Název: Name: | Jokosuka K4Y1 | Yokosuka K4Y1 |
Originální název: Original Name: | 横須賀 海軍九〇式水上練習機 [K4Y1] | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1930-DD.MM.1930 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka DD.05.1933-DD.MM.1939 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka DD.MM.1939-DD.MM.1940 Japan Aircraft Manufacturing Co., Ltd., Yokohama | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1930-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 211: Yokosuka - 2 Watanabe - 156 Nippi - 53 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1930 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | floats |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 740 kg | 1631 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 990 kg | 2183 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,990 m | 36ft 0,68in |
Délka: Length: | 9,052 m | 29ft 8,37in |
Výška: Height: | 3,512 m | 11ft 6,27in |
Plocha křídla: Wing Area: | 29,50 m2 | 317.545 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 33,50 kg/m2 | 6.86 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gasuden Jimpu 2 vzduchem chlazený hvězdicový sedmiválec o výkonu 96 kW (130 k). Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu o průměru 2 470 mm | Gasuden Jimpu 2 seven-cylinder air-cooled radial engine, power output 128 hp, driving a two-blade wooden propeller of the diameter 8ft 1,25in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 163 km/h v 0 m | 101.3 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 100 km/h v 1000 m | 62.1 mph in 3281 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 29,33 min do 3000 m | 29,33 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 3450 m | 11319 ft |
Dolet: Range: | 330 km | 205.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | Japonsko (Císařské námořní letectvo) | Japan (Imperial Japanese Navy Air Service) |
Poznámka: Note: | 横須賀 海軍九〇式水上練習機 [K4Y1] - Jokosuka Kaigun kjú rei-šiki minakami renšú-ki [K4Y1] - Námořní cvičný plovákový letoun typ 90 (K4Y1) Letová vytrvalost: 3,5 h V roce 1930 začal v jokosuckém námořním arzenálu vývoj nového cvičného letounu, který měl zabezpečit základní výcvik námořních pilotů. Ještě v tomto roce byly postaveny a zalétány dva prototypy, které poháněl čtyřválcový řadový motor Hatakaze o výkonu 67 kW (90 hp). Letouny byly testovány až do konce roku 1932, na základě provedených testů bylo nutno vyměnit motor za výkonnější Gasuden Jimpu 2. Takto upravený letoun byl přijat do výzbroje námořního letectva. Výroba byla přesunuta do továrny Watanabe Tekošo, zde bylo vyrobeno do roku 1939 156 letadel, následující rok byl letoun vyráběn společností Nihon Hikoki K. K. (Nippi), ta dodala ještě 53 letadel. Letoun mohl být používán s kolovým i plovákovým podvozkem, v praxi létal téměř výhradně s plováky. Po svém zavedení do služby nahradil zastarávající hydroplány Jokošo Typ 13 K1Y a ve službě se udržel téměř po celou dobu války, ale jeho početní stav se postupně snižoval, několik letadel bylo převedeno do civilních leteckých škol. | 横須賀 海軍九〇式水上練習機 [K4Y1] - Yokosuka Kaigun kyū rei-shiki minakami renshū-ki [K4Y1] - Navy Type 90 Seaplane trainer (K4Y1) Allied Code Name: None Endurance: 3 hours 30 minutes The K4Y1 started to replace the the much used Type 13 Seaplane Trainer (K1Y) from 1933, remaining the Imperial Japanese Navy Air Service's principal basic seaplane trainer throughout the Pacific war. After building two prototypes at the Yokosuka Arsenal and proving its practicality, a production order was placed with Watanabe which produced 156 from 1932 to 1939 and Nippi which produced 53 from 1939 to 1940. Although it could be used as a landplane, all operational K4Y1 trainers were equipped with twin floats. A few aircraft were released for civilian use. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press Annapolis, Maryland 21402, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 http://www.combinedfleet.com/ijna/k4y.htm www.daveswarbirds.com archiv autora |