Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M5 Model 52 Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」)
     
Název:
Name:
Micubiši A6M5 52 Mitsubishi A6M5 52
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
747
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan STOBAR - short take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1786 kg 3937 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2743 kg 6047 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3073 kg 6775 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,121 m 29ft 11,08in
Výška:
Height:
3,570 m 11ft 8,55in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,38 m2 230.13 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
131,10 kg/m2 26.85 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°
Nakajima NK1F Sakae 21 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving
three-blade Hamilton-Sumitomo HS constant-speed propeller of the diameter 10 ft
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v 6000 m 351.1 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 6000 m 229.9 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,017 min do 6000 m 7,017 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11740 m 38517 ft
Dolet:
Range:
1580 km 981.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1920 km 1193 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 4 se 100 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg and
two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in a wing-mounted, 100 rpg.
Bomb load: Up to 264 lbs bombs (two 132 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機 - Rei-šiki kandžó sentóki, zkráceně 零戦 - Reisen - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52 .
Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).
Rei Shiki Kanjo Sento Ki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Model 52 Carrier Fighter.
The A6M was usually referred to by the Allies as the "Zero", from the 'Navy Type 0 Carrier Fighter' designation. The official Allied reporting name was Zeke.


The variant was a modest update of the A6M3 Model 22, with non-folding wing tips and thicker wing skinning to permit faster diving speeds, plus an improved exhaust system.
Zdroje:
Sources:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134347 Version : 0
Mitsubishi A6M5 52
零戦 / Reisen / Zero
零式艦上戦闘機五二型 / Rei-shiki kanjo sentoki / Marine carrier-based fighter aircraft Type 0 Model 52

History:
In August 1943, was completed the first prototype of the aircraft A6M5, was made for the use of a serial A6M3 22, completely new wing, which was without drop all, but unlike A6M3 32 has its end rounded. The new wing also got a thicker cover and was slightly enlarged area of the fins. The power unit was maintained - thus, the engine Sakae 21 newly however been resolved exhaust manifold, each cylinder had an individual exhaust pipe and the flue outlet of the engine. The engineers went on increasing speed and achieving a higher operating height, which is quite managed, because the increase in the max.the speed was compared to the A6M3 22 20 km/hr and despite the higher weight, the increased by 200 kg. Reinforced covering wings allow pilots to A6M5 in case of need to escape from a fight go into a dive at speeds up to 660 km/h. Or, on the contrary the liberty of following an opponent in his attempt to escape the vertical manoeuvre, which was recommended and widely used tactic in a duel with agile Zery. Armament of two machine guns of rifle caliber, and two cannon remained in the version of the A6M5 model 52 is maintained. Cannons should be more drum mags. Production took place in the parent factory, and also license the production in the factory of the Nakajima at Koizumi. Followed the model of the A6M5a 52A with an even stronger covering of the wing max. permissible speed in a dive was 740 km/h.

sources:
René J. Francillon Ph. d., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoans Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin Motorbooks International, 1994, ISBN: 0-87938-915-X
René J. Francillon, Mitsubishi A6M2 Zero-Sen Aircraft Profile No.129, Profile Publications, UK, 1982
William Green and Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, 1995, ISBN-10: 0831739398
Tadeusz Januszewski and Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, year 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Vaclav Nemecek, Military aircraft 3 part, the second supplemented edition, Our Troops, Prague 1992, ISBN 80-206-0117-1
Shigeru Nahara, Mitsubishi A6M Zero Fighter Aero Detail No.7, Japan, Dai Nippon Kaiga Co, 1993, ISBN 4-499-22608-2
Shigeru Nahara, A6M Zero In Action, Aircraft No. 59., Squadron/Signal Publications.
Robert C. Mikesh and Rikyu Watanabe, Zero Fighter, Crown, 1981, ISBN 0-517-54260-9.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.fighter-planes.com/info/a6m.htm
author archive
.
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134349 Version : 0
... and photos.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134351 Version : 0
Source :

upload.wikimedia.org.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52

Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#298859 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.

Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#403906 Version : 0
Trojpohledový sketch.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134350 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more