CZK - Škoda PA-II

     
Název:
Name:
PA-II PA-II
Originální název:
Original Name:
PA-II
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1922-DD.01.1925 Škodovy závody, Plzeň
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1924-DD.01.1925
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12 + 2 výcvikové (training)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1922
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
7800 kg 17196 lb
Celková délka:
Overall Length:
6000 mm 19 ft 8 ¼ in
Celková šířka:
Overall Width:
2160 mm 7 ft 1in
Celková výška:
Overall Height:
2600 mm 8 ft 6 ⅜ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm 9 ⅞ in
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm 149 ⅝ in
Rozchod:
Track:
1660 mm
65 ⅜ in
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanická, nožní a ruční ovládání mechanical, foot and hand controls
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
1085x185 mm
Pancéřování:
Armour:
3 - 5,5 mm ⅛ in - ¼ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (Hanomag WD-70 HP), zážehový vodou chlazený čtyřválec o objemu 9733 cm3, 58,84 kW Skoda (Hanomag WD-70 HP), petrol water-cooled four-cylinder, about volume 593944.1 cu in, 78.9 bph
Převodovka:
Gearbox:
mechanická 3+(3xR) mechanical 3+(3xR)
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
145 l 31.9 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
70 km/h 43 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
15 km/h (polní cesta) 9 mph (dirt road)
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
250 km 155 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
20,6 ° (silnice)
11,5 ° (polní cesta)
46 % (road)
26 % (dirt road)
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
0,45 m 18 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m 12 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,4 m 16 in
Výzbroj:
Armament:
4x kulomet Maxim 08 (6250 nábojů) 4x machine gun Maxim 08 (6250 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
1923-1939
1927-1938
1938-1945
1923-1939
1927-1938
1938-1945
Poznámka:
Note:
Obrněný automobil nebyl přijat do výzbroje, ale armáda ho provozovala pod továrním označením: PA-II.
Pojmy OA vz.23, nebo OA vz.25, uváděné v některých historických studiích nejsou platné!
Podvozek shodný s PA-I.
Vyrobené PA-II obdržely evidenční čísla: NIX-58 až NIX-69 (12 ks).
V roce 1927 byla vozidla NIX-67 až NIX-69 prodána rakouské policii.
Rakouská policie tyto stroje označila jako Panzerauto 2 (P.A.2).
V prosinci 1932 byla zbylá PA-II přečíslována na 13.267 až 13.275 (9 ks).
V 20.11.1937 tato vozidla zakoupilo ministerstvo vnitra a údajně obdržela nová evidenční čísla.
V březnu 1939 těchto devět vozidel převzala německá okupační správa.
Nejméně jeden z převzatých kusů byl přestavěn na Funkwagen a sloužil u SS-Division Reich Das Reich (ex Deutschland).
The armored car was not accepted into service, but the army operated it under the factory designation: PA-II.
The terms OA vz.23 or OA vz.25 mentioned in some historical studies are not valid!
Chassis identical to PA-I.
The produced PA-IIs received registration numbers: NIX-58 to NIX-69 (12 units).
In 1927, vehicles NIX-67 to NIX-69 were sold to the Austrian police.
The Austrian police designated these machines as Panzerauto 2 (P.A.2).
In December 1932, the remaining PA-II was renumbered to 13,267 to 13,275 (9 units).
On November 20, 1937, these vehicles were purchased by the Ministry of the Interior and allegedly received new registration numbers.
In March 1939, these nine vehicles were taken over by the German occupation administration.
At least one of the units taken over was converted into a Funkwagen and served with the SS-Division Das Reich (ex Deutschland).
Zdroje:
Sources:
Zemský úřad Praha: Úřední osvědčení, Pancéřové auto, vzor P.A.II - 1922, číslo typu: CCCCIV, datované dne: 31.01.1923, sbírka Podnikového archivu Škoda Plzeň.
Vladimír Francev, Charles K. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavatelství ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs: Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945, 1.část, vydavateství ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Daniel P. Minár: Ladný pancíř ze Škodových závodů, in Detektor revue 2007, č.2, str.: 3 až 8, ISSN 1802-7113


