Piranha III (kolový OT)

Přehled variant

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.


Piranha III - varianty

- rozsáhlá modernizace Piranhy zaměřená na modulární konstrukci, lepší ochranu a mobilitu. Prototypy v roce 1994.

Piranha IIIC 10x10

1997, první sériová verze Trojky, jediná sériová desetikolová verze Piranhy. Všechny postaveny s motorem Scania DSJ9-48A.
- Piranha IIIC 10x10 ACV - velitelské vozidlo pro švédské pobřežní dělostřelectvo. 7 ks pod označením Pansarterrängbil 97.
- Piranha IIIC 10x10 ASV - nosič radaru Giraffe pro švédské pobřežní dělostřelectvo. 6 ks pod označením Radarpansarterrängbil ArtE 740.

Piranha IIIH 8x8

1996, osmikolová varianta s motorem MTU 6V182 a hydropneumatickým zavěšením kol.

- dánské varianty:
- Piranha IIIH - obrněný transportér s věží Krauss-Maffei Wegmann 1530 vyzbrojenou kulometem M2HB ráže12,7 mm; 29 ks.
- Piranha IIIH CP - velitelské vozidlo, shodná věž, 2 ks.
- Piranha IIIH ARV - vyprošťovací vozidlo, 2 ks.
- Piranha IIIH Ambulance - sanitní varianta, 11 ks.

- irské varianty:
- Piranha IIIH - obrněný transportér s věží Thales FVT800 vyzbrojenou kulometem M2 QCB ráže 12,7 mm a spřaženým kulometem FN ráže 7,62 mm. 54 ks.
- Piranha IIIH CP - velitelské vozidlo, 8 ks.
- Piranha IIIH Ambulance - sanitní varianta s korbou normálních rozměrů, 2 ks.
- Piranha IIIH Maintenance and Recovery - pojízdná dílna, 1 ks.
- Piranha IIIH MRV - střední průzkumné vozidlo s věží využívající systém řízení palby Hitfist FCS a vybavenou kanonem Bushmaster II ráže 30 mm se spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. 6 ks.
- Piranha IIIH CRV - vozidlo pro blízký průzkum s dálkově ovládanou věží Kongsberg s kulometem ráže 12,7 mm. 9 ks.

Piranha IIIC 8x8

2003?, osmikolová varianta s motorem Caterpillar C9 a nezávislým zavěšením kol, světlomety zabudované do přídě.

- dánské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér, věž pravděpodobně KMW 1530. 42 ks.
- Piranha IIC CP - velitelské vozidlo, pravděpodobně s výrazně zvětšenou zadní částí korby, 6 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - sanitní vozidlo, zvýšená zadní část korby. 5 ks.
- Piranha IIIC Recon - průzkumné vozidlo, neznámá podoba, 6 ks.
- Piranha IIIC CIS - spojovací varianta s výrazně zvětšenou krabicovitou zadní částí korby a teleskopickým stožárem; snad jde o některá z vozidel objednaných jako velitelská, nebo dodatečná přestavba.

- belgické varianty:
- Piranha IIIC Fuselier - obrněný transportér, dálkově ovládaná věž s kulometem ráže 12,7 mm, 99 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo s standardní korbou, stejná věž. 24 ks.
- Piranha IIIC Recovery - vyprošťovací vozidlo se standardní korbou, radlicí a vybavením vezeným na korbě. 17 (24?) ks.
- Piranha IIIC Genie - ženijní vozidlo, standardní korba a věž, dvě různě odminovací radlice. 18 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - sanitní, pravděpodobně stejné jako dánské. 12 ks.
- Piranha IIIC DF30 - bojové vozidlo pěchoty s dálkově ovládanou věží ORCWS 30 s kanonem ráže 30 mm. 32 ks.
- Piranha IIIC DF90 - bojové vozidlo pěchoty/ vozidlo palebné podpory s věží LCTS90 a kanonem Cockerill Mk.8 ráže 90 mm. Objednáno 40, doručeno pravděpodobně jen 18 a zbytek stornován.

- švýcarské varianty:
- Piranha IIIC FHR Pz - velitelské vozidlo systému FIS HE, velká krabicová korba (společná pro skoro všechny švýcarské varianty), 6 ks.
- Piranha IIIC FHR Pz FIS/HE INTAFF - vozidlo řízení dělostřelecké palby, 6 ks.
- Piranha IIIC RAP Pz - spojovací vozidlo s teleskopickým stožárem a dvěma směrovými anténami. 36 ks.
- Piranha IIIC KOMM Pz - podobné spojovací vozidlo, 8 ks.
- Piranha IIIC Mzs Pz SE-630 - vozidlo elektronického boje, 8 ks.
- Piranha IIIC KOMPAK Pz - nástupce RAP Pz se čtyřmi směrovými anténami a dodatečným vybavením. 12 ks.
- Piranha IIIC ABC Aufkl Fz 08 - vozidlo radiačního a chemického průzkumu, standardní korba s dodatečným vybavením (senzory atd.) vzadu. 12 ks.

