WZT-3 (vyprošťovací tank)

     
Název:
Name:
WZT-3 WZT-3
Originální název:
Original Name:
WZT-3
Kategorie:
Category:
vyprošťovací tank armoured recovery vehicle
Výrobce:
Producer:
Zaklady Mechaniczne Bumar, Labedy
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1989-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
297
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1986
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
42000 kg 92594 lb
Celková délka:
Overall Length:
8300 mm 27ft 3in
Celková šířka:
Overall Width:
3600 mm 11ft 10in
Celková výška:
Overall Height:
2710 mm 8ft 11in
Světlá výška:
Ground Clearance:
428 mm 1ft 5 in
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
12-válcový kapalinou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor S-12-U. 12-cylinder liquid-cooled supercharged multifuel engine S-12-U
Výkon:
Power:
625 kW při ? ot/min 838.1 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Mechanická převodovka se 7 rychlostními stupni pro jízdu vřed a 1 pro jízdu vzad.
Manual transmission with 7 gears ulcer and 1 reverse gear.
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h 37 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
45 km/h 28 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 373 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
420 km 261 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,8 m 110 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,2 m 47 in
Nástavba:
Superstructure:
Teleskopický jeřábový výložník TD-50
- nosnost 15000 kg,
- délka vyložení výložníku 5,8 m,
- max. zdvih výložníku 8,6 m,
- pracovní rozsah je 360 stupňů,
- max. zvedací rychlost je 2,7 m/min.

Hlavní naviják
- tažná síla 280 kN (28000 kg),
- délka lana 200m,
- průměr lana 28,5 mm,
- rychlost navíjení 18,6 m/min.

Pomocný naviják
- tažná síla 20 kN (2000 kg)
- délka lana 400 m,
- průměr lana 9mm

Hydraulicky ovládaná dozerová radlice
- šířka 3 600 mm,
- výška 440 mm

Soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem.

Souprava tažných tyčí (triangl)

Speciální stanový přístřešek z nepromokavého materiálu.

Další výbava vozidla:
- osvětlovací souprava,
- soupravou ženijního nářadí,
- souprava kladek k navijáku,
- malá elektrocentrála,
- souprava přípravků a pomůcek k vyprošťování
Telescopic crane boom TD-50
- capacity 33069 lb,
- unloading boom length of 228 in,
- max lift of 339 in boom,
- working range of 360 degrees,
- max lifting speed of 2.7 m/min.

Main winch
- tensile strength of 280 kN (61729 lb)
- rope length 7874 in,
- 1in diameter ropes,
- winding speed of 732 in/min.

Auxiliary winch
- tensile strength of 20 kN (4409 lb)
- cable length 15748 in,
- 354.25 in rope diameter

Hydraulically operated dozer blade
- width 11ft 10in,
- height 1ft 5in

Kits for welding and cutting arc and flame.

Tow bars Kit (triangle).

A special tent shelter of waterproof material.

Additional equipment vehicles:
- lighting kit,
- set engineer tools
- set of pulleys to the winch,
- small generator,
- set of products and equipment for rescue
Výzbroj:
Armament:
12,7 mm kulomet NSV, 720 kusů nábojů,


12 vrhačů dýmových granátů 902A TUČA,


Pancéřovka RPG-7 1 kus,


Útočná puška AK-47 2 kusy
12.7 mm machine gun NSV, 720 pieces of ammunition,


12 smoke grenade throwers 902A TUČA ,


Bazooka RPG-7 1 piece,


Assault rifle AK-47 2 pcs
Uživatelské státy:
User States:
Polsko (29 ks z toho 9 ks typu WZT-3M-12u) , Indie (228 ks) , bývalá Jugoslávie (asi 40 ks), Kuvajt ,
Poland (29 pieces including 9 pcs of WZT-3M-12U) , India (228 pieces) , former Yugoslavia (about 40 pc), Kuwait ,
Poznámka:
Note:
Brodivost:
- s nástavcem pro hluboké brodění 5,0 m


Obsah palivové soustavy 1126 l, s přídavnými nádržemi (sudy) 1526 l.


