Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze

     
Název:
Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Originální název:
Original Name:
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Focke-Achgelis & Co GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Weser-Flugzeugbau GmbH, Delmenhorst (Hoykenkamp) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~200
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
jiné uspořádání other configuration
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzné ližiny skids
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
75 kg 165 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
175 kg 386 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
190 kg 419 lb
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
? m ?
Délka trupu:
Fuselage Length:
4,47 m 14ft 8in
Šířka trupu:
Fuselage Width:
0,30 m 11.75in
Celková výška:
Overall Height:
1,67 m 5ft 5.75in
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
7,30 m 24ft
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
- m -
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
42 m2 452 ft2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
- m2 - ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jiný other
Počet motorů:
Number of engines:
-
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
40 km/h v ? m 25 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
- m/s - ft/min
Statický dostup:
Static Ceiling:
- m - ft
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
220 m 722 ft
Dolet:
Range:
- km - mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
- km - mi
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
- -
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:

1)
1)
1)

1)
1)
1)
Poznámka:
Note:
pozorovací rotorový kluzák


1) pouze pro zkušební účely
observation rotary-wing kite


1) for evaluation purposes only
Zdroje:
Sources:
Murawski, M. J.: Letadla Luftwaffe 1933-45, část 1, Intermodel, 1997
Griehl, M., Dressel, J.: Deutsche Hubschrauber vor 1945, Waffen-Arsenal 128, Podzun-Pallas Verlag, 1991
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#592988 Version : 0
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze (Trasochvost, Czech Konipas)


It was commissioned in 1942 to build a rotor glider of simple construction and small size, intended for use from the deck of submarines, with the ability to be assembled and disassembled in a matter of minutes. The machine took off from a small platform mounted on the back of the U-Boat's turret. After take-off, the machine was connected to the submarine by a 300 m long rope, the connection being provided by an on-board telephone. Maximum access allowed the pilot to observe at a distance of about 53 km (from the submarine tower it was about 8 km). The main type of U-Boat to use this was the Type IXD2. The first combat deployment was to occur in mid-1942 in the South Atlantic. The Fa 330s were used more extensively in the Gulf of Aden and in operations in the Indian Ocean, where there was no danger of Allied air attacks. In such a case, the glider made it impossible for the submarine to dive immediately. In some cases the U-Boat crew cut the towline and took the pilot, who had meanwhile landed at sea level, on board only after the danger had passed and it was safe to surface. Pilot training took place in the wind tunnel at Chalais-Meudon near Paris. Approximately 200 were produced.



Type.
Construction: Tubular, the horizontal one forming the fuselage was attached to the steering pedals, control lever, steering cables, vertical and horizontal tail surfaces and pilot's seat, the vertical one was attached to the rotor
Descent rate at 40 km/h: 3.5 m/s
Rotor: three-bladed, 7,30 m diameter (8,53 m for the last machines produced), steel construction, canvas covered, plywood in the leading edge area


A minimum wind speed of 35 km/h was required at take-off.
URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176948 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Stroj na záberoch je vystavený v Royal Air Force Museum v Cosforde.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze -


URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#176949 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce v USA. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr i s výsostným označením (kříže byly i na VOP). Na svislé ocasní ploše pouze přibylo americké evidenční číslo.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432844 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.

Vírník Fa 330 zkoušený po válce ve Velké Británii. Stroj nesl původní světle šedý německý nátěr. Německé výsostné označení bylo nahrazeno britskými kokardami.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432845 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Focke-Achgelis Fa 330 Bachstelze - Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.

Tento Fa 330 zkoušelo po válce pro změnu francouzské letectvo, opět původní světle šedý nátěr a francouzská trikolora na SOP.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Focke-Achgelis-Fa-330-Bachstelze-t45348#432849 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more