Dassault Mirage 5F

5AD / 5EAD / 5BA / 5D / 5DE / 5P / 5PA / 5SDE / 5E2
     
Název:
Name:
Dassault Mirage 5F Dassault Mirage 5F
Originální název:
Original Name:
Dassault Mirage 5F
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1967-DD.MM.198R Société des avions Marcel Dassault, Mérignac
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1967-DD.MM.198R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
433:
50 5F
12 5AD
14 5EAD
63 5BA
14 5COA
53 5D
32 5DE
3 5G
14 5M
22 5P
10 5P3
2 5P4
28 5PA
28 5PA2
12 5PA3
54 5SDE
16 5E2
6 5V
První vzlet:
Maiden Flight:
19.05.1967 Mirage 5J / 5F
06.03.1970 Mirage 5BA
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
bezocasé tailless
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6600 kg 14551 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13500 kg 29762 lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,22 m 26ft 11,62in
Délka:
Length:
15,55 m 51ft 0,2in
Výška:
Height:
4,25 m 13ft 11,31in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,85 m2 375.12 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
SNECMA Atar 9C-3 o tahu 60,80 kN SNECMA Atar 9C-3, thrust 13670 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
~3830 l
3x 1300 l přídavná nádrž nebo
2x 625, 1100 nebo 1700 l přídavná nádrž
~842 Imp gal / ~1012 US gal
3x 286 Imp gal / 343 US gal drop tank or
2x 137 / 165, 242 / 291 or 374 Imp gal / 449 US gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2350 km/h v 12000 m 1460.2 mph in 39370 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
956 km/h v 11000 m 594 mph in 36089 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
105 m/s 20669.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3 min do 11000 m 3 min to 36089 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
17000 m 55774 ft
Dolet:
Range:
1300 km 807.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4000 km 2485.5 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon DEFA 552 ráže 30 mm, 125 nábojů každý


4000 kg podvěšené výzbroje:
1x Matra R.530
2x AIM-9 Sidewinder nebo Matra R.550 Magic
2x raketnice Matra JL-100
...
2x 20 mm DEFA 552 cannon, 125 rpg


8820 lb of ordnance:
1x Matra R.530
2x AIM-9 Sidewinder or Matra R.550 Magic
2x Matra JL-100 rocket pod
...
Uživatelské státy:
User States:




















Poznámka:
Note:
- exportní varianta Mirage IIIE se zjednodušenou avionikou (většinou postrádaly radar) a počtem závěsníků zvýšeným z 5 na 7
- subvarianty:
5F - původně objednané jako 5J Izraelem a používané Francií
5AD - stíhací-bombardovací varianta pro Abú Dhabi
5EAD - stíhací-bombardovací varianta pro Abú Dhabi, podstatě jen přejmenované IIIE
5BA - stíhací-bombardovací varianta pro Belgii, lepší avionika, sestaveny firmou SABCA
5COA - stíhací-bombardovací varianta pro Kolumbii
5D - stíhací-bombardovací varianta pro Libyi, bez radaru
5DE - stíhací-bombardovací varianta pro Libyi, radar Cyrano
5G - stíhací-bombardovací varianta pro Gabon
5M - stíhací-bombardovací varianta pro Zair
5P - stíhací-bombardovací varianta pro Peru
5P3 - stíhací varianta pro Peru, radar Cyrano IV
5P4 - stíhací-bombardovací varianta pro Peru, radar Agave, další stroje modernizovány z dříve dodaných
5PA - stíhací-bombardovací varianta pro Pákistán
5PA2 - stíhací varianta pro Pákistán, radar Cyrano IV
5PA3 - stíhací-bombardovací varianta pro Pákistán, radar Agave
5SDE - stíhací varianta pro Egypt, radar Cyrano
5E2 - víceúčelová varianta pro Egypt, avionika odvozená od Alpha Jetu
5V - stíhací-bombardovací varianta pro Venezuelu
- export variant of Mirage IIIE with simplified avionics (mostly without radar) and number of pylons increased from 5 to 7
- subvatiants:
5F - originally ordered as 5J for Israel and operated by France
5AD - fighter-bomber variant for Abu Dhabi, basically just renamed IIIE
5BA - fighter-bomber variant for Belgium, better avionics, assembled by SABCA
5COA - fighter-bomber variant for Columbia
5D - fighter-bomber variant for Libya, without radar
5DE - fighter-bomber variant for Libya, with Cyrano radar
5G - fighter-bomber variant for Gabon
5M - fighter-bomber variant for Zaire
5P3 - fighter-bomber variant for Peru, Cyrano IV radar
5P4 - fighter-bomber variant for Peru, Agave radar, additional aircraft upgraded from previously delivered airframes
5PA - fighter-bomber variant for Pakistan
5PA2 - fighter variant for Pakistan, Cyrano IV radar
5PA3 - fighter-bomber variant for Pakistan, Agave radar
5SDE - fighter variant for Egypt, Cyrano radar
5E2 - multi-role variant for Egypt, avionics derived from Alpha Jet
5V - fighter-bomber variant for Venezuela
Zdroje:
Sources:
Jackson, Paul. Mirage, Modern Combat Aircraft 23. Ian Allan, London 1985. ISBN 0-71101-512-0.
Munson, Kenneth. Fighters in service: Attack and Training Aircraft since 1960. Blandford Press, London 1975.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane's, London 1975.
http://www.airvectors.net/avmir3_2.html
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#506401 Version : 0
BA15 piece shown:
19.03.1971 - delivered to the Belgian BAF
1990 - 08.03.1991 - stationed at Dijarbakir (Turkey) during Operation Ace Guard (First Gulf War)
25.09.1993 - fuselage stored at Bierset
12.01.1994 - stored in Weelde (moved by road)
18.03.1995 - displayed in the Brussels Air Museum


