Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 374 příspěvků vloženo, 1558 editováno a 309 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - Tatra T-III

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tatra T-III Tatra T-III
    Originální název:
    Original Name:
    Tatra T-III
    Kategorie:
    Category:
    těžký tank heavy tank
    Výrobce:
    Producer:
    Tatra, Kopřivnice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2


    T-III/I 13.640
    T-III/II 13.641
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    09.10.1936
    Osádka:
    Crew:
    4
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    16400 kg 36156 lb
    Délka s kanónem dopředu:
    Length with Gun Forward:
    5850 1) / 5830 2) mm 19ft 2,31in 1) / 19ft 1,53in 2)
    Délka korby:
    Hull Length:
    ? mm ?
    Celková šířka:
    Overall Width:
    2560 1) / 2590 2) mm 8ft 4,79in 1) / 8ft 5,96in 2)
    Celková výška:
    Overall Height:
    2420 1) / 2820 2) mm 7ft 11,28in 1) / 9ft 3,01in 2)
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    400 mm 1ft 3,75in
    Šířka pásu:
    Track Width:
    350 T-III/I / 370 T-III/II mm 1ft 1,77in T-III/I / 1ft 2,57in T-III/II
    Měrný tlak:
    Ground Pressure:
    0,785 MPa 113.85 psi
    Pancéřování:
    Armour:
    16-32 mm 0.63 - 1.26 in
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    Tatra T-78 (vodou chladený zážihový 11-valec objemu 18030 cm3 Tatra T-78 (V11, water cooled, gasoline, 18030 ccm)
    Výkon:
    Power:
    205,9 kW při 2000 ot/min 276.1 bhp at 2000 rpm
    Převodové ústrojí:
    Transmission:
    8+4xR 8+4xR
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    35 km/h 21.7 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    ? km/h ? mph
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    100 km 62.1 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    ? km ? mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Svah:
    Gradient:
    40 ° 89 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    ? ° ? %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    2,5 m 98,4in
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    1 m 39,4in
    Brodivost:
    Fording Depth:
    1 m 39,4in
    Výzbroj:
    Armament:
     
    Hlavní:
    Main:
    Škoda A9a ráže 47mm (96 1) / 80 2) nábojov) Škoda A9a cal. 47mm (96 1) / 80 2) rounds)
    Vedlejší:
    Secondary:
    2x guľomet ZB-53 ráže 7,92mm (3300 nábojov) 2x machine gun ZB-53 cal. 7,92mm (3300 rounds)
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    1) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2


    2) Jirka Tintěra via
    VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
    VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
    R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
    R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
    V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
    K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#462357Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Neúspěšné tanky
    Původně zahájila kopřivnická firma Ringhoffer-Tatra konstrukční práce na vývoji dvou kusů Kombinovaného útočného vozu (KÚV), dle objednávky MNO čj. 153 Taj.-V/3. odděl. 1932, s podmínkou, že otočnou věž a zbraně vyvine a dodá plzeňská Škodovka. Podmínkou objednávky byl i termín dodávky těchto dvou podvozků ke dni 30. září 1933. Pojem kombinovaný byl v tomto případě určen pro kolopásovou variantu podvozku, který se mohl pohybovat buď po kolech, nebo po pásech. Jednalo se o módně technicko-taktickou úvahu o možnosti urychleného přesunu na kolech na větší vzdálenosti a o použití pásového podvozku pro jízdu v terénu. Díky přetrvávajícím potížím s technickým řešením KÚV, dochází samo MNO k změně názoru a pod čj. 607 Taj.-III-1934 požaduje 16. dubna 1934 dodání dvou kusů čistě pásových podvozků tanku T-III. Zároveň změnilo i své požadavky na pancéřování tanku. Změna zadání vycházela z nové představy o rozdělení úloh útočných vozidel na bojišti. Tatrovácká konstrukce měla odpovídat III. stupni kategorizace československé útočné vozby. Do této jakostní třídy byly zařazeny tanky určené k boji s tanky a k proražení polních předem připravených obranných postavení. V interních dokumentech firmy figuruje toto vozidlo pod označením Tatra typ 78 (typ 78, T-78) a v obchodní korespondenci s československou vojenskou správou (VS) je zase použito označení T-III. V březnu 1936 bylo dokončeno sestavení prototypů s výrobními čísly 20584 a 20585. Jízdní zkoušky z 27. března odhalily nedostatky, které komise složená ze zástupců továrny a Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ) navrhla odstranit. Komise vyslaná VTLÚ 27. června téhož roku, zjistila stupeň rozpracování obou prototypů a zároveň s konečnou platností rozhodla o rozmístění vnitřního zařízení. Prototypy jsou dokončeny k 9. říjnu 1936 a po technické prohlídce je vystaven soupis závad, které je nutno odstranit. Zástupce továrny inž. Uebelacker žádal o prodloužení termínu k dohotovení obou vozidel do 15. prosince 1936. Z plzeňské Škodovky dorazila jedna kompletní tanková věž, jež byla konstruována jako jednotná pro všechny vyvíjené tanky řady III.


