CA - S.M.S. Gneisenau (1906)

     
Název:
Name:
S.M.S. Gneisenau S.M.S. Gneisenau
Originální název:
Original Name:
S.M.S. Gneisenau
Kategorie:
Category:
pancéřový křižníkArmored Cruiser
Třída:
Class:
Scharnhorst
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
AG Weser, Bremen /
Založení kýlu:
Laid Down:
28.12.1904
Spuštění na vodu:
Launched:
14.06.1906
Uvedení do služby:
Commissioned:
06.03.1908
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
08.12.1914 potopen / sunk by HMS Invincible & HMS Inflexible
Velitel:
Commander:
06.03.1908-30.09.1908 Hipper, Franz von (Kapitän zur See)
01.10.1908-14.09.1910 Trummler, Konrad (Kapitän zur See)
15.09.1910-03.06.1912 Ulßar, Ludolf von (Kapitän zur See)
DD.06.1912-DD.06.1914 Brüninghaus, Franz (Kapitän zur See)
DD.06.1914-08.12.1914 Maerker, Gustav Otto Julius (Kapitän zur See)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
764-838
Technické údaje:
Technical Data:
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
11616 t11433 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
12985 t12780 long tons
Délka:
Length:
144,60 m474 ft 5 in
Šířka:
Beam:
21,60 m70 ft 10 in
Ponor:
Draught:
8,37 m27 ft 6 in
Pancéřování:
Armour:
boky: 80-150 mm (+ 50 mm týkového dřeva)
citadela: 150 mm
paluba: 35-60 mm
přední velitelská věž: 30-200 mm
zadní velitelská věž: 20-50 mm
hlavní dělové věže: 30-170 mm
kasematy: 150 mm
štíty těžkých děl: 40-150 mm
štíty středních děl: 80 mm
Belt: 3.1 - 5.9 in (and 2.0 in Teak Hardwood)
Armored Citadel: 5.9 in
Deck: 1.4 - 2.4 in
Fore Conning Tower: 1.2 - 7.9 in
Aft Conning Tower: 0.8 - 2.0 in
Main Gun Turret: 1.2 - 6.7 in
Casemate: 5.9 in
Heavy Gun Shields: 1.6 - 5.9 in
Medium Gun Shields: 3.1 in
Pohon:
Propulsion:
Typ:
Type:
18x kotel Schulz-Thornycroft
3x 3-činný parní stroj
18x Schulz-Thornycroft Boiler
3x Triple-expansion Steam Engine
Výkon:
Power:
22666,3 kW při ? ot/min 30396 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
3
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t? long tons
Výkony:
Performance:
Rychlost:
Speed:
43,7 km/h 23.6 kt
Dosah:
Range:
9482,2 km při rychlosti 22,2 km/h5120 nm at speed 12.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
Výzbroj:
Armament:
4x kanon 21-cm-SK L/40 ve věži DrL C/01 (2x II)
4x kanon 21-cm-SK L/40 na lafetě MPL C/04 (4x I)
- 700 střel
6x kanon 15-cm-SK L/40 na lafetě MPL (6x I)
- 1.020 střel
18x kanon 8,8-cm-SK L/35 na lafetě ? (18x I)
- 2.700 střel
1x 45 cm torpédomet v přídi (1x I)
1x 45 cm torpédomet v zádi (1x I)
2x 45 cm torpédomet na bocích (2x I)
- 11 torpéd C45/91 anebo C/03
4x 21-cm-SK L/40 Gun in DrL C/01 Turret (2x II)
4x 21-cm-SK L/40 Gun on MPL C/04 Mount (4x I)
- 700 Shells
6x 15-cm-SK L/40 Gun on MPL Mount (6x I)
- 1,020 Shells
18x 8,8-cm-SK L/35 Gun on ? Mount (18x I)
- 2,700 Shells
1x Torpedo-tube in Bow, cal. 17.7-in (1x I)
1x Torpedo-tube in Stern, cal. 17.7-in (1x I)
2x Torpedo-tube in Sides, cal. 17.7-in (2x I)
- 11 C45/91 and/or C/03 Torpedoes
Vybavení:
Equipment:
??
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
--
Poznámka:
Note:
původ jména: August Wilhelm Antonius Neidhardt von GneisenauName Origin: August Wilhelm Antonius Neidhardt von Gneisenau
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/CA-S-M-S-Gneisenau-1906-t29434#746528 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

S.M.S. Gneisenau
- cena: 19,2 miliónů německých Zlatých marek
- služba v 1. světové válce: potopen 8. prosince 1914 u Falklandských ostrovů britskými bitevními křižníky HMS Invincible a HMS Inflexible


Zdroj: de.wikipedia.org

URL : https://www.valka.cz/CA-S-M-S-Gneisenau-1906-t29434#116817 Version : 0
Photo
Dolin via Oleg Novachuk.
URL : https://www.valka.cz/CA-S-M-S-Gneisenau-1906-t29434#484467 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more