Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 374 příspěvků vloženo, 1558 editováno a 309 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Watanabe E9W1

Watanabe E9W1 / 九六式小型水上偵察機(E9W1)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Watanabe E9W1 Watanabe E9W1
    Originální název:
    Original Name:
    九六式小型水上偵察機(E9W)
    Kategorie:
    Category:
    průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1935-DD.MM.1940 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.03.1934-DD.MM.1940
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    32 + 1 prototyp
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.02.1935
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    plováky floats
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    847 kg 1867 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1210 kg 2668 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9,980 m 32ft 8,91in
    Délka:
    Length:
    7,640 m 25ft 0,79in
    Výška:
    Height:
    3,290 m 10ft 9,53in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22,08 m2 237.67 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    54,75 kg/m2 11.21 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Hitači GK-2 Tempu 12 (Ha-22-12), vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 250 kW (340 k) a 221 kW (300 k) v h= 0 m.
    Vrtule nestavitelná dřevěná dvoulistá o průměru 2 600 mm.
    Hitachi GK2 Tempu 12 nine-cylinder air-cooled radial engine, rated at 335 hp for take-off, and 396 hp at sea level,
    driving a two-blade wooden fixed-pitch propeller of 8ft 6,3in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    233 km/h v 2600 m 144.8 mph in 8530 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    148 km/h v 1500 m 92 mph in 4921 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    5,317 m/s 1046.7 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    9.68 min do 3000 m 9.68 min to 9843 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6740 m 22113 ft
    Dolet:
    Range:
    590 km 366.6 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    730 km 453.6 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm One flexible rearward-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun for the observer.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    渡辺 海軍九六式小型水上機 [E9W1] - Malý námořní letoun Watanabe typ 96 (E9W1)
    Letová vytrvalost: 4,9 h
    Popis v dalším příspěvku.
    渡辺 海軍九六式小型水上機 [E9W1]- Navy Type 96 Small Reconnaissance Seaplane (E9W1)
    Allied Code Name: "Slim"


    Endurance: 4 hours 55 minutes


    The Watanabe E9W was a submarine-borne reconnaissance seaplane, the first aircraft designed by Kabushiki Kaisha Watanabe Tekosho, chief designer was Ryohachiro Higuchi. In January 1934, the Imperial Japanese Navy had a requirement 9-Shi for a two-seat reconnaissance seaplane to be operated from its I-3 class submarines, and placed an order with Watanabe for design and development of an aircraft to meet this requirement, the first of three prototypes flying in February 1935. The E9W was a two-seat single-engine twin-float unequal-span seaplane designed to be easily dismantled for hangar stowage on a submarine.
    Zdroje:
    Sources:
    Famous Airplanes Of The World No. 47, Imperial Japanese Navy Reconnaissance Seaplane, Bunrindo Co., Ltd., rok 1997, ISBN4-83919-044-X
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
    http://www.samoloty.ow.pl/str299.htm
    http://www.airwar.ru/enc/sww2/e9w.html
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#102266Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Watanabe E9W1


    九六式小型水上機[E9W1]/ - / "malý námořní letoun typ 96-1"
    Spojenecké kódové jméno: Slim


    Historie:


    V roce 1934 sestavilo velení japonského námořního letectva (海軍航空本部 Kaigun Kōkū Hombu) své specifikace 9-Shi. V těchto specifikacích byly, mimo jiných, formulovány technické požadavky na malý průzkumný hydroplán pro velké ponorky křižníkového typu označené jako Typ 3. Stavbu ponorek této třídy námořnictvo zahájilo právě v roce 1934. Pozorovací plovákové letouny měly být umístěny v rozloženém stavu ve vodotěsném pouzdře na palubě ponorky. Japonské císařské námořnictvo již mělo s touto kategorií letadel své zkušenosti, od roku 1927 testovalo prototyp Yokosho 1-Go, později Yokosho 2-Go a vylepšený prototyp Yokosho 2-Go Kai, od roku 1931 používalo na ponorkách šestici nepříliš úspěšných hydroplánů označených jako „Námořní lehký průzkumný plovákový letoun typ 91 model 1“ nebo zkráceně Yokosuka E6Y1. Technické požadavky obsažené ve výše uvedených specifikacích kladly velký důraz na malé rozměry složených letadel, aby je bylo možno uložit do poměrně nevelkých pouzder, neméně důležitý byl požadavek na rychlost a jednoduchost při sestavení a na opětovné složení letounu do pouzdra. Počátkem roku 1934 předalo námořnictvo tyto požadavky přímo, tedy bez soutěže, menší, avšak dynamicky se rozvíjející společnosti 渡辺鉄工所 株式会社 Watanabe Tekkosho Kabushiki Kaisha (dále jen Watanabe), tato společnost nedávno dokončila novou leteckou továrnu ve městě Zasshonokuma.


