Rimell, R. I. Albatros Fighters, Windsock Datafile Special. Albatros Productions, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-35-9. Gray, Peter L. The Albatros DI-DIII, Profile No.127. Profile Publications, Leatherhead 1966. Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4. Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#402203
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Horečně se proto hledaly nové letouny, které by opět zvrátily vzdušnou převahu na stranu Německa. Zakázku na výrobu stíhaček proto obdržela i firma Albatros, tehdy největší německý výrobce dvoumístných letounů kategorie C. V červnu 1916 tedy byly zahájeny práce na dvanáctikusové sérii prototypů a předsériových letounů, přičemž šibeniční lhůta na konstrukci a stavbu byla stanovena na pouhých 13 týdnů!
Zatímco obvykle je vyvinut letoun jenž se průběžně zdokonaluje, tentokrát technický ředitel firmy Albatros ing. Thelen a šéfkonstruktér ing. Schubert vytvořili jakousi "stavebnicovou" řadu - prototypy letounů Albatros D.I, D.II a D.III vznikly totiž prakticky současně a tak také byly představeny armádním odborníkům.
Všechny tři letouny byly poháněny stejným motorem Mercedes DIII o výkonu 160 ks (108kW), což byl nejsilnější motor do té doby použitý v německých stíhačkách. Mohutnou výzbroj u všech tří letadel tvořily dva synchronizované kulomety LMG 08/15.
Letouny se dále shodovaly rozměry a tvarem trupu, jenž byl celodřevěné konstrukce s tuhým nosným překližkovým potahem. Ten kryl i kýlovku. Dále se stroje shodovaly podvozkem, jehož konstrukci tvořily ocelové trubky, a ocasními plochami, jejich konstrukce byla stejně jako u křidélek taktéž z ocelových trubek, potah tvořilo plátno. Dvouplošníky D.I a D.II se pak od sebe lišily jen posazením horní nosné plochy, neboť jinak používaly i stejná křídla (D.III již byl změněn více, šlo totiž o jedenapůlplošník). Křídla měla opět dřevěnou kostru (s výjimkou zmíněných křidélek) potaženou plátnem, vzpěry byly též z ocelových trubek. D.I měl neseno horní křídlo dosti vysoko nad trupem a zde bylo podepřeno jakýmsi "kozlíkem". U typu D.II bylo křídlo posazeno výrazně níže a nad trupem bylo podepřeno vzpěrami tvaru "N".
Šlo v podstatě o experiment s výhledem pilota, níže položené křídlo D.II sice zúžilo zorné pole přímo vpřed, ale umožňovalo dobrý výhled dopředu nahoru, kterýž prostor byl vysoko posazeným křídlem typu D.I zakryt.
Nové stíhačky zaznamenaly před komisí okamžitý úspěch. Poté co byly v srpnu 1916 zalétány prototypy, bylo rozhodnuto o výrobě dvou sérií po 50 letadlech. Dalších 75 kusů bylo v licenci postaveno u firmy Luft-Verkehrs-Gesellschaft (LVG).
V případě typu D.I zřejmě zůstalo pouze u oněch prvních padesáti kusů. Letouny D.I a D.II šly v září 1916 na frontu společně a tvořily výzbroj nové stíhací jednotky nazvané Jasta 2. Její velitel Hptm. Oswald Boelcke na nových Albatrosech sestřelil během devíti dní 8 letadel. D.II se zřejmě prosadily více, neboť ještě během září dorazila do firmy Albatros objednávka na dalších 100 stíhaček tohoto typu.
Němci horečně zformovávali další Jasty, v listopadu 1916 už jich bylo na západní frontě na 20 a zřejmě každá z nich měla ve výzbroji několik Albatrosů D.II. Celkem létalo nad frontou 28 strojů typu D.II. Kromě Jasta 2 je používaly také Jagdstaffeln č. 4, 5, 6, 9, 14, 15, 16b, 17 , 19 a 22.
