2x kanon NR-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů každý 2x kanon NR-23 ráže 23 mm v ocasní věži Il-K6, 450 nábojů
1000-3000 kg pum
2x 23 mm NR-23 cannon in the nose, 100 rpg 2x 23 mm NR-23 cannon in the Il-K6 tail turret, 450 rounds
2205-6614 lb of bombs
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
- často uváděná licenční výroba u Avie není pravdivá, pravděpodobně jde o zmatení vyvolané přiřazením československého označení, B-228, a tím, že Československo sloužilo jako prostředník pro dodávky do mnoha zemí třetího světa
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D. Ilyushin Il-28 Beagle: Light Attack Bomber. Airlife Publishing, Shrewsbury 2002. ISBN 1-84037-351-2. Якубович, Николай. Первый реактивный бомбардировщик Ил-28: Атомный мясник Сталина. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-68115-0. Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3. Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5. Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1. ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#553107
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Iljušin Il-28
Konstrukční práce na novém taktickém bombardéru pro letectvo SSSR začaly v roce 1946 kdy velení letectva SSSR zveřejnilo specifikace na požadovaný bombardovací stroj. Nový bombardér měl dle specifikací velitelství letectva SSSR dosahovat rychlostí přes 850 km/h a měl být schopen zasahovat taktické i strategické cíle v blízkosti fronty a ve středních vzdálenostech od ní. Jeho obrana měla být řešena hlavňovou výzbrojí přičemž se dbalo na upřednostnění kanonové obranné výzbroje.
Na základě zmíněných specifikací se konstrukční kanceláře OKB Iljušin a OBK Tupolev pustily do konstrukce prototypů. Zatímco OKB Tupolev pro soutěž zkonstruovala letoun Tupolev Tu-14, který vznikl přestavbou starších prototypů a byl řešen poměrně konvenčně, OKB Iljušin zhotovil letoun Il-28, s řadou novátorských prvků v sovětské konstrukci letadel.
První let s letounem Il-28 provedl 8.7.1948 zkušební pilot OKB Iljušin V.K.Kokkinaki, který letoun v roce 1950 také poprvé veřejně předvedl na prvomájové vojenské přehlídce v Moskvě. Sériový výroba letounu byla zahájena v roce 1948.
Technický popis letounu:
Il-28 byl celokovový dvoumotorový hornoplošník s rovným křídlem a doutníkovým trupem s třemi samostatnými přetlakovými prostory.
V přídi byl umístěn klimatizovaný přetlakový prostor letovoda, který měl pro svoji práci k dispozici nízký sklopný stolek pro manipulaci s mapami, sadu navigačních přístrojů a v prosklené aerodynamické špici byl umístěn bombardovací zaměřovač s ovladači bombovnice a závěsů bomb. Tento zaměřovač umožňoval přesné bombardování až do výšky 5000 metrů. Pro nouzové opuštění letounu měl letovod k dispozici katapultážní sedačku Severin KK-1 jejíž vodící kolejnice byly umístěny na zadní přepážce vyhrazující přetlakový prostor letovoda. Tato sedačka měla oproti původnímu provedení sedačky pro stíhací letoun Mikojan Gurevič MiG-15 na záhlavníku namontovaný deflektor pro případ nutnosti katapultáže přes zavřený (pouze v případě pilotní kabiny) nebo neúplně otevřený (jak u pilota tak i u letovoda) kryt kabiny. Vstupně výstupní průlez s celokovovým překrytem se nacházel na horní straně kabiny nad sedačkou a letovod do letounu nastupoval pomocí speciálně zkonstruovaného žebříku. Po stranách předního přetlakového prostoru byly v nehermetických schránkách umístěny dva kanony NS-23 ráže 23 mm se zásobou 150 nábojů na zbraň.
Druhý klimatizovaný přetlakový prostor se nacházel za prostorem letovoda a byl v něm umístěn pilotní prostor s palubní deskou, dvěma svislými panely a dvěma vodorovnými přístrojovými pulty. Palubní deska obsahovala kompletní sadu pilotních přístrojů doplněnou o sadu přístrojů sledujících chod motorů. V její horní části byl umístěn reflexní zaměřovač pro střelbu pevnými kanony letounu. Levý svislý panel obsahoval ovládací prvky pro obsluhu klimatizace kabiny a vzduchové soustavy letounu. Levý vodorovný pult nesl zdvojené ovládací prvky pro řízení chodu a tahu motorů a ovládací prvky pro nastavení vztlakových klapek na křídlech. Pravý svislý panel nesl ovládací prvky elektrické soustavy letounu, které byly doplněny ovládáním interkomu na pravém vodorovném panelu. Zde byly také umístěny ovládací prvky pumovnice a podvozku. Řídící páka byla klasického centrálního typu (umístěná v ose kabiny) a byla vybavena beranovým řízením. Na pravém beranovém sloupku byla umístěna spoušť pro střelbu pevnými kanony v přídi. Pilot seděl upoután v katapultážní sedačce Severin KK-1, která byla vybavena již zmíněnými doplňky. Prosklený překryt kabiny se odklápěl vpravo.