Přehled útočné vozby PA-II
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#739971 Version : 0
The armoured Skoda PA-II was based on its predecessor Skoda PA-I. It featured an identical chassis, but was given a new modern rounded body. The design was reminiscent of a "tortoise/heifer", hence the more or less unofficial name.
In 1923, 12 vehicles were ordered and these were delivered by the manufacturer between 12/1924 and 1/1925. The Army took them over but they were never officially accepted into armament and therefore did not receive the OA vz. 23 designation.
The vehicles received the registration numbers NIX58 - NIX 69 (12 units), in 1927 three vehicles were sold to the Vienna Police and were renumbered 13267 - 13275 (9 units). When Skoda was allowed to sell the trio of machines to the Vienna Police, they were to receive a trio of newer PA-III (OA vz.27) as a replacement from Skoda.
The machine was clumsy in the field due to its high weight and low ground clearance, and the fighting space was cramped.
The vehicles actively participated in parades and exercises until 1937, in which year the remaining machines were sold to the Czech police.
They also served the Vienna police in the suppression of the Nazi putsch of 1934, in which the Austrian chancellor was assassinated. The machines later continued to serve in various police units. Two of the vehicles were incorporated into the Austrian-Croatian 16th Police Armoured Company and were used in the riot police in Somobor, Croatia. Before the end of the war in 4/1945, the machines were probably depreciated and abandoned by the retreating garrisons.
In 1927, a prototype of the PA-II-gun armoured car was built on the same platform.


weight 7.36t
length 6.00m
width 2.16m
height 2.44m
4-cylinder Skoda engine with a displacement of 9730cm3 (70k at 1500rpm)
max speed 70 km/h
range 250km
armour plating 3-5,5mm
armament 4x Maxim 08 machine gun (6250 rounds)
crew of 5 men
ford 40 cm
wall 30 cm
trench 45 cm


Vladimir Frantsev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, published by ARES, 2nd edition Prague 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Central Europe 1919-1945 1st part, published by ARES, Prague 2004, ISBN 80-86158-32-2



Overview of the PA-II assault vehicle
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  - Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.

Kuriózna fotografia stroja v nemeckých službách. Neviem,či sa jedná o rakúsky, či československý stroj. Stroj má namontovanú rámovú anténu. Nasadenie stroja bolo pravdepodobne mimo hlavných frontových línií, pravdepodobne v jednotkách na okupovaných územiach.
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#138984 Version : 0
I would like to add a few details:


Engine:


four-stroke, four-cylinder - cylinders in two blocks
70 HP at 1400 rpm
drilling - 135 mm
stroke - 170 mm
cylinder capacity - 9,7 l
carburettor Zenith T.D. , ignited by Bosch
I will not go into further details,


gear - four forward speeds and the same in reverse.


Vehicle speed at 1400 rpm:
Ith gear - 10.5 km/h
IIth gear - 17.5
IIIrd gear - 30.5
IV. Gear - 40


Basic vehicle figures:


Vehicle length - 6000 mm
Vehicle width - 2160 mm
Vehicle height - 2600 mm
Wheelbase - 1680 mm
Wheelbase - 3800 mm
Minimum turning radius - 9000 mm
Vehicle weight - 7360 kg


maximum speed - 70 km/h
gasoline consumption per 100 km - 42 kg
oil consumption per 100 km - 3 kg
radius of action - 250 km
hard road gradient - 20,6 degrees
gravity on bad road off-road - 11,5 degrees


amount of water in engine and radiator and pipes - 98 l
capacity of petrol tank - main - 145 l
capacity of petrol tank reserve - 28,5 l
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213971 Version : 0
Austria
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159101 Version : 0
Interesting survival of the tortoise until the end of WW2.
Plus more pics.

www.ebay.com
modelforum.upce.cz

modelforum.upce.cz
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#185227 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Želva č NIX-67: www.ondrejkovics-sandor.com
CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#288813 Version : 0
www.tapatalk.com

CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#666571 Version : 0
Frankfurt am Main, Germany, 1945


www.ebay.de
www.ebay.de
CZK - Škoda PA-II  -


CZK - Škoda PA-II  -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#708344 Version : 0

