5 zásobníky po 97 nábojů.
4)
Užitečné zatížení 475 kg
1 fixed machine gun wz. 33 cal. 7,92 mm with 500 rounds.
1 flexible machine gun wz. Vickers F cal. 7,92 mm with 5 magazines, each 97 rounds.
4)
Useful load 475 kg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Údaje platí pro sériovou verzi RWD-14b Czapla.

1) Vojenský název LWS Czapla
2) Cynk uvádí 1225 kg
3) Po složení křídel 3,9 m
4) Dalším vybavením byly:
radiostanice N2L/T s dosahem 30 km, fotoaparát, reflektor, 2 osvětlovací rakety.

Podle jiných zdrojů byl kulomet Vickers F ráže 7,7 mm a pevný kulomet byl wz. 36.

První prototyp poháněl motor Pratt & Whitney Wasp Junior (294 kW / 400 HP), prototypy RWD-14a byly poháněny hvězdicovým motorem PZL G-1620A Mors (309 kW / 430 HP).

Edit: Janko PALIGA
-
Zdroje:
Sources:
Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec - wrzesień 1939, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1989
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2003
Balous, Miroslav: R.W.D. (L.W.S.)-14 Czapla, Letectví a kosmonautika 2013 / 07
www.muzeumlotnictwa.pl
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#208848 Version : 0
RWD-14 in Polish and Romanian colours
RWD-14 Czapla -


RWD-14 Czapla - http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html

http://www.airwar.ru/enc/spyww2/rwd14.html
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#235303 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Prototyp letounu




Zdroj: www.airwar.ru
RWD-14 Czapla -


URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#337405 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kulomet PWU wz. 1933 byl pevným kulometem pilota.
Kulomet Vickers "F" byl pohyblivým kulometem pozorovatele. V rámci unifikace střeliva byly tyto kulomety vyráběny v Anglii podle smlouvy pro polské letectvo v ráži 7,92 mm. Celkem bylo objednáno něco málo přes 700 kusů a byly dodány do roku 1933
Ve mnou uvedených zdrojích je u Morgały uvedená ráže 7,7 mm, což byly kulomety vyráběné pro britské letectvo.
U Cynka je uvedeno, že byly překalibrovány na 7,92 mm. V některých polských internetových stránkách se uvádí, že byly pro polské letectvo vyráběny v ráži 7,92 mm, pro střelivo Mauser 7,92x57, což bylo standardní střelivo používané v polské armádě.
http://www.dws-xip.pl/wojna/bron/polska/p22.html
www.infolotnicze.pl
wojsko18-39.3ap.net
atd.
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#492882 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Miroslav Balous uvádza, že guľomet Vickers F bol kalibru 7,7 mm a nie 7,92 mm. (Prekalibrovali azda Poliaci Vickersy na 7,92 mm?)


Zdroj:
R.W.D. (L.W.S.)-14 Czapla, Letectví a kosmonautika 2013 / 07


Manuál lietadla Czapla udáva výzbroj pilota (pevný guľomet) ako "Karabin Masznynowy Lotniczy" wz. 36.


Zdroj:
www.muzeumlotnictwa.pl
URL : https://www.valka.cz/RWD-14-Czapla-t45658#492622 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more