    Konstrukční tým v letecké továrně vedl šéfkonstruktér Ryohachiro Higuchi, práce na projektu malého průzkumného letounu zahájil již v březnu 1934. Zde musím zmínit fakt, že to byla první vlastní samostatná konstrukce letadla této společnosti, Watanabe až dosud se zabývala pouze stavbou různých komponentů letadel, které následně dodávala ostatním výrobcům letecké techniky a pokud nějaká letadla vyráběla, tak se až dosud jednalo o nepočetnou licenční výrobu. Konstrukční tým předložil námořnictvu svůj projekt ke schválení a krátce po tomto schválení začal se stavbou dvou prototypů. Nejprve postavil jeden letoun bez motoru, aby bylo možno vyzkoušet složení a rozložení letadla, po těchto zkouškách byly na tomto draku provedeny pevnostní zkoušky destrukčním způsobem, při kterých byl tento drak letounu zničen.


    První létající prototyp byl dokončen v únoru 1935, byl dvoumístný dvouplošník se smíšenou konstrukcí, osádka seděla ve dvou otevřených kabinách za sebou. Letoun měl dva hlavní plováky a poháněl jej hvězdicový devítiválec Hitachi GK-2 Tempu 11 o výkonu 300 koní, tento motor byl záhy nahrazen mírně výkonnější verzí Tempu 12 (340 koní), vrtule zůstala stejná – dvoulistá dřevěná.


    Letounek vypadal poměrně elegantně a námořnictvo bylo spokojeno s jeho letovými i nautickými vlastnostmi. Zkoušky proběhly na ponorce I-5 a již první sestavení letounku bylo provedeno ve fantastickém čase 2 min 26 s a zpětné složení bylo provedeno v neuvěřitelném čase - 1,5 minuty. Předmětem diskuse se stala výzbroj letounu, konstruktéři považovali hlavňovou výzbroj za zcela zbytečnou, protože při průzkumném letu nad oceánem, kdy měl letoun pouze vyhledat vhodné cíle pro útok mateřské ponorky, byla velmi mizivá pravděpodobnost na setkání s nepřátelským letectvem. Zástupci námořního letectva však tvrdošíjně trvali na instalaci pohyblivého kulometu Type 92 do zadní kabiny. Použitý kulomet typ 92 byl vlastně licenčně vyráběný kulomet Lewis z první světové války, tato zbraň byla v japonském letectvu značně oblíbena.


    Po úspěšně provedených zkouškách byla námořnictvem v říjnu 1935 objednána sériová výroba a stroj byl přijat do výzbroje jako "Malý námořní letoun Typ 96" nebo zkráceně E9W1. První ponorkou, která dostala tyto letounky na svou palubu byla ponorka I-7 a po ní další vyrobené. Výroba letounků postupně pokračovala podle potřeb námořnictva a celkem tak bylo vyrobena třicet dvě letadla.


    K prvnímu operačnímu nasazení došlo v roce 1938 v Čínském moři. V době vypuknutí války v Tichomoří byl letounek již zastaralý a na palubách ponorek křižníkového typu byl postupně nahrazován modernějším jednoplošníkem Yokosuka E14Y1 (ve spojenéckém kódování Glen). To že byl starší letoun nahrazován však neznamenalo, že byl ihned zcela stažen, v polovině roku 1942 bylo v aktivní službě ještě čtrnáct těchto dosluhujících dvouplošníků. Je jistou zajímavostí, že jeho používání a čtyřleté operační nasazení v Čínském moři zcela uniklo spojeneckým zpravodajským službám a kódové jméno Slim bylo přiděleno až po nalezení trosek jednoho havarovaného letadla a to až v době, kdy byl letounek již prakticky vyřazen z operační služby. Potvrdil se tak zcela jednoznačně názor konstruktérů o zbytečnosti obraného kulometu.



    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
    http://www.samoloty.ow.pl/str299.htm
    http://www.airwar.ru/enc/sww2/e9w.html
    http://military.sakura.ne.jp/ac/e9w.htm
    archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#102371Version : 0
    MOD
    Avatar
    Camouflage side view.


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#237678Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Fotografie






    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#102382Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Náčrtek - pohled z boku


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#102418Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
    Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Anapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
    Famous Airplanes Of The World No. 47, Imperiál Japanese Navy Reconnaissance Seaplane, Bunrindo Co., Ltd., rok 1997, ISBN4-83919-044-X
    Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
    Tadeusz Januszewski, Japanese Submarine Aircraft, Mushroom Model Publications, Sandomierz, rok 2002, ISBN-10: 8391632725
    L+K 26/1993, str. 25, Letadla 39-45, Václav Němeček
    http://www.airwar.ru/enc/sww2/e9w.html
    http://www.samoloty.ow.pl/str299.htm
    http://jnpassieux.chez-alice.fr/html/E9W.php
    http://samoloty.webd.pl/japonskie/slim.htm
    archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/28967#237676Version : 0
    MOD