Dewoitine D.501 C.1

     
Název:
Name:
Dewoitine D.501 C.1 Dewoitine D.501 C.1
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.501 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Société Aéronautique Française-Avions Dewoitine, Toulouse /
DD.MM.1935-DD.MM.193R Société des Etablissements Lioré et Olivier, Argenteuil /
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Ateliers et Chantiers de la Loire, La Baule /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
157:
5 Dewoitine
92 Lioré et Olivier
60 Loire
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1287 kg 2837 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1787 kg 3940 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1860 kg 4101 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,090 m 39ft 7,98in
Délka:
Length:
7,560 m 24ft 9,63in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0,26in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,50 m2 177.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
108,30 kg/m2 22.18 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Xcrs kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 485,5 kW (660 k) a 507,5 kW (690 k) v h=4 500 m při 2 600 ot/min.
Vrtule dvoulistá dřevěná
Hispano-Suiza 12Xcrs twelve-cylinder supercharged liquid-cooled Vee engine, rated at 651 hp for take-off and 680 hp at 2,600rpm at 14,764 ft,
driving a two-blade wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
376 km/h v 2000 m 233.6 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,2 min do 4000 m 4,2 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8400 m 27559 ft
Dolet:
Range:
870 km 540.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Hispano-Suiza HS-7 nebo HS-9 ráže 20 mm v ose vrtule se 60 náboji
2x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v křídlech po 300 nábojích
One fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS.7 or HS.9 cannon firing through the propeller hub, 60 rounds and
two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934 wing-mounted machine-guns, 300 rpg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
D.501 - vznikla zástavbou motoru HS-12Xcrs, který umožnil montáž kanónu mezi válce motoru. D.501 - Re-engined with Hispano-Suiza 12Xcrs engine.
Zdroje:
Sources:
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/d500.html
www.avionslegendaires.net
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-501-C-1-t41964#165026 Version : 0
Camouflage and photos of Dewoitina D.501
source: http://www.airwar.ru/enc/fww2/d500.html
Dewoitine D.501 C.1 -


Dewoitine D.501 C.1 -


Dewoitine D.501 C.1 -


Dewoitine D.501 C.1 -


Dewoitine D.501 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-501-C-1-t41964#165032 Version : 0
Dewoitine D.501 in the service of the Lithuanian Air Force

Source: http://www.airwar.ru/enc/fww2/d500.html
Dewoitine D.501 C.1 -


Dewoitine D.501 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-501-C-1-t41964#337963 Version : 0
Three-dimensional drawing
Dewoitine D.501 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-501-C-1-t41964#165065 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more