CZK - Tatra 138 VNV

     
Název:
Name:
Tatra 138 VNV Tatra 138 VNV
Originální název:
Original Name:
Tatra 138 VNV
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Tatra n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.01.1972 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
45 996 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.12.1955 (prototyp valníkové Tatry 138 / prototype of cargo bed Tatra 138)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2 (+ 40 na korbě / + 40 on the platform)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
10000 kg 22046 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
120001) kg 264551) lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
223002) kg 491632) lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
300003) kg 661393) lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
523004) kg 1153024) lb
Celková délka:
Overall Length:
8497 mm 27ft 10.5in
Celková šířka:
Overall Width:
2442 mm 8ft
Celková výška:
Overall Height:
32005) mm 10ft 6in5)
Světlá výška:
Ground Clearance:
290 mm 11.5in
Rozvor:
Wheelbase:
4260 mm - 1320 mm 168in - 52in
Rozchod:
Track:
1930 mm - přední náprava
1752 mm - zadní nápravy
76in - front axle
69in - rear axles
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, dvouokruhová
nouzová - ruční, mechanická
parkovací - ruční, mechanická
odlehčovací - motorová brzda
service brake - dual-circuit pressure-air brakes
emergency brake - manual, mechanical
parking brake - manual, mechanical
engine brake - exhaust brake
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 24V
ukostřený záporný pól
dva akumulátory: 12 V / 165 Ah
dynamo: PAL MAGNETON 02-9087.00, 24 V / 500 W
nominal voltage: 24 V
ground pole: negative
two batteries: 12 V / 165 Ah
dynamo: PAL MAGNETON 02-9087.00, 24 V / 500 W
Pneumatiky:
Tyres:
11,00-20eHD
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-928-17
- vznětový (vícepalivový), vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 8
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 11 762 cm3
- maximální točivý moment: 706 Nm při 1200 ot/min
- maximální výkon: 132,5 kW při 2000 ot/min
Tatra T-928-17
- air cooled, V-type, four stroke, direct injection diesel (multi-fuel) engine
- number of cylinders: 8
- bore: 4.72 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 718 cu in
- maximum torque: 521 lb.ft at 1200 rpm
- maximum power output: 178 hp (180 PS) at 2000 rpm
Převodovka:
Gearbox:
synchronizovaná 5+1; řazení mechanické, normální a redukovaný chod synchromeshed gearbox with semiautomatic split, 5 forward and 1 reverse gears, mechanical gear-shifting, normal or reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
suchá, třecí, dvoulamelová, vzducho-kapalinové ovládání dry, dual-plate, friction clutch, pneumatic-hydraulic control
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
150 l 33 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h 43.5 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
31,56) l/100 km 8.976) mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
500 km 311 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
40 ° / 25 °
Svah:
Gradient:
197) ° 427) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,35 m 14 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,88) m 31 in8)
Uživatelské státy:
User States:


?


?
Poznámka:
Note:
1) na silnici, 8000 kg v terénu - na korbě (+ 300 kg v kabině)
2) na silnici, 18300 kg v terénu
3) na silnici, 10000 kg v terénu
4) na silnici, 28300 kg v terénu
5) plachta v horní poloze
6) základní spotřeba paliva
7) při celkové hmotnosti
8) bez přípravy, s přípravou 1,2 m
1) on the road, off-road 17637 lb - on the platform (+ 661 lb in the cab)
2) on the road, off-road 40345 lb
3) on the road, off-road 22046 lb
4) on the road, off-road 62391 lb
5) tarpaulin in the top position
6) basic fuel consumption
7) at gross vehicle weight
8) without preparation, with preparation 47 in
Zdroje:
Sources:
Hlavní takticko-technická data tankové a automobilní techniky ČSLA
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VNV-t37391#96019 Version : 0
Explanation of designation TATRA 138 VNV: V - flatbed - N - winch - V - military. From the basic version T-138 VN/flatbed with winch/with this car differed using engine T-928-17, specially modified for the needs of ČS & # 317; A/predecessor MORUPA - "engine for various fuels"/with the possibility of burning two types of fuels: diesel or gasoline/with oil /.

Engine T-928-17 has exclusively military use. It differs by the arrangement for the combustion of various types of liquid fuels of petroleum origin. In addition to diesel, it can burn motor gasoline, kerosene, or various types of trophy fuels.

Source:
Václav LANGER: Mechanical Engineering Preparation of Engineering Units, SVŠT 1988
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VNV-t37391#214075 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jedna T-138 VNV ve smytelné zimní kamufláži jako dělostřelecký tahač, tažená houfnice je typu vz. 18/47, zima 1982.
CZK - Tatra 138 VNV - (Československý voják)

(Československý voják)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VNV-t37391#292620 Version : 0
T-138 VNV with a trailer A5V probably carries převozné tank NP-3/NP-5approximately 1980. In the background are evident of the vehicle T-148 VNM..
CZK - Tatra 138 VNV - (Československý voják)

(Československý voják)
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VNV-t37391#503588 Version : 0
CIAF 2016, own photo
CZK - Tatra 138 VNV -


CZK - Tatra 138 VNV -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-138-VNV-t37391#559524 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more