Poslední trupový přetlakový prostor byl umístěn na konci trupu a sloužil jako pracoviště radisty/střelce. Radista měl k dispozici radiostanici pro spojení až na vzdálenosti 700 km (ve výšce 3500 metrů) a při obraně letounu obsluhoval střeleckou věž Il-K6 (rozsah pohybu +40°-60°vertikálně a +-70°horizontálně) s dvojicí kanonů NS-23 ráže 23mm se zásobou 250 nábojů na zbraň. Pro svoji ochranu měl mezi věží a sedačkou namontován pancéřový plát odolný proti střelám do kalibru 13 mm. Protože stanoviště radisty/střelce bylo umístěno pod svislou ocasní plochou, nebylo možné aby bylo vybaveno katapultážní sedačkou. V případě nouzového opuštění letounu radista odhodil překryt vstupního prostoru v podlaze a vyskočil vzniklým otvorem ven přičemž měl připnutý zádový padák. V praxi byl ale tento způsob opuštění letounu díky velké rychlosti velice náročný (díky velké rychlosti obtékání trupu vzduchem nebyli schopni ze svého stanoviště vylézt či vyskočit) takže ztráty radistů/střelců v sestřelených letounech dosahovaly až 95 procent.
Za přetlakovým prostorem pilota byla umístěna pumovnice s hydraulicky ovládánými dvířky. V pumovnici bylo umístěno 13 elektricky ovládaných pumových závěsů pro pumy FAB-250 (8 kusů), FAB-500 (4 kusy), FAB-1500 (1 kus) a FAB-3000 (1 kus).
Křídlo bylo hornoplošného typu s kompletní mechanizací náběžné a odtokové hrany přičemž na náběžné hraně se nacházely výsuvné sloty pro zlepšení ovladatelnosti letounu při rychlostech pod 300 km/h. Odtoková hrana obsahovala dvoudílné sklopné klapky Fowlerova typu s třípolohovým nespojitým ovládáním.
Pohonné jednotky byly umístěny v motorových gongolách ve 2/5 rozpětí křídla přičemž mimo motorů obsahovaly gondoly také prostor pro zatažení hlavních podvozkových noh. První prototyp Il-28 byl vybaven motory Rolls Royce Nene, které byly následně u sériově vyráběných letounů nahrazeny motory RD-45F což byly v SSSR licenčně vyráběné motory Rolls Royce Nene. Od roku 1949 byly všechny vyrobené letouny zpětně vybaveny motory Klimov VK-1 s větším výkonem a výškovostí. Jako doplňková motorová výstroj v případě startu přetíženého letounu sloužila dvojice pomocných startovacích motorů na tuhá paliva jejichž upevňovací kování bylo umístěno na úrovni odtokové hrany křídla. Doba hoření těchto motorů byla 13 sekund.
Podvozek letounu byl klasické tříbodové příďové konstrukce se zdvojeným příďovým podvozkovým kolem.
Zdroje: www.military.cz Publikace Triáda Bílek modelářům - Il-28 Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#184635
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#254839
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Il-28 indonézského a rumunského letectva:
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#197530
Version : 0
Manual surface maintenance B-228...
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
V porovnaní s postavičkami mechanikov vyniknú rozmery najväčšieho bombardéra čs. letectva ...
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#252810
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
V prvej polovici päťdesiatych rokov boli sovietske bombardéry Il-28 dodané do Československa, kde pod označením B-228 boli zaradené do výzbroje čs. letectva.
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Ako náhrada za vyradené bombardéry B-36 / Mosquito / a B-32 / Pe-2 / boli zaradené prúdové bombardéry B-228 / Il-28 /.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#252813
Version : 0
Il-28 of the Czechoslovak Air Force
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Iljušin československého letectva.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#254825
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#590121
Version : 0
Ilyushin Il-28 ("red 15") from the arsenal of the 1. squadron 63. bomber aviation regiment, which operated from air bases Stanislav (1953 - 1954) and Werneuchen (1954 - 1960).
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#290089
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Il-28 ze Kbel.
URL : https://www.valka.cz/Iljusin-Il-28-kod-NATO-Beagle-t39826#19586
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.