Název: Name: | Micubiši A6M6c 53C | Mitsubishi A6M6c 53C |
Originální název: Original Name: | 零式艦上戦闘機五三型丙 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.11.1944-DD.08.1945 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1944-DD.08.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | vždy je zmiňován "nevelký počet" | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1944 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | CATOBAR - catapult take-off but arested recovery |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1894 kg | 4176 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2745 kg | 6052 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3155 kg | 6956 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | 36ft 1,06in |
Délka: Length: | 9,121 m | 29ft 11,08in |
Výška: Height: | 3,510 m | 11ft 6,18in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,30 m2 | 229.27 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 128,87 kg/m2 | 26.39 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1E Sakae 31, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), 890 kW (1 210 k) v h= 2 850 m se vstřikem vody a metanolu a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m. Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo / HS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm. | Nakajima NK1E Sakae 31, fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine, rated at 1,115 hp for take-off, 1,193 hp at 9,350 ft with water / methanol injection, 967 hp at 19,685 ft, driving three-blade constant-speed Hamilton-Sumitomo / HS proppeller of the diameter 10 ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 502 l + 330 l v přídavné palivové nádrži pod trupem. | 110 UK gallons and 72,5 UK gallons in one drop tank under a fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 555 km/h v 6400 m | 344.9 mph in 20997 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 340 km/h v 6000 m | 229.9 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 9,88 min do 8000 m | 9,88 min to 26247 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10150 m | 33301 ft |
Dolet: Range: | 1536.9 km | 955 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1800 km | 1118.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Type 99 Model 2 Mk 4 ráže 20 mm v křídlech po 125 granátech pro každý, 2x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm v křídlech po 240 nábojích pro každý a 1x pevný kulomet Type 3 ráže 13,2 mm vpravo nad motorem s 230 náboji. Pumový náklad: 8x neřízené rakety o hmotnosti 10 kg pod křídly nebo pumy do hmotnosti 120 kg. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 3 Mark 4 cannons i the wings mounted, 125 rpg, one fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the upper fuselage decking, 230 rounds and two fixed forward-firing 0.52 inch Type 3 machine-gun in the wing mounted, 240 rpg. Bomb load: Eight 22 lb unguided rocket projectiles or two 132 bombs under wings. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機五三型丙 / Rei Šiki Kandžou Sentouki Go Rei Hei Gata / Námořní palubní stíhací letoun Type 0 Model 53C Vstřikem metanolu a vody se zvýšila účinnost kompresoru a tím také stoupl výkon motoru zejména v malých a středních výškách. Zařízení bylo nespolehlivé a zapříčinilo velkou poruchovost motoru. | 零式艦上戦闘機五三型丙 / Rei Shiki Kanjo Sentoki Go Rei Hei Gata / Mitsubishi Navy Type 0 Carrier Fighter Model 53C In November 1944, the new engine, the Sakae 31A, finally became available after the completion of tests and a serial A6M5c was equipped with it at the Mitsubishi plant. As a result the maximum speed in level flight increased to 345 mph. Serial aircraft produced at this phase of the war were plagued with numerous defects. The troublesome fuel injection system was a major problem. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Artur Juszcak, Mitsubishi A6M Zero, Mushroom Model Magazine Special, No 6103, Yellow Series, ISBN: 83-7300-085-2 M. C. Richards a Donald S. Smith, Mitsubishi A6M5 to A6M8 'Zero-Sen' ('Zeke 52',)Aircraft in Profile number 236, Windsor, Berkshire, Profile Publications Ltd., rok 1972. www.xs4all.nl www.warbirdsresourcegroup.org http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html archiv autora |