Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný)

mittlerer ungepanzerter Mannsch.Trsp.Kw. (Sd.Kfz.251)
     
Název:
Name:
Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný)
Originální název:
Original Name:
mittlerer ungepanzerter Mannsch.Trsp.Kw. (Sd.Kfz.251)
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
Podvozok:
Hansa-Lloyd- und Goliath Werk Carl (F.W. Borgward) Bremen /


Finálna montáž:
?, ? /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1939-DD.12.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
305
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
10 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
cca 8500 kg cca 18739 lb
Celková délka:
Overall Length:
~5800 mm ~19 ft 1 in
Celková šířka:
Overall Width:
~2000 mm ~6 ft 7 in
Celková výška:
Overall Height:
1750 mm 5 ft 8 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm 1 ft ⅝ in
Pancéřování:
Armour:
4 mm (nepancierovaná oceľ) 4 mm (unhardened carbon steel)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach NL 38 TUKRR/TUKRRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 3800 cm3) 5)


alebo


Maybach HL 42 TUKRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 4170 cm3)6)
Maybach NL 38 TUKRR/TUKRRM (6 cyl., water cooled, gasoline, 3.800 ccm)5)


or


Maybach HL 42 TUKRM (6 cyl., water cooled, gasoline, 4.170 ccm)6)
Výkon:
Power:
73.5 kW při 3000 5) / 2800 6) ot/min 98.6 bhp at 3000 5) / 2800 6) rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R) Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
53 km/h 33 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
21,4 km/h 13.3 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km 186 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km 93 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
20 ° 44 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 79 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m 12 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m 20 in
Výzbroj:
Armament:
3x guľomet MG 34 ráže 7,92mm 3x machine gun MG 34 cal. 7,92mm
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Pásy (ľavý - 55 článkov, pravý - 56 článkov):
Zgw 50/280/140


TTD platí pre základnú verziu Sd.Kfz.251/1. Údaje pre iné verie sú mierne odlišné.
Tracks (left - 55 links, right - 56 links):
Zgw 50/280/140


Data for Sd.Kfz.251/1. Data for other versions are slightly different.
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.15-2 mittlere Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) History of variants, production, organizations, issue, tactics, and employment in action from 1939 to 1942, rok vydania 2005, ISBN: 0-9771643-1-4
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-ungepanzerter-obrneny-transporter-nepancierovany-t194922#561386 Version : 0
At the beginning of 1939, the production of armoured personnel carriers on the 3-ton Sd.Kfz.251 platform had a high priority. The production of 1000 vehicles was planned, but the companies supplying armoured plates were unable to meet the required quantities. Therefore, to supplement the stocks, it was decided to produce the Sd.Kfz.251 with superstructures made of 4 mm thick unpanned steel. Such armour was to withstand rifle and machine gun lead bullets of 7.92 mm calibre.
Compared to the standard armoured Sd.Kfz.251/1, the unarmoured version was easily identified, e.g. it had smaller hinges on the hatches on the side and front of the engine body. The side observation portholes had a different shape, overall the body of the unarmoured version did not have as many rivets, especially its rear section and rear doors.
The platforms for the vehicles were supplied by Borgward (Fgst.Nr. 320196-320285 and Fgst.Nr. 320418-320716)


Overview of the deliveries of the mittlerer ungepanzerter Mannsch.Trsp.Kw. (Sd.Kfz.251):
     
Date of manufacture
Number of vehicles delivered
6/1939
4
7/1939
64
8/1939
26
9/1939
55
10/1939
70
11/1939
45
12/1939
41



Further plans called for the production of 295 vehicles (4-9/1940, 40-50 vehicles/month), but this plan was cancelled in 1939.


Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.15-2 mittlere Schuetzenpanzerwagen (Sd.Kfz.251) History of variants, production, organizations, issue, tactics, and employment in action from 1939 to 1942, year of publication 2005, ISBN: 0-9771643-1-4
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-ungepanzerter-obrneny-transporter-nepancierovany-t194922#561387 Version : 0
www.ebay.de
Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) - Ploché bočné pozorovacie priezory boli charakteristickou črtou nepancierovanej verzie Sd.Kfz.251.

Ploché bočné pozorovacie priezory boli charakteristickou črtou nepancierovanej verzie Sd.Kfz.251.
Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) - Absencia veľkých pántov na všetkých poklopoch.

Absencia veľkých pántov na všetkých poklopoch.
Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) - Zaujímavá prestavba nepancierovanej verzie Sd.Kfz.251/10 (montáž 37 mm kanóna Pa.K. 36/37).

Zaujímavá prestavba nepancierovanej verzie Sd.Kfz.251/10 (montáž 37 mm kanóna Pa.K. 36/37).
Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) -


Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) -


Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) -


Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) -


Sd.Kfz.251 ungepanzerter (obrnený transportér - nepancierovaný) -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-251-ungepanzerter-obrneny-transporter-nepancierovany-t194922#561388 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more