Měrný výkon 14,88 kW/t.
Fording Depth:
- with extension for deep wading 196,9in


Fuel system 1126 l, with additional fuel tanks (drums) 1526 l.


Specific output 14,88 kW/t.
Zdroje:
Sources:
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military System Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6
BEML
www.janes.com
http://www.t-72.de/html/wzt3.html
http://commons.wikimedia.org/wiki/WZT-3
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=69
http://pl.wikipedia.org/wiki/WZT-3
http://www.lubawa.com.pl/indexw.php?pid=13
www.pancerni.abajt.pl
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#405221 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

WZT-3

Vývoj

vyprošťovacího tanku WZT-3 byl zahájen v roce 1986 výrobou dvou prototypů. Sériová výroba byla zahájena v roce 1989. Do výzbroje polské armády byl WZT-3 zaveden v roce 1992. Od roku 2003 je prováděna modernizace na typ WZT-3M. Vyprošťovací tank WZT-3 je přestavitelem nové generace ženijně - technických prostředků typové řady T-72 zavedených do polské armády. Oproti starším typům WZT-1 a WZT-2 má jeřáb s vyšší nosností a výkonnější a kompaktnější pracovní zařízení a speciální vybavení. Podle některých zdrojů bývá označován jako PMC-90ARV.


Určení

Hlavními úkoly vyprošťovacího tanku WZT-3 je rychlá technická pomoc v polních podmínkách, vyprošťování a odsun poškozené techniky v sestavách tankových útvarů polské armády vyzbrojených tanky T-72 M1 WILK, zajišťování technické podpory ženijních jednotek, provádění lehkých terénních úprav, odklízení překážek z cest a údržba cest v prostoru působnosti jednotek.


Popis

WZT-3 využívá strojový spodek tanku T-72 M1 WILK. Vzhledově je velmi podobný ruskému vyprošťovacímu tanku BREM-1. Podvozek má šest pojezdových kol na obou stranách korby. První dvě a poslední pojezdové kolo na každé straně podvozku jsou vybaveny hydraulickými tlumiči. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Tři nosné kladky jsou na každé straně korby. Kolejový pás je možné vybavit pryžovými patkami, snižujícími poškození komunikace.
Korba je svařena z ocelových plátů a poskytuje osádce ochranu proti pěchotním zbraním a střepinám z dělostřeleckých granátů. V přední části korby je nainstalována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, určená k ukotvení vozidla při vyprošťování uvázlé techniky a při práci s výložníkem, případně k provádění lehkých zemních prací, hloubení okopů pro techniku apod.
Věžový komplet T-72 M1 WILK byl odstraněn a strop korby byl zvýšen a upraven pro rozmístění vybavení, souprav nářadí a pomocné plošiny.Tak vznikl přepravní prostor, který pojme čtyřčlennou osádku (velitele, řidiče - mechanika, strojníka - mechanika a mechanika). Řidičský prostor je vlevé přední části korby, pod šikmým čelním pancířem, napravo vedle řidiče je stanoviště velitele a za nimi strojníka a mechanika. Velitelská věžička má lafetovaný 12,7 mm kulomet NSV s účinným dostřelem 1 500 m, určený k vlastní ochraně vozidla před živou silou protivníka a nízko letícími cíli. Vezený palebný průměr je 720 kusů nábojů. Pomocnou výzbrojí je 12 vrhačů dýmových granátů 902A TUČA rozdělných v poměru 8 na pravé přední části korby a 4 na levé přední části korby, 1 kus pancéřovky RPG-7 a 2 kusy útočné pušky AK-47 vše uloženo v přepravním prostoru osádky.
V levé přední části korby vedle řidičského prostoru je namontována otočná základna pro hydraulicky ovládaný teleskopický jeřábový výložník TD-50 o nosnosti 15 tun. Složené rameno výložníku je uloženo podél levé strany korby vedle speciální plošiny. Speciální plošina o nosnosti 3 500 kg a rozměrech 1,91 x 2,16 m je umístěna na střední části stropu korby. Po dobu přepravy je na ní uložena osvětlovací souprava, náhradní díly, pomocný zdroj elektrické energie (elektrocentrála) a soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem. Po dobu opravárenské činnosti v poli může plošina sloužit jako pracovní plocha pro manipulaci s opravovaným motorem a jinými skupinami a podskupinami vyjmutými z právě opravovaného vozidla. V nouzových případech lze plošinu využít i k odsunu zraněných z bojiště. Na plošině je možné evakuovat až tři zraněné na nosítkách.
Soupravy ženijního nářadí a vyprošťovacích přípravků a pomůcek jsou uloženy ve schránkách po pravé a levé části korby. Napravo od plošiny podél pravé strany korby je uložen nástavec pro hluboké brodění (šnorchl). Tank je dále vybaven hlavním a pomocným navijákem, k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky. Navijáky jsou umístěny ve střední části korby mezi prostorem osádky a motorovým prostorem.
Motorový prostor je v zadní části korby, přístupný přes příklop ve stropu korby. Tank pohání 12válcový kapalinou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor S-12-U o výkonu 625 kW. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje mechanická převodovka se 7 rychlostními stupni pro jízdu vřed a 1 pro jízdu vzad. Na konzoly v zadní části tanku lze připevnit přídavné palivové nádrže ke zvýšení dojezdu tanku.
Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m. Po přípravě s nástavcem pro hluboké brodění může brodit vodní překážky do hloubky až 5 m na vzdálenost až 1000 m. Osádka je vybavena optickými přístroji TNPO typ-160 (velitel), TNPO-168V (řidič), TNP-165A a TNPA-65 pro mechanika - strojníka a mechanika. Velitel a řidič mají navíc k dispozici přístroje nočního vidění. typu TKN-3-4B a TWNE ( případně polský typ SCG-72). Pro vnější spojení je tank vybaven radiostanicí R-173, pro komunikaci osádky uvnitř vozidla VHZ (vnitřním hovorovým zařízením) typu R-174. Prostor osádky je vybaven filtroventilačním zařízením proti ZHN a protipožárním systémem.



