Messerschmitt Me 163 A

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 163 A Messerschmitt Me 163 A
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 163 A
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.01.1941-DD.11.1942 Messerschmitt AG, Augsburg /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1941-DD.11.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
(Me 163 V4 - Me 163 V13)
První vzlet:
Maiden Flight:
13.02.1941 bezmotorový let
10.08.1941 motorový let Me 163 A V4 (Werk-Nr.1630000004, KE+SW)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé tailless
Podvozek:
Undercarriage:
odhazovací jettisonable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1470 kg 3241 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2400 kg 5291 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,850 m 29ft 0,43in
Délka:
Length:
5,600 m 18ft 4,46in
Výška:
Height:
2,220 m 7ft 3,4in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,50 m2 188.37 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
137,142 kg/m2 28.09 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový rocket
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter HWK RII-2031 o tahu 1,47 - 7,35 kN (150 - 750 kp)
Motor pracoval na základě katalytického rozkladu peroxidu vodíku (byl to motor "studený" s teplotou okolo 800°C).
HWK RII-2031 thrust 330.7 to 1,653.5 lbf.
This engine worked of principle catalytic decomposition hydrogen peroxide (it was the "cold engine") outlet temperature up to 1,470°F.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 200 kg obou složek paliva
T-Stoff peroxid vodíku
Z-Stoff manganistan draselný
2,646 lb of both components of the fuel
T-Stoff - hydrogen peroxide
Z-Stoff - Potassium permangante
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
920 km/h v ? m 571.7 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
Bez výzbroje without weapons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Zásoba paliva postačovala pro 2,25 min činnosti motoru s plným tahem.

Prototypy Me 163 byly označeny písmenem A poháněl je tkzv. "studený motor", který pracoval na základě katalytického rozkladu vysoce koncentrovaného peroxidu vodíku a katalyzátorem byl oxid draselný, který výfukové plyny obarvil na fialovo. Za letounem se táhla dlouhá modro-fialová čára.
1jedná se o označení firmy Walter; RLM přiřadilo tomuto motoru označení HWK 109-509A
The fuel reserve was sufficient for 2.25 min of the engine operation at full thrust.

The Me.163.A used the Walter RII-203 motor. Hydrogen peroxide (T-Stoff) was used as the propellant oxidised by a potassium permanganate solution, known as Z-Stoff. Potassium permangante has a characteristic livid violet colour, and once the Me.163A was in motion, the exhaust plume of the motor was a purple trail.
1it is a Walter designation; RLM assigned this engine the designation HWK 109-509A
Zdroje:
Sources:
Willy Radinger, Walter Schick, Messerschmitt Geheimprojekte, Aviatic Verlag, ISBN 3-925505-14-8
Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - Me-163a Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe Část 2. Hostomice, Intermodel, 1997, ISBN 80-901976-3-9.
Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Praha, Jan Vašut s.r.o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6.
Jaroslav Schmid, Letadla 1939-45, Stíhací a bombardovací letadla Německa 2. díl, Plzeň, Nakladatelství Fraus, 1994, ISBN 80-85784-10-6.
https://www.luftarchiv.de/
https://books.google.cz/books?id=xiADAAAAMB...
https://www.airwar.ru/enc/fww2/me163.html
https://www.walterwerke.co.uk/walter/me163a.htm
https://moderndrawings.jexiste.be/.../Me-163A-0(V6).htm
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#527458 Version : 0
Pohľad on the Me-163A-V4 from the right side.

source: www.bundesarchiv.de.
Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#535210 Version : 0

Notes:


Why was the first prototype of the rocket of the Me 163A marked as Me 163V4?
The numerical designation of 163 was the Messerschmitt used for the second time, the first time was in 1936, when they were labeled prototypes of the aircraft with a short take-off like the Bf 163. Then it was about the rival later famous airplane Fi 156 Storch. Messerschmitt Bf 163 existed in the three prototypes designated as V1, V2 and V3. Rocket Me 163 therefore followed up on this series, and the first prototype carried the designation of the Me 163A V4.

By the way, it was a record machine that 2. October 1941 reached a speed of 1003,67 km/h (0,84 Mach number). The pilot was a test pilot Heini Dittmar. With regard to the concealment, wasn't this record officially announced.

Heini Dittmar was an experienced pilot and an avid plachtařem, from February to August 1941 he carried out with the prototype Me 163A V4 only non-powered years ago, which spared no praise on the flight characteristics of the bezocasého of the aeroplane. Criticized the only unsprung retractable landing skid. The transferred vibrations, the resulting movement of the airplane around the grassy surface of the airport, on the entire aircraft.


Source:
Przemyslaw Skulski, Messerschmitt Me-163 Komet - the Me 163a, Me-163b Me-163c Me-163c Me-163d Me-263 J8m1, Published by Ace Publications, Wroclaw, 2002, ISBN: 83-8615-321-0.
Ivo Pejčoch, Messerschmitt Me 163, Prague, Jan Vašut s. r. o., 2007, ISBN 978-80-7236-305-6
..
Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#527461 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 163 A -


Messerschmitt Me 163 A -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-163-A-t44863#24854 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more