    Jízdní a technické zkoušky, pod vedením škpt. pěch. Karla Dvořáka, byly zahájeny až 22. února 1937 a do 25. března najezdil prototyp bez věže 363 km a prototyp s věží najezdil do 11. března 460 km. Oba stroje trpěly četnými poruchami. Po opravách měly zkoušky pokračovat až do 15. června, ale i po tomto datu je v listopadu provedena další zkušební jízda. VTLÚ vytkla Tatrovce pět základních nedostatků a požaduje jejich odstranění. Zkušební jízdy pod dohledem VS pokračují i roce následujícím. Jsou často přerušovány a vzniklé potíže odstraňovány, přesto oba prototypy trpěly trvalými nedostatky v chlazení, přílišným namáhání mechanizmů náhonů a obrovskou spotřebou paliva a oleje.


    K 31. květnu 1937 oznamuje škpt. Dvořák III. odboru VTLÚ, že s prototypem, který má přiděleno vojenské evidenční číslo 13.640, je od začátku zkoušek najeto 1 030 km a s číslem 13.641 je dosaženo 1 273 km. Prototypy nikdy neabsolvovaly plnohodnotné vojskové zkoušky.


    Koncem září 1938 jsou oba stroje předány do vyškovského Učiliště útočné vozby (UÚV) a zde byla ponechána jako ukázková vozidla středních tanků až do doby než se rozhodne o jejich likvidaci.


    Výnosem čj. 28049 Taj.-V/3. odděl.-1938 rozhodlo MNO o likvidaci zakázky a odkoupení obou prototypů za částku dosahující hodnoty 1 600 000,- Kčs. Ještě před tímto datem rozhodlo 3. oddělení Hlavního štábu o sešrotování jednoho z prototypů. Zda k tomu došlo ještě před 15. březnem 1939, není známo. Jedno je však jisté - na základě zde publikovaných fotografií - jeden stroj studovali a převzali k zkouškám zástupci Wehrmachtu.


    Tatra 78, označení čsl. VS: T-III
    Rok výroby: 1934
    Provedení vozu: vojenská zakázka
    - 1. prototyp, výrobní číslo: 20584, SPZ: 13.640
    - 2. prototyp, výrobní číslo: 20585, SPZ: 13.641
    - vyrobeno: 2 kusy
    Osádka: 4 osoby
    Druh motoru: zážehový, hvězdicový
    - počet válců: 11
    - vrtání: 120 mm
    - zdvih: 145 mm
    - zdvihový objem: 18030 cm3
    - chlazení: vzduchem
    - otáčky: 2000 obr/min.
    - výkon: 191,2 kW (260 k)
    - rozvod: OHV
    Převodovka:
    - převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
    - stupně redukce: 2
    Rozměry:
    - délka: 5830 mm
    - šířka: 2590 mm
    - výška trupu: 1800 mm
    - výška celková: 2820 mm
    Podvozek:
    - hmotnost podvozku, odhad: 16400 kg
    - poháněné nápravy: 2 zadní
    - rozvor os napínacího a hnacího kola: 5070 mm
    - délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
    - rozchod os pásů: 2080 mm
    - šíře pásů: 1. prototyp 350 mm / 2. prototyp 370 mm
    - měrný tlak: 78,5 kPa (0,8 kg/cm2)
    Výkony:
    - maximální rychlost: 35 km/h
    Překážky:
    - stupeň: 1 m
    - příkop: 2,5 m
    - brod: 1 m
    Pancéřování: 16 až 32 mm
    Výzbroj:
    - 1x 4,7 cm kanon ÚV
    - 2x 7,9 kulomet vz. 37
    Vezené střelivo:
    - pro dělo: 80 kusů
    - pro kulomety: 4000 kusů
    Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku Š-III.


    Podklady:
    VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
    VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
    VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
    R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
    R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
    V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
    K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X


    Fotografie ze sbírky Charlese Klimenta (possible-t-iii.jpg)

    Technici Wehrmachtu přejímají po 15. březnu 1939 podvozek prototypu tanku Tatra T-III.
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#81727Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Tatra T-III


    *zdroj :


    www.ebay.de




    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#72679Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Dnes nabízela E-bay fotografii pásového podvozku, který jsem, společně s kolegou Radkem Zavadilem, identifikoval jako prototyp tanku Tatra T-III.

    Prototyp T-III. Foto převzato z E-bay.
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#172881Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    www.ebay.com


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#382643Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    V pozadí je LT vz.35 -kou ťahaná T-III.



    http://www.modelforum.cz


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#382971Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    ebay.com

    Vpravo vidieť prednú časť T-III.
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#457222Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    bilder.bedel2000.de


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#511129Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    www.ebay.de


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/19490#518779Version : 0
    MOD