Speciální vybavení:

Teleskopický jeřábový výložník TD-50 o nosnosti 15 tun, délce vyložení výložníku 5,8 m a max. zdvihu výložníku 8,6 m, pracovní rozsah je 360 stupňů a max. zvedací rychlost je 2,7 m/min. Pohon jeřábového výložníku je zabezpečen přes převodovku motorem vozidla. Pokud je motor vozidla vypnut nebo mimo provoz, je výložník poháněn vlastní pohonnou jednotkou, napájenou z akumulátorů vozidla nebo elektrocentrálou.

Hlavní naviják o tažné síle 280 kN (28 t), s délkou lana 200m, průměrem lana 28,5 mm a rychlostí navíjení 18,6 m/min. Může být využit, kromě vyprošťování uvázlé techniky, také k vlastnímu samovyproštění.
Pomocný naviják o tažné síle 20 kN (2 t) s délkou lana 400 m a průměrem 9mm. Slouží jako doplněk navijáku hlavního, lze jej využít k vyprošťování lehkých kusů automobilové techniky, odtahování překážek z cest apod.

Hydraulicky ovládaná dozerová radlice, šířka 3 600 mm a výška 440 mm. Může být využita, kromě již výše popsaných úkolů, také k hloubení okopů pro tanky a BVP. Radlice je ovládána z řidičského prostoru.

Soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem jsou uloženy plechových schránkách na speciální plošině za věžičkou velitele.

Souprava tažných tyčí (triangl)

Speciální stanový přístřešek z nepromokavého materiálu, který je možno nainstalovat na vrchní část korby. Ochrání vrchní část korby a vybavení na ní uložené před nepřízní počasí.

Dále je vozidlo vybaveno osvětlovací soupravou, soupravou ženijního nářadí, soupravou kladek k navijáku, malou elektrocentrálou a soupravou přípravků a pomůcek k vyprošťování. Vše uloženo v plechových schránkách na speciální plošině za přepravním prostorem osádky nebo ve schránkách na bocích vozidla.
WZT-3 (vyprošťovací tank) - WZT-3

WZT-3
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#308411 Version : 0
...
WZT-3 (vyprošťovací tank) - (Bharat-Rakshak)

(Bharat-Rakshak)
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#74845 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more