Název: Name: | Aiči M6A1-K | Aichi M6A1-K |
Originální název: Original Name: | 愛知M6A1- K南山 | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 Aichi Aircrafts, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 (přestavěn 3. a 4. prototyp) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1944 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3002 kg | 6618 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3642 kg | 8029 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4225 kg | 9315 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 12,262 m | 40ft 2,75in |
Délka: Length: | 10,640 m | 34ft 10,89in |
Výška: Height: | 2,940 m | 9ft 7,75in |
Plocha křídla: Wing Area: | 27,00 m2 | 290.63 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 134,89 kg/m2 | 27.63 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Ajči АЕ1Р Atsuta 32, kapalinou chlazený invertní dvanáctiválec s válci do obráceného V o vzletovém výkonu 1 030 kW (1 400 k), 986 kW (1 340 k) v h= 1 700 m a 949 kW (1 290 k) v h= 5 000 m. Vrtule trojlistá automaticky stavitelná s konstantní rychlostí otáčení o průměru 3 200 mm. | Aichi АЕ1Р Atsuta 32, twelve-cylinder inverted-vee liquid-cooled engine, rated at 1,381 hp for take-off, 1,321 hp at 5,577 ft and 1,272 hp at 16,404 ft, driving a constant-speed three-blade metal propeller of the diameter 10ft 6in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 934 l | 205.5 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 575 km/h v 3000 m | 357.3 mph in 9843 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 295 km/h v 3000 m | 183.3 mph in 9843 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10800 m | 35433 ft |
Dolet: Range: | 1120 km | 695.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2080 km | 1292.5 mi |
Výzbroj: Armament: | Pumový náklad: 250 – 800 kg pum nebo letecké torpédo o hmotnosti 805 kg. | Bomb-load: two 551 lbs bombs, or one 1,764 lbs bomb or one torpedo of 1,775 lbs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 南山 - Nanzan - Jižní hora (jap.) Oba prototypy vznikly z plovákového bombardéru pro ponorky Aichi M6A1 Seiran. , protože byly nyní vybaveny zatahovacím podvozkem a tím odpadla velká boční plocha plováků, mohla být zmenšena SOP, zmenšení bylo provedeno zcela jednoduše - byl odstraněn vrchní sklápěcí díl SOP, ta nyní vypadala jako po skutečné amputaci. Obě letadla byla vybavena dvojitým řízením, existovaly ale úvahy o jejich bojovém využití opět v úloze bombardéru. Pro zhotovení Nanzanů byly použity dva prototypy Seiranů. Nejdříve bylo použito označení Seiran-Kai, teprve později bylo použito jméno Nanzan. | 南山 - Nanzan - Southern Mountain. Aichi completed two airframes with undercarriage. This aircraft originally named M6A1-K Seiran-KAI was powered by Atusta 32 engine, the same as serial production Seirans. Name of the plane was soon changed to M6A1-K Nanzan. Plane was fitted with inward-retracting undercarriage and clipped vertical stabilizer. Folding tip of the rudder was deleted due to the fact that without floats plane had greatly improved directional stability. Nanzan was a land-based trainer. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Robert C. Mikesh, Monogram CLOSE-UP 13, Aichi M6A1 Seiran, Monogram Aviation Pubs., Boylston, Massachusetts, USA, rok 1975, ISBN 0-914144-13-8. Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Vol.2. Aichi Aircraft. Tokio, Shuppan Kyōdōsha (出版協同社), rok 1981. Famous Airplanes of the World No.47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplanes, Bunrindo Publishing, July 1994 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 L+K 23/1969, Letadla 1939-45, Václav Němeček http://www.airwar.ru/enc/bww2/m6a.html archiv autora |