Kjúšú K9W1 Momidži [Cypress]

Kyushu K9W1 Momiji / 陆上初歩练习机「红叶」
     
Název:
Name:
Kjúšú K9W1 Kyushu K9W1
Originální název:
Original Name:
陆上初歩练习机「红叶」
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.MM.1943 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Kyushu Aircrafts Ltd., Fukuoka /
DD.04.1943-DD.08.1943 Hitachi Aircrafts, Ltd., Ota /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
278 Kyushu
61 Hitachi
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
409 kg 902 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
639 kg 1409 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,346 m 24ft 1,2in
Délka:
Length:
6,617 m 21ft 8,5in
Výška:
Height:
2,656 m 8ft 8,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
14,20 m2 152.85 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
45,00 kg/m2 9.22 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači GK4A Hatsukaze 11 (Ha-11-11) vzduchem chlazený invertní řadový čtyřválec o výkonu 81 kW.
Vrtule dvoulistá, dřevěná se stálým úhlem náběhu o průměru 2 180 mm.
Hitachi GK4A Hatsukaze 11 (Ha-11-11), four-cylinder inverted inline engine rated at 108 hp,
driving two-blade wooden fixed-pitch propeller of the diameter 7ft 1,82in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
89 l 19.6 UK gallons (23.51 US gal)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
180 km/h v 500 m 111.8 mph in 1640 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
120 km/h v 1000 m 74.6 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,0 min do 2000 m 13,0 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3830 m 12566 ft
Dolet:
Range:
480 km 298.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
640 km 397.7 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná Unarmed
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
紅葉 - Momiji - Javor (jap.)
陆上初歩练习 - Základní školní letoun typ 2 model 11
Spojenecké kódové jméno: Cypress - Cypriš (ang.)

Jednalo se o licenční stavbu Bückera Bü-131B Jungmanna
紅葉 - Momiji - Maple
陆上初歩练习 - Navy Primary Trainer Type 2 Model 11
The Allied reporting name was "Cypress".
The license-built version Bücker Bü-131B Jungmann for the Imperial Japanese Navy.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K 25/1996, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/k9w.htm
www.daveswarbirds.com
www.pilotfriend.com
http://www.airwar.ru/enc/other2/k9w.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#127755 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Kyushu K9W1
紅葉 / Momiji / Cypress
陆上初歩练习 / - / základní cvičný námořní letoun Typ 2 Model 11



Historie:
Kaigun Koku Hombu v roce 1939 vyjádřilo specifikacemi 14-Shi potřebu cvičného letounu, který by mohl konkurovat německému letounu Bücker Bü 131B Jungmann, tyto letouny již od roku 1938 létaly v počtu dvaceti kusů v leteckých školách pod označením KXBu1.
Na tyto specifikace odpověděli svými projekty a posléze i prototypy dva výrobci Watanabe Tekosho K. K. s prototypem K9W a Hitachi Kokuki K. K. s prototypem K9G. Zkoušky dopadly pro oba prototypy žalostně - s převahou vyhrál KXBu1, tedy originální německý Jungmann. Námořnictvo na to zareagovalo vysláním své komise do Německa, japonská komise zakoupila podklady a práva na licenční výrobu Jungmannů v Japonsku.
Výroba byla zahájena společností Watanabe v srpnu 1942, továrna Hitachi nejprve dodávala pouze motory Hitachi GK4A Hatsukaze (inspirace německým motorem Hirth), později se také ona zapojila do výroby kompletních letadel a dodala cekem 61 letoun. Letoun K9W1 byl námořním letectvem přijat jako "Základní školní letoun Type 2 model 11", od svého německého vzoru se lišil pouze vstupem chladícího vzduchu k motoru.


Pro německé Jungmanny se rozhodlo také japonské armádní letectvo (Rikugun Koku Hombu), to je zařadilo do služby v roce 1944 jako "Cvičný letoun Type 4" a v systému Kitai byl označen jako Ki-86a. Na rozdíl od námořního letectva armádní letectvo se zabývalo dalším vývojem, kovové trubky v konstrukci letadla byly u jediného prototypu (Ki-86b) nahrazeny dřevěnými latěmi, výsledek byl neslavný, nárůst hmotnosti, nedovolil letounu ani vzlet.


Námořníci svému letounu říkali Momiji - Javor (jap.)
Spojenecká zpravodajská služba mu dala jméno Cypress - Cypřiš


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
L+K 25/1996, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/k9w.htm
www.daveswarbirds.com
www.pilotfriend.com
http://www.airwar.ru/enc/other2/k9w.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#236242 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

fotografie Kyushu K9W1
Kjúšú K9W1 Momidži [Cypress] -


URL : https://www.valka.cz/Kjusu-K9W1-Momidzi-Cypress-t35068#127757 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more