Triumf a tragedie - Dymič, V.; Šedivý, M.

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

TRIUMF A TRAGEDIE ,
autoři Dymič Valerij a Šedivý Miloš, 382 stran, mnoho černobílých fotografií, 35 stran podrobných tabulkových a textových příloh, vydal SVĚT KŘÍDEL Cheb, nakladatelství letecké literatury v květnu 2001 - vydání první, 5000 výtisků, IBSN - 80 - 85280 - 70 - 1


Pro toho, kdo se vážně zajímá o sovětské stíhací letectvo před a během WW II je to skutečná bomba! Exclamation
Podle mého názoru nejpodrobnější a nejúplnější pohled na stíhací letectvo SSSR před a za WWII, podrobné popisy vyvíjených a posléze vyráběných typů letadel s charakteristikami (nejen TTD, ale včetně rozborů vlastností, bojového využití a taktiky pro jednotlivé typy), konstrukční týmy, útvary a osoby ....
Zbraně, motory....
Knihu jsem si půjčil v knihovně a jen první pročtení mě ohromilo. Tak perfektní a seriózní materiál, podložený rozsáhlými prameny (seznam je na 4 strany), včetně průzkumu sovětských archivů, s jejichž pomocí jsou v knize vyvraceny některé léta opakované omyly včetně vysvětlení jejich vzniku, jsem ještě nikdy v ruce neměl.


Najdete zde i všechny (stíhací) typy, dovezené do SSSR z Británie i USA, útvary, které jimi byly vyzbrojeny, zkušenosti, taktiku nasazení....
Že v SSSR létaly Aircobry, ví díky Pokryškinovi kdekdo. Věděli jste ale, že v SSSR létaly i Hurricany, P-40 a P-47 Thunderbolt? Spitfity V i IX?


Víte, že až jako 100. v pořadí leteckých es je s 31 samostatnými sestřely HSS mjr. Boris B. Glinka? A že 3xHSS plk. A.I.Pokryškin je s 59 sestřely až sedmý? A že první je 3xHSS pplk. I.N. Kožedub s 82 sestřely (62+20 ve skupině)?
A jak to bylo s odměnami a tresty ve stíhacím letectvu? Jak snadné bylo se dostat před tribunál?
Prostě jsem nadšen a D O P O R U Č U J I !!!
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77530 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to Fantan ty lend-leasové typy jsou přece běžně známé Smile dokonce na P-47, Spity a další vyšly už za komanče sovětské kamufláže (pamatuji si docela živě jak v ABC psali že jich bylo objednáno asi 201 ale dodáno jen 196 (zatracený imperiálisti) byla to směs kapek i ostrých hřbetů a nebyly bojově užity, mimochodem píšou tam když už jsi u těch objevů že SSSR dostal i mustangy? Bylo to 10 kusů P-51A a fotky na ně jsou známé tak nejmíň 15 let Smile a to se bavíme jen o stíhačích co teprve další stroje .
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77540 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Suprová knížka, jelikož se o sovětské letectvo zajímám, okamžitě se stala mojí biblí a celou jí mám přečtenou asi 5x, některé kapitoly i víckrát. Velice mě překvapil i popis zákulisí sov. leteckého průmyslu, intriky, politické tlaky,... V některých místech jsem díky této knize byl nucen změnit i svoje dlouhodobé názory (do té doby jsem si například myslel, že Jak byl lepší než La a že LaGG-3 byl jen hromádkou šrotu).
Každému doporučuju!!


Jsem zvědavý, jestli bude slíbené pokračování o jednotlivých sovětských esech.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77836 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

to Tango o "kvalitách" jaku a o tom jak se k připomínkám choval jeho konstruktér píše i Pokryškyn (a totéž o lavočkách a jejich otci) Jakovlev z toho nevychází moc dobře. ale i tohle je celkem známá skutečnost že Jakovlev byl Stalinův oblíbenec a jeho stroje byly tlačeny uměle. Koneckonců je zajímavé i to co se objevuje jen jako poznámka na okraji ve vzpomínkách francouzských pilotů že jejich stroje byly speciálně vyrobeny.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77837 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Podle autorů kdyby byl zůstal jediný konstruktér - Polikarpov, tak dostali Němci na pr*el takovým tempem, že by se nestačili otáčet. Nerealizované prototypy 1-185 a další se staly etalonem a ještě začátkem r.1945 nedosahovaly nasazené typy jejich kvalit.
Šokující je, jak tam píšou - konstruktér X.Y.Z byl odvolán a popraven ..., šokovaly mě i důvody postavení pilota před tribunál - nikdo se nemůže divit taranům, krytí velitele číslem před palbou atd. Ono zemřít "čestně" v boji (a s prachama pro děti), nebo po přistání "pula v lob" za něco, zač nemohu (a rodina bude okusovat kredenc) ... Asi bych to taky tak řešil. Přirovnal bych to k nevyslovenému, leč stejně účinkujícímu příkazu k letu pro kamikaze.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77856 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Proč by rodina okusovala kredenc? Myslíš že "nepřátelé lidu" mohli ukájet své buržoázní choutky nábytkem?
Ale byl bych opatrný s tím I-185 on to byl prototyp a do série dost daleko, jaké by byly výkony sériových mašin je otázka.
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#77860 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Keď tak čítam názory na túto knihu, tak nie všetko je tam až také super podložené dôkazmi a zdrojmi (myslím osudy niektorých konštruktérov, ktorí boli podľa autorov popravení a v skutočnosti sa niektorí dožili takmer konca storočia) - viď debata www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Triumf-a-tragedie-Dymic-V-Sedivy-M-t20517#625093 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments

Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more