Kawaniši H6K4-L [Tillie]

Kawanishi K6K4-L / 川西 H6K4-L・九七式輸送飛行艇
     
Název:
Name:
Kawaniši H6K4-L Kawanishi H6K4-L
Originální název:
Original Name:
九七式輸送飛行艇(H6K4-L)
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Kawanishi Aircrafts, Ltd., Naruo /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
20 vyrobených + 2 upravené z H6K4 2-3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
8 + 18 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
11925 kg 26290 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
17180 kg 37875 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
40,000 m 131ft 2,79in
Délka:
Length:
24,900 m 81ft 8,3in
Výška:
Height:
6,270 m 20ft 6,84in
Plocha křídla:
Wing Area:
170,00 m2 1829.86 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
101,06 kg/m2 20.7 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Micubiši Kinsei 46 (Ha-33-46), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 684 kW (930 k) a 787 kW (1 070 k) v h= 4 200 m.
Vrtule trojlisté kovové s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 200 mm.
Mitsubishi Kinsei 46 (Ha-33-46) fourteen-cylinder air-cooled twin-row radial engines,
rated at 917 hp for take-off and 1,055 hp at 13,780 ft,
driving a three-blade metal variable-pitch propellers of 10ft 6 in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
13 409 l 2,949.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
333 km/h v 4000 m 206.9 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
244 km/h v 1600 m 151.6 mph in 5249 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9600 m 31496 ft
Dolet:
Range:
6080 km 3777.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná Unarmed.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
九七式輸送飛行艇(H6K4-L) - Kjū nana-šiki yusō hikō-tei(H6K4-L) - Velký dopravní létající člun Type 97 Model 2 (H6K4-L)
Spojenecké kódové jméno: Tillie


- Letová vytrvalost: 25,5 h
- Na trupu se objevila další okénka a pro potřeby pasažérů byla v trupu i toaleta.
- Za kabinou plotů byla kabina pro 8 sedících pasažérů, popřípadě pro 4 lůžka a za touto kabinou byla druhá pro 10 pasažérů.
- Celkem bylo vyrobeno 20 nových letadel a 2 letouny byly upraveny z průzkumné verze H6K4 2-3.
- Na zádi zůstala zachována střelecká věž, ovšem bez kanónu.
九七式輸送飛行艇(H6K4-L) - Kyū nana-shiki yusō hikō-tei (H6K4-L) - Navy Transport Flying Boat Type 97
Allied Code Name: "Tillie"


- Endurance: 25 hours 30 minutes
- Transport version of H6K4, similar to H6K2-L, but with Mitsubishi Kinsei 46 engines, 20 built and another two converted from the H6K4 2-3
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2
William Green, War Planes of the Second World War, Flying Boats, Volume Five, MacDonald, London, Revised and reprinted 1969, ISBN 356 01449 5
M. C. Richards, Profile No. 233, Kawanishi 4-motors Flying-Boats (H6K Mavis and H8K Emily), Profile Publication, London, UK.
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.lemaire.happyhost.org
pzkpfw.tripod.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/h6k.htm
http://www.hikotai.net/datasheets/h6k.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K4-L-Tillie-t30559#110695 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

dopravní Tillie na fotografii
Kawaniši H6K4-L [Tillie] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K4-L-Tillie-t30559#110824 Version : 0
As late as September 1945, the Allies found several H6K Mavis. An example is this H6K4-L transport discovered at the original Dai Nippon Koku base in Yokohama.
Unusual is the application of surrender paint in white on the rear fuselage only. The green crosses were applied over the original Hinomaru on the wings, offset on the fuselage and the "sun" painted white.


Author.
Published courtesy of the author.


Original A4 scan at 300 dpi
Kawaniši H6K4-L [Tillie] -


URL : https://www.valka.cz/Kawanisi-H6K4-L-Tillie-t30559#375068 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more