FV603 Saracen (kolový OT)

Carrier, Personnel, Wheeled, FV603 Saracen
     
Název:
Name:
FV603 Saracen FV603 Saracen
Originální název:
Original Name:
Carrier, Personnel, Wheeled, FV603 Saracen
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1952-DD.MM.1972 Alvis Ltd., Coventry
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1952-DD.MM.1972
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1838 (všech verzií / all variants)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
9 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
101601) kg 224001) lb
Celková délka:
Overall Length:
49782) mm 16 ft 4 in2)
Celková šířka:
Overall Width:
2515 mm 8 ft 3 in
Celková výška:
Overall Height:
2438 mm 8 ft
Světlá výška:
Ground Clearance:
432 mm 1 ft 5 in
Pancéřování:
Armour:
Korba:
- boky- 12 mm
- horní - 8 mm
- spodní - 12 mm

Věž:
- boky - 16 mm
- horní - 8 mm
Hull:
- sides - 12 mm
- top - 8 mm
- floor - 12 mm

Turret:
- sides - 16 mm
- top - 8 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Rolls-Royce B80 Mk3A (prvých 250 ks)
Rolls-Royce B80 Mk6A
Rolls-Royce B80 Mk3A (first 250 vehicles)
Rolls-Royce B80 Mk6A
Výkon:
Power:
119.3 kW při 3750 ot/min 160 bhp at 3750 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
5 rýchlostná mechanická prevodovka vpred a vzad Five-speed, pre-selector, fluid coupling, forward and reverse, single range, giving five forward and five reverse speed
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
72 km/h 45 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
386 km 240 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
19 ° 42 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,52 m 60 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,46 m 18 in
Brodivost:
Fording Depth:
0.79 1) m 31 in1)
Výzbroj:
Armament:
7,62 mm guľomet Browning No.2 (lafetovaný vo veži)
7,62 mm protilietadlový guľomet Bren na kruhovej lafete
.30 Browning machine gun No.2 (in turret)
.303 Bren anti-aicraft gun on ring type mount
Uživatelské státy:
User States:
































Poznámka:
Note:
1) Mk.1 a 2; 11214 Mk.5/6
2) 17,17 m Mk.3/6
3) s prípravou 1,1 m
1) Mk.1 & 2; 24724 lb Mk.5/6
2) 17 ft 2 in Mk.3/6
3) with fording plate 3ft 6in
Zdroje:
Sources:
Bill Munro: Alvis Saracen Family, Crowood Press, ISBN 1-86126-537-9
URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#380862 Version : 0
FV603 Saracen was produced in the following versions: Mk.1 - Mk.6 according to the following (modernisation) scheme:
FV603 Saracen Mk.1 and 2 - variants with minimal differences
FV603 Saracen Mk.3 - a variant with a more efficient cooling system for extreme climatic conditions - "tropizovaná"
FV603 Saracen Mk.4 - only prototype (I guess it was an attempt to the installation of more efficient equipment on the tower - as yet unconfirmed)
FV603 Saracen Mk.5 - "přeznačená" variant of Mk.1 or Mk.2 after amplification armour and other editing based on the experience of the use of vehicles in Northern Ireland
FV603 Saracen Mk.6 - "přeznačená" variant of Mk.3 ("tropizovaná") after amplification of the armor and other adjustments as at Mk.5


in Addition to the FV603 Saracen Mk.1 - Mk.6 (an armored personnel carrier, APC) were based on FV 603 manufactured version with the "by extensions":
FV604 - Armoured Command Post (without the tower, extended the connecting equipment and the related equipment) - the usual height of the hull, from her ceiling fan out to the sides of the "wings" above the fenders are trash on the equipment
FV610 - Royal Artillery Command Post (without the tower, extended the connecting equipment and the related equipment, mapping table) - the upper hull, from her ceiling fan out to the sides of the "wings" above the fenders are trash on the equipment
FV611 - Armoured Ambulance (without the tower, internal transport and equipment for basic treatment of the wounded including resuscitation) - the usual height of the hull, no "wings" on the ceiling of the hull, above the fenders may/may not be a trash can on the equipment


FV 603 Mk.3 Saracen Special Water Dispenser - adjustment to the rozháňanie pouličných nepokojov equipped with aqueous delami.
FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#145213 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Existujú dve rôzne značenia jednotlivých typov vozidla - jedno označovanie používal výrobca, druhé označenie používala britská (a ďalšie) armády.