Výkonné, aerodynamicky čisté a jemné Albatrosy skutečně vysoce převyšovaly všechny typy stíhaček, jimiž disponoval nepřítel. Devátého listopadu zažil několik nepříjemných chvil jeden z budoucích nejslavnějších britských stíhačů, tehdy ještě seržant J.T.B. McCudden, jenž se toho dne v sestavě 29. squadrony poprvé účastnil vzdušného boje. Po souboji s Albatrosem D.II napočítal ve svém DH 2 celkem 24 průstřelů - nejvíce za celou jeho kariéru, něco podobného se mu už nikdy později nestalo.
23. 11. 1916 byl zase po dlouhém boji sestřelen DH 2 pilotovaný v dané chvíli nejúspěšnějším z anglických stíhačů Maj. L. G. Hawkerem. Jeho přemožitelem se stal famózní Manfred von Richthofen a sám přiznával, že zvítězit dokázal jen díky převaze svého letounu.
V listopadu byla též změněna instalace chladicí soustavy. Místo bočních chladičů Windhoff byly nyní nové chladiče Teves und Braun zapuštěny do baldachýnu horní nosné plochy.
V lednu 1917 už nad západní frontou létalo 214 kusů Albatrosů D.II, ale v té době už je začaly nahrazovat Albatrosy D.III. V květnu 1917 už Albatrosů D.II sloužilo jen 107 a v listopadu pouze 11. Letouny pak ještě dosluhovaly u jednotek domobrany a 16. září 1918 ještě jeden z nich sestřelil britský DH 4, avšak vůbec dostat se do pozice vhodné k útoku již bylo na hranici možností tohoto typu. Šestnáct kusů upravených a značně se lišících Albatrosů D.II bylo též postaveno u firmy Oesterreichische Flugzeugfabrik A.G. (Oeffag) v Rakousko-Uhersku.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#82007
Version : 0
Reklama
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Přikládám dva obrázky na prvním jsou vyrovnané Albatrosy D.I Jasty 2
na druhé podobné fotografii jsou Albatrosy D.II Jasty 22, rozdíl v posazení horního křídla je zřetelný
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
Period
-
Producer
-
Type
-
Camouflage
-
Country
-
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
-
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
-
Author
-
Print size / 300 DPI
-
Published with authors permit
-
Author Website
-
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#82444
Version : 0
The fourth catch a later major of the RAF and fighter aces Charles Pickthorna..
Jeden z 12 předsériových Albatrosů D.I. Předsériové letouny měly nádržku chladiče před prvním motorovým válcem a níže položené ústí výfuku. Na tomto letounu létal na jaře 1917 u FA(A) 258 pruský princ Fridrich Karel. V březnu byl pak sestřelen britským esem Ch. Pickthornem od 32. perutě a byl zajat. Později zahynul při pokusu o útěk z britského zajetí. Jeho letoun je kompletně natřený světlou šedozelenou barvou. Published with authors permit
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#430807
Version : 0
This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.
Dřevo / Wood
Modrá světlá / Light Blue
Zelená světlá / Light Green
Zelená tmavá / Dark Green
Hnědá / Brown
Country
Pilot
-
Production No.
-
Serial No. / Evidence No.
460/16
Tactical Marking / Imatriculation
-
Name
-
Unit
-
Base
-
Date (DD.MM.RRRR)
DD.MM.1916
Author
Zbyněk Válka
Print size / 300 DPI
A4
Published with authors permit
Published with authors permit
Author Website
-
Albatros D.I (s. č. 460/16), léto 1916, pilot a jednotka neznámá. Letoun představuje ukázku klasického zbarvení strojů tohoto typu. Trup byl ponechán v barvě lakované překližky, krycí plechy na přídi jsou natřeny zelenošedou barvou, spodní plochy světle modré, na horních plochách nepravidelná pole světle zelené, červenohnědé a tmavě zelené barvy, směrovka též červenohnědá. Published with authors permit
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#430813
Version : 0
Reklama
Join us
We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.