Nakadžima Ki 19

Nakajima Ki-19 / 中島 キ19
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-19 Nakajima Ki-19
Originální název:
Original Name:
中島 キ19
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1937-DD.MM.1938 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1937-DD.MM.1938
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1937
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4750 kg 10472 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7150 kg 15763 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
22,000 m 72ft 2,15in
Délka:
Length:
15,000 m 49ft 2,5in
Výška:
Height:
3,650 m 11ft 11,66in
Plocha křídla:
Wing Area:
62,694 m2 674.83 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
113,50 kg/m2 23.25 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-5 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 655 kW (890 k).
Vrtule trojlisté kovové Hamilton-Standard s nastavitelným úhlem náběhu.
Nakajima Ha-5 fourteen-cylinder twin-row air-cooled radial engine rated 878 hp for take-off,
driving a three-blade Hamilton-Standard variable-pitch metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
352 km/h v 3048 m 218.7 mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
300 km/h v ? m 186.4 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8600 m 28215 ft
Dolet:
Range:
1640 km 1019 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3480 km 2162.4 mi
Výzbroj:
Armament:
3x pohyblivý kulomet Type 89 Model 1
(po jednom v předním, hřbetním a ocasním střelišti)
Pumový náklad: 750 - 1 000 kg
Three flexible 0.303 inch Type 89 Model 1 machine-guns in the nose, in the dorsal and in the ventral positions.
Bomb load: Up to 2,205 lb for short-range missions.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
キ19试作重型爆击机 / Ki-jyukyu Kokuki / armádní experimentální těžký bombardér キ19试作重型爆击机 / Ki-jyukyu Kokuki / prototype twin-engine heavy bomber
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki19.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112119 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima Ki-19


航空機 / Ki-jyukyu Kokūki / armádní těžký bombardér


Historie:


Japonské císařské armádní letectvo (japonsky 大日本帝國陸軍航空隊 (kjúdžitai) nebo 大日本帝国陸軍航空隊 (šindžitai), Dai-Nippon teikoku rikogun kókútai) vstupovalo do druhé poloviny třicátých let minulého století s velkými předpoklady, že se stane mocným a především moderním letectvem ve světovém měřítku. Bohužel, bombardovací letectvo dosti zaostávalo, mělo ve své výzbroji rychle zastarávající a archaicky vypadající těžký bombardér Mitsubishi Ki-1 typ 93, byl to vlastně modifikovaný Junkers K.37, pro který bylo charakteristické použití duralového vlnitého plechu.


Velení císařského armádního letectva (大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu) v únoru 1936 zaslalo své technické specifikace, kterými po společnosti 三菱重工業株式会社- Mitsubishi Jūkōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Mitsubishi) požadovalo, aby předložila svůj projekt na nový těžký bombardér moderního pojetí. Vše vypadalo jednoduše, tedy pro společnost Mitsubishi, ale byla zde ještě konkurence - společnost 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima), která představitele armádního letectva zaujala projektem námořního bombardéru LB-2 a tak byly specifikace na těžký armádní bombardér zaslány také tomuto výrobci, společnost Mitsubishi tak získala dosti tvrdou konkurenci. Do soutěže byla přihlášena ještě jedna společnost - 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha (dále jen Kawasaki) se svým projektem Ki-22, ale tento představitele armádního letectva ničím nezaujal, a tak nepřekročil stádium projektu.


V armádních specifikacích byly stanoveny technické podmínky a požadavky, jejichž splnění armádní letectvo požadovalo, tak například měl bombardér ve výšce 3 000 m dosahovat maximální rychlosti 400 km/h, do této výšky měl vystoupat do osmi minut, letová vytrvalost byla požadována minimálně pětihodinová. Zajímavostí je, že byla omezena letová hmotnost, plně naložený letoun neměl překročit hodnotu 6 400 kg (včetně tunového nákladu pum). Technické požadavky omezovaly konstruktéry ve výběru typu motorů, ti se tak mohli rozhodnout mezi motory Nakajima Ha-5 anebo Mitsubishi Ha-6, přesně specifikována byla i výzbroj a výstroj. Jen nosnost pum byla na těžký bombardér malá, typicky japonská – 750 kg normálně a s přetížením 1 000 kg.

