Slovensko - Maďarsko březen 1939

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

vše o Slovensko Maďarském konfliktu, všeobecně i boje na Podkarpatské rusy.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1874 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

vzdušné boje


SLOVAK REPUBLIC
Hungarian-Slovak Conflict


NAME VICTORIES AIRFORCE


Danihel, Martin 1 Slovak Air Force
Hanovec, Frantisek 1 Slovak Air Force
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1875 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

HUNGARY
Hungarian-Slovak Conflict


NAME CONFIRMED AIRFORCE


Negró, Aladár (Szobránczy, Aladár) 2 Magyar Királyi Légierö
Szajak, Sandor (Szobránczy, Sándor) 2 Magyar Királyi Légierö
Békássy, Antal 1 Magyar Királyi Légierö
Csekme, Béla 1 Magyar Királyi Légierö
Kertész, Árpád 1 Magyar Királyi Légierö
Palkó, László 1 Magyar Királyi Légierö
Pririty, Mátyás 1 Magyar Királyi Légierö
Pongrácz, László 1 Magyar Királyi Légierö
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1876 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

volalo sa to malá vojna a nemala veľký význam, o oboch krajinách sa rozhodovalo v Nemecku a podporovala sa tam rivalita medzi nimi
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#4003 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

když mě právě zajímají i ty malé konflikty. a lidské osudy jimi ovlivněné. i v tomhle konfliktu bylo zapojeno docela dosti Čechů.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#5954 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Jakých vzdušných vítězství dosáhli slovenští letci? Já vždy četl jen o uspěších Maďarů. Jen jednou o dvou nepotvrzených sestřelech Fiatů cr-32 v L+K, ale považoval jsem to za omyl. Jak to tedy bylo?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#7114 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Válka mezi Maďarskem a Slovenskem začala 22.3.1939.
Hlavní základnou Slovenského letectva na východním
Slovensku bylo letiště ve Spišské Nové Vsi, kde se
na počátku bojů nacházela 12. a 13. pozorovací letka
s Š–328 a 45. a 49. stíhací letka s Aviemi B–534.
Tyto letky od rána 24. března posilovaly piloti a
letouny z 37., 38. a 39. stíhací letky z Piešťan a
od 15. pozorovací letky ze Žiliny. Z této základny
slovenské letouny podporovaly pozemní jednotky.
Již 23.3. byli při průzkumných letech sestřeleny
dvě B-534 a jeden Š-328. Přitom byl jeden letec zraněn a
dva zabiti – poručík Svetlý a desátník Devan byli prvními
letci slovenského letectva, kteří zahynuli v boji.
K největšímu boji došlo 24.3. v prostoru Sobrance a Pavlovice nad Uhom.
Během dvou dopoledních soubojů s maďarskými Fiaty CR-32 bis byly
sestřeleny čtyři B-534 a přitom jeden pilot zahynul a jeden byl zajat,
bez maďarských ztrát. Další boj se odehrál odpoledne, kdy tříčlenný roj
Š-328 doprovázený třemi B-534 napadlo 9 Fiatů CR-32bis.
Tři B-534 musely nouzově přistát s prostřílenými motory,
ale předtím prý četař Hanovec a desátník Danihel údajně sestřelili
dva CR-32 bis. Dále byly sestřeleny dva Š-328, přičemž jedna posádka zahynula.
Mezi tím útočilo třináct Ju-86K s doprovodem devíti CR-32 na letiště ve Spišské Nové Vsi.
Slováci však útok čekali a přeletěli své letouny na záložní letiště u Mečedelovců.
Při startu však jeden Š-328 narazil do B-534, který uvázl v bahně. Oba piloti zahynuli.
Když Maďaři zaútočily, byla většina letounů v bezpečí. Navíc některé pumy nevybuchly a
letiště nebylo moc poškozeno. Zahynulo sedm vojáků a v přilehlé továrně šest dělníků.
Poškozeny byly čtyři letouny, jedna B-534, jedno AP-32 a dva Š-328.
jeden Junkers byl poškozen protiletadlovou palbou.
Boje trvaly do začátku dubna, kdy došlo k dohodě.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9054 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

ty data byl hladkej vycuc z HPM č. 5 / 1991 co sem nasel doma
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9092 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Zajímavé. Nevíte co bylo s těmi Fiaty? Maďaři ztrátu nepřiznávají?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9490 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Air Enthusiast ročník 1971 č.9 str. 180-183 Conflict over the Carpatians uvádza, bez upresnenia zdrojov, straty oboch strán takto:
23.3.39- 2 slovenké lietadlá
24.3.39- 6 slovenských lietadiel
2 maďarské CR-32
Ten časopis nemám a tak aj toto je len info z tretej ruky. Sad


V dostupnej maďarskej literatúre je len jedna zmienka o zostrelení lietadla a to 23.3.1939 bol po zásahu vlastnej PVO prinútený núdzovo pristáť Fiat CR-32 pilotovaný desiatnikom Árpádom Kertészom. Lietadlo s poškodeným chladičom pristálo na maďarskom území. Pilot nebol zranený, stroj bol opravený a zaradený späť do služby.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29418 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Našiel som eštš jednu zaujímavosť z tejto malej vojny.
Maďari totiž získali aj dve Avie B-534. Prvou bolo lietadlo čatára Zachara, ktorý po strate orientácie s poškodeným strojom núdzovo pristál na maďarmi obsadenom území. Pilot bol zajatý. Lietadlo previezli do Budapešti, kde bol uvedený do letuschopného stavu. Dostal označenie G-192 a v Leteckom Výskumnom Ústave (RKI) ho podrobili porovnávacím skúškam s Fiatom CR-32. Porovnanie ukázalo, že Avia technologicky prekonáva Fiat, má silnejšiu výzbroj výkonnejší motor a vyššiu maximálnu rýchlosť. Obratnosť CR-32 bola posúdená ako výrazne lepšia. V roku 1943 bola B-534 odovzdaná, s civilnou imatrikuláciou HA-VAB, na používanie aeroklubu. Využívali juna pilotný výcvik a vlek vetroňov. Posledné záznamy ju spomínajú vo februári 1945 na letisku v Győri. Druhú, značne poškodenú, získali v ten istý deň, ale nič bližšie o nej nie je známe.


Zdroj: Légiháború Magyarország felett Pataki I.;Rozsos L.;,Sárhidai Gy. Zrínyi kiadó1992
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29750 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

precitaj clanok na Druhasvetova druhasvetova.sk
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#245013 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more