Diskuse

To the photo 7.7 it is a German machine, the unit marking on the right side is clear, the Austrians didn't use it as far as I know, the antenna is quite improvised, its lead is routed to the machine gun's gun
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159155 Version : 0
I was wondering what his origin was. The white rectangle could be a blacked out Czechoslovakian registration number, hmmm ?
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159156 Version : 0
I think it's a standard base under the WH number, the CS was painted over (if it was an original from our army) already when painted with that dark paint (probably "panzer grau" ) which covered the original mottled or light paint (our or Austrian) The license plate rectangles were commonly painted on armoured vehicles and it's just a question if the fact that there is nothing written there is because nobody did it or the censor intervened. But I don't believe in repainting the CS marking, it disappeared during the repainting (if it was there) You can't tell the difference between an "Austrian" and a "CS" machine by this, unfortunately.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#159159 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - brano :


Vozidlá sa aktívne zúčastňovali prehliadok a cvičení až do roku 1937, kedy boli zvyšné stroje predané českej polícii.



když už Československé policii


zajímavé je i nasazení želv v rámci stráže obrany státu, škoda, že v úvodním článku o tom není vůbec zmínka
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213842 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213846 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - brano :

česká = upresnené regionálne určenie pôsobiska (Praha, Brno)



bohužel, žádná česká policie v té době neexistovala a želvy nebyly dislokovány u policie ani v Praze, ani v Brně


Citace - brano :


Namiesto povzdychnutia nad nedostatkom článku, by som ťa poprosil doplniť tému. Ak teda máš i nejaké iné infá, než všeobecné, že v rámci policajnenej práce boli stroje nasadené i v pohraničných hliadkach, tak pls prispej. Inak má tvoj príspevok slabú informačnú hodnotu.



bohužel, k želvám nevím víc, na rozdíl třeba od "tatrovek 30", než co bylo publikováno. Opisovat knížky se mi nechce. Ale jestli je to pro vás zajímavé, něco opíšu Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213847 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213850 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Citace - brano :

OK, o Zemskom úrade v právomoci MV viem houby a zo znalostí struktúry MV, polície, četnictva a pod. v tých časoch som na tom rovnako, takže pls o upresnenie formálneho (dnešného ľudového) názvu polície tej doby, v ktorých boli Želvy. Takže ak tu rozoberáme nejaké slovíčkarenie, tak to pls upresni a uveď na pravú mieru.


O stavoch Želv vychádzam zo zdrojov uvedených vyššie. Dokonca i zmienku o polícii.


A pls, uveď to v nejakom kompaktnom celku hodnom faktografického príspevku, nech môžem túto diskusiu z faktografickej témy vymazať.



docela nechápu začátek tohoto tvého příspěvku.


Evidentně si opisoval z knihy "Čsl. obrněná vozidla", kde je také ta pitomá formulace.


Želvy byly u policejních úřadů v Moravské Ostravě, Liberci a Mostě. Tedy, u každého policejního ředitelství se nacházely 3 želvy. Bohužel, nikdo neví, nebo doposud se mi to nepodařilo vypátrat, které želvy - která čísla - byla u kterých policejních ředitelství.
Tyto želvy byly nasazeny i v rámci jednotek SOS, jediná mně známá fotka z tohoto období je jedna liberecká želva na hraničním přechodu v Novém Městě pod Smrkem.


Kdyby někdo věděl čísla želv, který byly u kterých policejních ředitelství, nebo měl nějakou fotku želvy z nasazení na hranci v roce 38, budu mu říkat velkovezíre!
Této stránce historii želev sme eště mnoho dlužni!!


Doufám, že se moje příspěvky, co se týče informační hodnoty se zlepšují Smile Smile
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213852 Version : 0
The point is that I don't know what the structure and official names of the police forces were during the 1st Republic. If "Czech police" is an inappropriate name, it obviously needs correction. Detto the deployment of the individual machines. Yes the mention of the police is in Czechoslovak Vehicles and the location where the machines were located is from Pejcoch's OT 5. The information value is increasing, I hope it will not cease and the latest findings will not remain secret to us. Very Happy
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-II-t37064#213894 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more