Letecká továrna Nakajima zadala návrh projektu a jeho následnou realizaci konstrukčnímu týmu, který vedl inženýr Matsumura spolu s asistenty Nishimurou a Matsudou. Tento konstrukční tým donedávna zaváděl licenční stavbu americké DC-2. Výsledným dílem, v případě těžkého bombardéru, byl projekt vcelku elegantního celokovového středoplošníku, jehož trup měl tvar protáhlé kapky. Projekt bombardéru označeného tehdy užívaným systémem Kitai jako Ki-19, představitele armádního letectva zaujal tento projekt natolik, že na konci roku objednali stavbu dvou prototypů. Logické je, že tovární konstrukční tým vybral pro pohon motory vlastní provenience Nakajima Ha-5. Oba prototypy byly předány již v březnu 1937 k armádním zkouškám, stejně tak i oba konkurenční prototypy Mitsubihi Ki-21.


První letové zkoušky probíhaly na velké letecké základně v Tachikawě až do května 1937 a následně od června téhož roku probíhaly plné armádní zkoušky na základně bombardovacího letectva v Hamamatsu. Zkušební piloti armádního letectva se nedokázali shodnout, který letoun by v této soutěži měl zvítězit. Prototypy Ki-21 byly poháněny motory fy Mitsubishi, oba typy motorů byly vzduchem chlazené čtrnáctiválce s tím, že motor Ha-5 měl výhodu mírně vyššího výkonu. V průběhu stále nerozhodnutých zkoušek kohosi z Rikugun Kōkū Hombu napadlo, aby obě společnosti postavily ještě dva prototypy bombardérů, ale aby Mitsubishi Ki-21 poháněly motory Nakajima Ha-5 a opačně – bombardér Ki-19 dostal motory Mitsubishi Ha-6. Prototypy bombardéru Mitsubishi Ki-21 získaly mírně lepší letové vlastnosti, ale stále ještě nebylo rozhodnuto. Po dlouhém rozhodování byl nakonec upřednostněn bombardér Ki-21 od koncernu Mitsubishi a to díky menší technologické náročnosti při výrobě. Společnost Nakajima ve své nově postavené továrně ve městě Ota potom vyráběla licenčně konkurenční letouny Ki-21.


Co se stalo se čtyřmi postavenými prototypy Ki-19? Tři letouny si ponechala společnost Nakajima a až do roku 1943 je používala ke zkouškám leteckých součástek a celků, tedy na těchto strojích byly zkoušeny různé typy motorů, jejich chlazení, různé vrtule atd.
Lépe dopadl třetí prototyp, první poháněný motory Mitsubishi Ha-6, dostal jejich výkonnější verzi, byl zcela demilitarizován, horní a spodní střeliště byla upravena pro snímkování a na levém boku za křídlem byly instalovány dveře, jimiž se vstupovalo do pohodlné kabiny pro šest cestujících - tato kabina vznikla v místě zrušené pumovnice. Rozsáhlé úpravy byly dokončeny až v roce 1939, letoun dostal civilní imatrikulaci J-BACN, označen byl N-19 a stal se majetkem tiskového koncernu Domei Press, zde následně létal až do konce roku 1942.



Použité prameny:
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
L+K č. 6 /2011, str.46 a 47, Miroslav Balous, letadla 39-45, Nakajima Ki-19/N-19, Aeromedia, a.s.,červen 2011, ISSN 0024-1156
http://www.airwar.ru/enc/bww2/ki19.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112136 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Přidám alespoň fotografii čtvrtého prototypu, pro civilní použití přeznačeného na N-19. Stroj byl majetkem agentury Domei Cuchinsha a měl jméno Domeič.2.
Nakadžima Ki 19 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-19-t31101#112139 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more