- španělské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér s věží Cadillac Gage-Textron vybavenou kulometem M2HB ráže 12,7 mm a granátometem Mk.19 ráže 40 mm. 26 ks.
- Piranha IIIC BCP - velitelské vozidlo praporu, věžička KMW s kulometem ráže 12,7 mm, pomocný zdroj energie, skládací stan. 1 ks.
- Piranha IIIC CCP - velitelské vozidlo roty, věž CGT, 1 ks.
- Piranha IIIC SCP - velitelské vozidlo sekce, až na radiové vybavení shodné s předchozím. 3 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - 2 ks.
- Piranha IIIC ARV - 1 ks.
- Piranha IIIC ženijní - 4 ks.
- Piranha IIIC Recon - průzkumné vozidlo s věží Lance a kanonem Mauser ráže 30 mm. 4 ks.

- rumunské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér s dálkově ovládanou věží Elbit a kulometem ráže 12,7 mm. 31 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo, podobna neznámá; objednáno 12 ks této a následujících verzí.
- Piranha IIIC Ambulance
- Piranha IIIC minometný
- Piranha IIIC pro radiační a chemický průzkum
- Piranha IIIC ARV

- brazilské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér, kulomet ráže 12,7 mm, 25 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo, 2 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - korba standardní s dodatečným vybavením vzadu1 ks.
- Piranha IIIC ARV - 2 ks.

- kanadské varianty:
- LAV III Kodiak - bojové vozidlo pěchoty, licenční varianta s motorem Caterpillar a hydropneumatickým zavěšením kol pro kanadské ozbrojené síly.
- Stryker - varianty vyráběné pro americké ozbrojené síly.
- NZLAV - varianty vyráběné pro Nový Zéland.
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#748803 Version : 0
Piranha III

Piranha III is, as the name suggests, the third generation of the swiss wheeled apcs Piranha, whose saga began in the seventies. The new vehicle compared to its predecessors lies mainly in the rozměrněší platform, which allows the installation of larger and heavier tower sets, then improved ballistic protection and průchodivostí terrain. The hull should be from the front hemisphere of the resist zásáhům projectiles in caliber 14.5 mm, the other parts have to resist the rážím 7.62 mm. After the installation of auxiliary armor could be the resistance increase up to the caliber of 30 mm, respectively 14.5 mm.

The design layout is a classic concept. The hull lies according to the version on the chassis of a 6x6, 8x8 or 10x10 with hydropneumaticky spring-loaded wheels. The driver sits in the left front, above him is the hatch with the hatch and perikopy, to the right of the driver are located the motor-gear space. In the middle part can be installed on the tower with kanonovou guns from caliber 25 to 105 mm. The drive unit can form the engines of the MTU 6V183TE22, Scania DSJ9-48A or the Caterpillar 3126. There is also a number of transmissions. Walking a swarm sitting in the rear of the hull facing each other. According to the version of him can form a maximum of 10 (6x6), 14 (8x8) or 16 soldiers (10x10). Most of the vehicles are amphibious, allowing a pair of water-jet in the rear of the hull. Part of the equipment is a system of central tire inflation allows them to change the tire pressure depending on the nature of the terrain.

The first předériové machines came off the production line in 1996. In the spring of 1997 wrote to the Danish army requirements for a new armored vehicle. After the tests, which took place from August to October 1997, was in December declared the winner of the audition, which became the company MOWAG with the type of the Piranha IIIH. Total was ordered 22 vehicles (18 apcs, 2 command, 2 salvage). The first two pieces were delivered at the end of may 1998, the remaining twenty were produced in Denmark, a local company Falck-Schmidt. In February 2001, 11 of these vehicles deployed in the peacekeeping mission KFOR in Kosovo. In June 2003, followed by the order for a further 22 vehicles (11 armored personnel carriers, 11 medical units). In October 2004, was signed another contract for the 68 vehicles in the versions of the armored personnel carrier, reconnaissance vehicle, command post and ambulance.

At the end of the nineties also the irish army launches a tender for a new wheeled armored personnel carrier, while in 1999 she was the winner marked the Piranha III. Ordered 40 vehicles, the first of which was delivered in June 2001. Vehicles are equipped with missile towers Thales FVT 800 with a machine gun M2HB the caliber of 12.7 mm and coax 7.62 mm. In December ordered an additional 25 cars, their delivery should be completed by the year 2005.

Another customer became the Swedish army, which in August 2000 had purchased thirteen vehicles in a variant of 10x10. Five specimens were in the command version, other then they were scouting a standing position with an extendable sensor arm for coastal artillery.

