Nakadžima Ki 44 (prototypy)

Nakajima Ki-44 (prptotypes) / 中島 キ44 試作
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-44.01 – Ki-44.03 Nakajima Ki-44.01 – Ki-44.03
Originální název:
Original Name:
キ44 試作
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.MM.1940 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 prototypy a 7 předsériových letadel
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2550 kg 5622 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,448 m 30ft 11,97in
Délka:
Length:
8,750 m 28ft 8,49in
Výška:
Height:
3,248 m 10ft 7,87in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,00 m2 161.46 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
170,0 kg/m2 34.82 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-41 Army Type 100, vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 919 kW (1 250 k) a výkonu 927 kW (1 260 k) v 3670 m.
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 000 mm.
Nakajima Ha-41 Army Type 100 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 1,233 hp for take-off and 1,243 hp at 12,040 ft,
driving a three-blade constant-speed propeller diameter 9ft 10 in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
485 l 106.7 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
626 km/h v 3700 m 389 mph in 12139 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,9 min do 5000 m 5,9 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11200 m 36745 ft
Dolet:
Range:
900 km 559.2 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
prototypy nenesly výzbroj prototypes not carrying weapons
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Famous Airpalnes Of The World, Army Type 2 Fighter "Shoki", No. 16, 1989 5, Bunrin-Do Co., Ltd., Nakano, Nakano-ku, Tokyo, Japan.
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
John F. Brindley, Nakajima Ki-44 Shoki ('Tojo'), Aircraft in Profile, No. 255., Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., 1973, No ISBN.
Jaroslav Schmid, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
L+K, 13, 14, 15, 16 a 17/1998 Monografie Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Jiří Hornát
L+K 4/1990, Letadla 39-45, Václav Němeček, Nakajima Ki-44 Tojo
www.ne.jp
www.xs4all.nl
http://www.militarium.net/lotnictwo/ki44.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki44.html
http://www.search.com/reference/Nakajima_Ki-44
http://www.arikah.net/encyclopedia/Nakajima_Ki-44
www.csd.uwo.ca
www.lemairesoft.happyhost.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106536 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima Ki 44.01 až Ki 44.03


Historie:
Rikugun Koku Hombu prosazovalo při výběru stíhaček vždy obratnost a ovladatelnost jako prioritní vlastnost, proto např. zvítězila Nakajima Ki-27 nad Nakajimou Ki-12 a později byl do výroby zaveden typ Nakajima Ki-43-Ia, který takovéto pojetí stíhacího letadla úspěšně završil. Nakonec v Rikugun Koku Hombu se podařilo prosadit myšlenku rychlé přepadové stíhačky, která by se zhostila ulohy protiletadlové obrany japonských měst. Zájem o zavedení přepadové stíhačky do výzbroje armádního letectva, projevovala pouze část velení armádního letectva a až po vypuknutí války v Evropě se tutu ideu podařilo uvést do reálné podoby.
Nedlouho po zadání vývoje vysoce obratné, ale také lehké stíhačky Ki-43, vycházeji upřesňující technické specifikace pro tuto nevou kategorii letadel. Hlavním kritériem byla nyni maximální rychlost, ta měla dosahovat až 600 km/hod ve výšce 4000 m a výstoupat do výšky 5 000 m měl nový stíhač během fantastických 4 min!
Konstruktér Toru Koyama se ujal projektu a rozhodl se použít velký, těžký, ale výkonný motor Nakajima Ha-41, který byl určen zejména pro těžká bombardovací letadla Nakajima Ki-49 ( to bylo také jeho dítkem ). Vybraný motor byl poměrně velký a tím byl zároveň novému letounu dán zavalitý vzhled a robusnost přední části trupu, na kterou navazovala poměrně subtilní zadní část a křídla o malých rozměrech a ploše.
Na základě armádou schváleného projektu továrna Nakajima Hikoki K.K. přistoupila ke stavbě tří prototypů, tyto prototypy byly intenzivně zkoušeny a na základě výsledků zkoušek byly letouny upravovány. Úpravy se týkaly především odstranění vibrací motoru, aerodynamičtějších tvarů regulačních klapek motorů a vstupních otvorů pro sání jednotupňového mechanického kompresoru.
Provedené úpravy přinesly nárůst maximální rychlosti z původní hodnoty 550 km/hod až na hodnotu 626 km/hod. Konstruktéři počítali se snížením této rychlosti po montáži zbraní až na hodnotu 580 - 590 km/hod a jijich propočet vyšel přesně. Do dalších zkoušek se postupně zapojovaly i předsériové typy. Další úpravy se týkaly ocasních ploch.



Použité prameny:
Rene J Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files: Japanese Army Fighters, part 2, London, Macdonald & Jane′s, rok 1977, ISBN 0-354-01068-9.
Brindley F.John, Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Aircraft in Profile No.255, Windsdor, Berkshire, Profile Publications Ltd., 1973 (bez ISBN)
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmid, Stíhací a bombardovací letadla Japonska, díl 2., Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238077-x
Nakajima Ki44, Maru Mechanic No.9, 03/1978
Bunrindo, Famous Airplane, Nakajima Army Type 2, single-seat fighter "Shokí"
L+K, 13, 14, 15, 16 a 17/1998 Monografie Nakajima Ki-44 Shoki (Tojo), Jiří Hornát
L+K, 4/1990, Letadla 39-45
www.xs4all.nl
http://www.militarium.net/lotnictwo/ki44.php
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki44.html
archiv autora




.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106540 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Náčrtek prototypu 4401 pohled z boku a pro porovnání předsériová 4406
Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106543 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nakajima prototyp 4401 srpen 1940, na fotografii jsou vidět ejektorové štěrbiny chlazení, které byly záhy odstraněny pro jejich malou účinnost.
Nakadžima Ki 44 (prototypy) -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-44-prototypy-t29801#106542 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more