Označovanie verzií - výrobca:
FV603a - základná verzia pre prepravu osôb a nákladu
FV603b - veliteľské vozidlo (plukovné veliteľské stanovište)
FV603c - vozidlo leteckého navádzača
FV603d - ambulancia (neskôr preznačené na FV606)
FV603e - delostrelecký rádiolokátor
FV603f - prieskumné vozidlo REB
FV603g - veliteľské vozidlo (pre veliteľov nižších peších a mechanizivaných jednotiek)


Zdroj: Bill Munro: Alvis Saracen Family, Crowood Press, ISBN 1-86126-537-9
URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#380859 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Saracen


Vozidlo vyráběla firma Alvis Vehicle Limited. Historie vývoje vozidla sahá až ke konci Druhé světové války. V konstrukci vozidla byly využity konstrukční poznatky a celky z vozidla Alvis Saladin 6x6. Prototyp bvl zkoušen v roce 1952. Vozidlo prošlo úspěšně zkouškami a bylo přijato do výzbroje britské armády pod označením FV 603 Saracen. Saraceny se vyráběly s drobnými přestávkami až do roku 1972, kdy byla výroba ukončena. Firma vyrobila celkem 1 836 vozidel. Anglická armáda tyto stroje vyřadila z výzbroje do roku 1993.


Motorový prostor se nachází v čele korby, za ním uprostřed sedí řidič a za ním je prostor osádky. Velitel roje sedí nalevo, radista napravo. Na bocích prostoru roje sedí na každé straně 4 vojáci. Věžička má manuálně udělovaný odměr a je vyzbrojena kulometem r. 7,62 mm. Na zádi střechy je instalovaná kruhová lafeta na kterou býval nejčastěji instalovný PL kulomet r. 7,62 mm Bren LMG.



TTD :
Uspořádání: 6x6
Posádka: 2+10
Výzbroj: 2 kulomety r. 7,62 mm (viz text), 2x3 výmetnice dýmových granátů
Munice: 3 000 nábojů r. 7,62 mm
Odměr: 360 °
Náměr: -12 °až + 45°
Délka : 5,233 m
Šířka: 2,539 m
Výška: 2,00 m (strop korby), po věžičku 2,483 m
Světlá výška: 0,432 m
Měrný výkon: 15,73 Hp/t
Rozvor: 1,524 + 1,524 m
Motor: Rolls-Royce B 80Mk. 6A o výkonu 160 Hp
Bojová hmotnost: 10 170 kg
Prázdná hmotnost: 8 460 kg
Max. rychlost: 72 km/h
Dojezd: 400 km
Palivo: 200 l
Brodivost: bez přípravy 1,07 m, s přípravou 1,98 m
Příkop: 1,52 m
Stěna: 0,46 m
Max. úhel stoupání: 42%
Max. úhel bočního náklonu: 30%
Pancéřování: ocel o tl. 16 mm
Ochrana proti ZHN: ne
Noční pozorovací přístroje: ne
URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#122246 Version : 0
Apart from the variants of the Mk.1, 2 and 3 was to Saracenů in variations of the Mk.5 and 6 mounted substantially upgraded seat driver.
It was significantly more comfortable (taller and wider, with integrated headrest), was equipped with seat belts and as a whole was designed as a hinged.
The reasons for this design change were several: in addition to the higher driver comfort (right up on him as a person and on his fatigue depends the safety of driving) has increased its chances of survival and "keeping in the saddle" in the case of damage to the vehicle fire or the explosion of mines and the probability that it will be able to the vehicle (albeit damaged) removed from the dangerous space - and thus lead to the safe space of their comrades...
The design of the new seats further shortened the time required for the dedication of the place by the driver, but as a result also the time required for his departure...

The accompanying drawing is a noticeable difference between the original and the new driver's seat, on the other two diagrams are described some elements of the interior of the vehicle FV603 Saracen the first (Mk.1-3.) and later (Mk.5 and 6.) versions..
FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#145277 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Exemplář z muzea v Saumuru.



(©Radek Havelka)



(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#162659 Version : 0
Saracen
Přelouč 6.5.2009
FV603 Saracen (kolový OT) - vlastní foto

vlastní foto
FV603 Saracen (kolový OT) - vlastní foto

vlastní foto
FV603 Saracen (kolový OT) - vlastní foto

vlastní foto
FV603 Saracen (kolový OT) - vlastní foto

vlastní foto
FV603 Saracen (kolový OT) - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#311841 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

(©Radek Havelka)





URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#380860 Version : 0
the Monument and the museum of the Armored corps, Latrun own photo, 2017.
FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


FV603 Saracen (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/FV603-Saracen-kolovy-OT-t33475#586673 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more