In January 2003, has purchased the swiss army 36 vehicles Piranha III in the wire version. The last european user of these vehicles is the Spanish marine corps, which has since 2003 in its inventory, the 18 machines in versions of armored personnel carrier, reconnaissance and medical vehicle.

The vehicle Piranha III variants 8x8 are manufactured in Canada at the company's General Dynamics Land Systems - Canada, which for them uses the designation LAV III. Transporters of canadian production uses under the designation Kodiak the canadian army, with the name of the Stryker US Army, and under the name of NZLAV New Zealand.


Manufacturer: MOWAG Motorwagenfabriken (part of General Dynamics European Land Combat Systems), Kreuzlingen, Switzerland


Technical-tactical data

Piranha III 6x6
Fighting weight: 12 500 kg
The empty weight of the car: 9 500 kg
Payload: 3 000 kg

Dimensions:
- length: 6 250 mm
- width: 2 660 mm
- the height of the hull: 1 985 / 2 170 mm
- ground clearance: 595 mm

Approach angle:
- front: 42°
- rear: 37°

Climb: 60%
Lateral tilt: 30%

Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0.6 m

Brodivost: 1.5 m

The power unit and transmission (all auto):
- MTU 6V183 TE 22, the diesel six-cylinder engine with a maximum power of 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed
- Caterpillar 3126, diesel six-cylinder engine with a maximum power of 350 to + Allison MD 3066P, 6 + 1 speed
- Scania DS19-48A, the diesel six-cylinder engine, maximum power of 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed


Maximum speed:
- on the road: 100 km/h
- the cruise: 10 km/h

Driving range: 500 - 800 km


Piranha IIIC 8x8
Fighting weight: 16 500 kg
The empty weight of the car: ? kg
Useful load: 5 000 kg

Dimensions:
- length: 7 300 mm
- width: 2 660 mm
- the height of the hull: 1 985 / 2 170 mm
- ground clearance: 595 mm

Approach angle:
- front: 42°
- rear: 37°

Climb: 60%
Lateral tilt: 30%

Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0.6 m

Brodivost: 1.5 m

The power unit and transmission (all auto):
- MTU 6V183 TE 22, the diesel six-cylinder engine with a maximum power of 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed
- Caterpillar 3126, diesel six-cylinder engine with a maximum power of 350 to + Allison MD 3066P, 6 + 1 speed
- Scania DS19-48A, the diesel six-cylinder engine, maximum power of 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed

Maximum speed:
- on the road: 100 km/h
- the cruise: 10 km/h

Driving range: 500 - 800 km


Piranha IIIH 8x8
Fighting weight: 18 500 kg
The empty weight of the car: 12 500 kg
Useful load: 4 600 kg

Dimensions:
- length: 6 900 mm
- width: 2 660 mm
- the height of the hull: 1 985 / 2 170 mm
- ground clearance: 595 mm

Approach angle:
- front: 42°
- rear: 37°

Climb: 60%
Lateral tilt: 30%

Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0.6 m

Brodivost: 1.5 m

The power unit and transmission (all auto):
- MTU 6V183 TE 22, the diesel six-cylinder engine with a maximum power of 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed
- Caterpillar 3126, diesel six-cylinder engine with a maximum power of 350 to + Allison MD 3066P, 6 + 1 speed
- Scania DS19-48A, the diesel six-cylinder engine, maximum power of 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed

Maximum speed:
- on the road: 100 km/h
- the cruise: 10 km/h

Driving range: 500 - 800 km


Piranha III 10x10
Fighting weight: 20 000 kg
The empty weight of the car: 12 500 kg
Payload: 7 500 kg

Dimensions:
- length: 7 450 mm
- width: 2 660 mm
- the height of the hull: 1 985 / 2 170 mm
- ground clearance: 595 mm

Approach angle:
- front: 42°
- rear: 37°

Climb: 60%
Lateral tilt: 30%

Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0.6 m

Brodivost: 1.5 m

The power unit and transmission (all auto):
- MTU 6V183 TE 22, the diesel six-cylinder engine with a maximum power of 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed
- Caterpillar 3126, diesel six-cylinder engine with a maximum power of 350 to + Allison MD 3066P, 6 + 1 speed
- Scania DS19-48A, the diesel six-cylinder engine, maximum power of 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 speed

Maximum speed:
- on the road: 100 km/h
- the cruise: 10 km/h

Driving range: 500 - 800 km.
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121780 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vozidla španělské námořní pěchoty
Piranha III (kolový OT) -


Piranha III (kolový OT) - (RevistaNaval)

(RevistaNaval)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121799 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Piranha III pro irskou armádu
Piranha III (kolový OT) - (MOWAG)

(MOWAG)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121806 Version : 0
...
Piranha III (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#134993 Version : 0
source:
www.reddit.com


Brazílsky námorný choir prevádzajúci bezpečnostnú operáciu in the Favela.
Piranha III (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#549137 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more