This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
vše o Slovensko Maďarském konfliktu, všeobecně i boje na Podkarpatské rusy.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1874
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
vzdušné boje
SLOVAK REPUBLIC Hungarian-Slovak Conflict
NAME VICTORIES AIRFORCE
Danihel, Martin 1 Slovak Air Force Hanovec, Frantisek 1 Slovak Air Force
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1875
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
HUNGARY Hungarian-Slovak Conflict
NAME CONFIRMED AIRFORCE
Negró, Aladár (Szobránczy, Aladár) 2 Magyar Királyi Légierö Szajak, Sandor (Szobránczy, Sándor) 2 Magyar Királyi Légierö Békássy, Antal 1 Magyar Királyi Légierö Csekme, Béla 1 Magyar Királyi Légierö Kertész, Árpád 1 Magyar Királyi Légierö Palkó, László 1 Magyar Királyi Légierö Pririty, Mátyás 1 Magyar Királyi Légierö Pongrácz, László 1 Magyar Királyi Légierö
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1876
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
volalo sa to malá vojna a nemala veľký význam, o oboch krajinách sa rozhodovalo v Nemecku a podporovala sa tam rivalita medzi nimi
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#4003
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
když mě právě zajímají i ty malé konflikty. a lidské osudy jimi ovlivněné. i v tomhle konfliktu bylo zapojeno docela dosti Čechů.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#5954
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Jakých vzdušných vítězství dosáhli slovenští letci? Já vždy četl jen o uspěších Maďarů. Jen jednou o dvou nepotvrzených sestřelech Fiatů cr-32 v L+K, ale považoval jsem to za omyl. Jak to tedy bylo?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#7114
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Válka mezi Maďarskem a Slovenskem začala 22.3.1939. Hlavní základnou Slovenského letectva na východním Slovensku bylo letiště ve Spišské Nové Vsi, kde se na počátku bojů nacházela 12. a 13. pozorovací letka s Š–328 a 45. a 49. stíhací letka s Aviemi B–534. Tyto letky od rána 24. března posilovaly piloti a letouny z 37., 38. a 39. stíhací letky z Piešťan a od 15. pozorovací letky ze Žiliny. Z této základny slovenské letouny podporovaly pozemní jednotky. Již 23.3. byli při průzkumných letech sestřeleny dvě B-534 a jeden Š-328. Přitom byl jeden letec zraněn a dva zabiti – poručík Svetlý a desátník Devan byli prvními letci slovenského letectva, kteří zahynuli v boji. K největšímu boji došlo 24.3. v prostoru Sobrance a Pavlovice nad Uhom. Během dvou dopoledních soubojů s maďarskými Fiaty CR-32 bis byly sestřeleny čtyři B-534 a přitom jeden pilot zahynul a jeden byl zajat, bez maďarských ztrát. Další boj se odehrál odpoledne, kdy tříčlenný roj Š-328 doprovázený třemi B-534 napadlo 9 Fiatů CR-32bis. Tři B-534 musely nouzově přistát s prostřílenými motory, ale předtím prý četař Hanovec a desátník Danihel údajně sestřelili dva CR-32 bis. Dále byly sestřeleny dva Š-328, přičemž jedna posádka zahynula. Mezi tím útočilo třináct Ju-86K s doprovodem devíti CR-32 na letiště ve Spišské Nové Vsi. Slováci však útok čekali a přeletěli své letouny na záložní letiště u Mečedelovců. Při startu však jeden Š-328 narazil do B-534, který uvázl v bahně. Oba piloti zahynuli. Když Maďaři zaútočily, byla většina letounů v bezpečí. Navíc některé pumy nevybuchly a letiště nebylo moc poškozeno. Zahynulo sedm vojáků a v přilehlé továrně šest dělníků. Poškozeny byly čtyři letouny, jedna B-534, jedno AP-32 a dva Š-328. jeden Junkers byl poškozen protiletadlovou palbou. Boje trvaly do začátku dubna, kdy došlo k dohodě.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9054
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
ty data byl hladkej vycuc z HPM č. 5 / 1991 co sem nasel doma
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9092
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Zajímavé. Nevíte co bylo s těmi Fiaty? Maďaři ztrátu nepřiznávají?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9490
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Air Enthusiast ročník 1971 č.9 str. 180-183 Conflict over the Carpatians uvádza, bez upresnenia zdrojov, straty oboch strán takto: 23.3.39- 2 slovenké lietadlá 24.3.39- 6 slovenských lietadiel 2 maďarské CR-32 Ten časopis nemám a tak aj toto je len info z tretej ruky.
V dostupnej maďarskej literatúre je len jedna zmienka o zostrelení lietadla a to 23.3.1939 bol po zásahu vlastnej PVO prinútený núdzovo pristáť Fiat CR-32 pilotovaný desiatnikom Árpádom Kertészom. Lietadlo s poškodeným chladičom pristálo na maďarskom území. Pilot nebol zranený, stroj bol opravený a zaradený späť do služby.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29418
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Našiel som eštš jednu zaujímavosť z tejto malej vojny. Maďari totiž získali aj dve Avie B-534. Prvou bolo lietadlo čatára Zachara, ktorý po strate orientácie s poškodeným strojom núdzovo pristál na maďarmi obsadenom území. Pilot bol zajatý. Lietadlo previezli do Budapešti, kde bol uvedený do letuschopného stavu. Dostal označenie G-192 a v Leteckom Výskumnom Ústave (RKI) ho podrobili porovnávacím skúškam s Fiatom CR-32. Porovnanie ukázalo, že Avia technologicky prekonáva Fiat, má silnejšiu výzbroj výkonnejší motor a vyššiu maximálnu rýchlosť. Obratnosť CR-32 bola posúdená ako výrazne lepšia. V roku 1943 bola B-534 odovzdaná, s civilnou imatrikuláciou HA-VAB, na používanie aeroklubu. Využívali juna pilotný výcvik a vlek vetroňov. Posledné záznamy ju spomínajú vo februári 1945 na letisku v Győri. Druhú, značne poškodenú, získali v ten istý deň, ale nič bližšie o nej nie je známe.
Zdroj: Légiháború Magyarország felett Pataki I.;Rozsos L.;,Sárhidai Gy. Zrínyi kiadó1992
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29750
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#245013
Version : 0
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.