source: belmilac.wetpaint.com
edit MART.in


















URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#3492 Version : 0
Dassault Mirage 5BA in the colours of the Belgian Air Force at the Kraków Aviation Museum.


10.09.1970 - delivered to the Belgian Air Force
26.04.1991 - flown from Bierset to Koksijde and stored
03.05.1991 - last flight from Koksijde to Brustem, ejection seat deactivated
May 1991 - transported by road from Brustem Air Base to the Air Force Technical School in Saffraanberg, for use as an instructional aid
June 2006 - dismantled
04.04.2006 - transported by road to Temploux and displayed at the base entrance
11.06.2008 - dismantled, ready to be transported to the Krakow Museum
16.06.2008 - arrived at the Krakow Museum


source: belmilac.wetpaint.com
Dassault Mirage 5F - vlastní foto

vlastní foto
Dassault Mirage 5F - vlastní foto

vlastní foto
Dassault Mirage 5F - vlastní foto

vlastní foto
Dassault Mirage 5F - vlastní foto

vlastní foto
Dassault Mirage 5F - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#295764 Version : 0
Dassault Mirage 5BA (tactical designation BA 22), which was delivered to the Belgian Air Force in May 1971. It was retired from its armament in June 1993. In this photo taken in the summer of 2007, this aircraft can be seen in front of the Florennes air base as a memorial. (©Radek Havelka)


URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#319826 Version : 0
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mirag5.html
.
Dassault Mirage 5F - Mirage 5F

Mirage 5F
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#506402 Version : 0
commons.wikimedia.org
.
Dassault Mirage 5F - Dassault Mirage 5PA MARA, modernizované původně pákistánské stroje.

Dassault Mirage 5PA MARA, modernizované původně pákistánské stroje.
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#506403 Version : 0
commons.wikimedia.org
.
Dassault Mirage 5F - Dassault Mirage 5V

Dassault Mirage 5V
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#506404 Version : 0
commons.wikimedia.org
.
Dassault Mirage 5F - Americký vojenský personál si prohlíží egyptskou Mirage 5 na základně Cairo-West, cvičení Bright Star 85.

Americký vojenský personál si prohlíží egyptskou Mirage 5 na základně Cairo-West, cvičení "Bright Star '85".
URL : https://www.valka.cz/Dassault-Mirage-5F-t25926#506406 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more