Messerschmitt Me 410 A-1

     
Název:
Name:
Messerschmitt Me 410 A-1 Messerschmitt Me 410 A-1
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Me 410 A-1
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Messerschmitt AG, Augsburg /
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Dornier-Werke GmbH, München /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1943-DD.08.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
354
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1942
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6146 kg 13550 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
10659 kg 23499 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
10760 kg 23722 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,400 m 53ft 9,66in
Délka:
Length:
12,480 m 40ft 11,33in
Výška:
Height:
4,280 m 14ft 0,5in
Plocha křídla:
Wing Area:
36,20 m2 389.65 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
294,448 kg/m2 60.31 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB-603 A-1 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 287 kW (1 750 k) a bojovém 1 192 kW (1 620 k) při 2 650 ot/min v h= 5 700 m.
Vrtule VDM trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 140 mm.
Daimler-Benz DB-603 A-1 twelve-cylinder liquid-cooled inverted Vee-engine rated at 1.726 hp for take-off and at sea level, combat power: 1,598 hp at 2,650 rpm at 18,701 ft with Notleistung (max. 30 min), driving a three-blade constant-speed type propellers of the daimeter 10ft 3,62in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1 820 l v interních nádržích. 400.3 UK gallons (481 US gallons) in internal tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
624 km/h v 6700 m 387.7 mph in 21982 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
587 km/h v 5700 m 364.7 mph in 18701 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,83 m/s 2131.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,7 min do 6000 m 10,7 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10370 m 34022 ft
Dolet:
Range:
1690 km 1050.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2330 km 1447.8 mi
Výzbroj:
Armament:
Základní:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v přídi (350 nábojů na hlaveň),
2x pevný kulomet MG 17 ráže 7,92 mm s 1000 náboji pro každý,
2x pohyblivý kulomet MG 131 ráže 13 mm s 500 náboji na hlaveň v dálkově řízených bočních střelištích
Pumový náklad:
do 1 000 kg pum (např. 1x SC 1000, 1x SD 1000, 2x SC 500, 8x SC 50).


Me 410 A-1/U1:
oba MG 17 odstraněny


Me 410 A-1/U2:
2x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm v sadě WB 151 A uložené v pumovnici, 250 nábojů na hlaveň.


Me 410 A-1/U4:
1x pevný kanón BK 5 ráže 50 mm uložený v pumovnici s 21 granátem.
Standard:
Two fixed forward-firing 0.312 inchMG 17 machine-guns in nose with 1,000 rpg,
two fixed forward-firing 0,79 inch MG 151/20 cannons in nose with 350 rpg and
two flexible rearward-firing 0.51 inch MG 131 machine-guns with 500 rpg, in FDSL 131/1B remotely controlled barbettes, one per side.


Bomb load:
up to 2,204 lb of disposable stores.


Me 410 A-1/U1:
both MG 17 removed


Me 410 A-1/U2:
two additional 0.79 inch MG 151/20 cannons in the WB 151 A under-nose weapons bay, 250 rpg.


Me 410 A-1/U4:
one additional fixed forward-firing 2.0 inch BK 5 cannon in the bomb bay, 21 rounds.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Verze Me 410 A-1 byla první sériově vyráběnou verzí, tato verze představovala lehký bombardér, nebo také stíhací bombardér. V přední části trupu byla pumovnice, kde mohla být zavěšena puma o hmotnosti 1 000 kg, nebo dvě bomby po 500 kg. Tato pumovnice byla u následujících verzí použita pro instalaci hlavňové výzbroje.
Me 410 A-1 byly od léta 1943 používány k rychlým bombardovacím útokům na pobřeží Anglie, pro tyto účely byl do letounu montován zaměřovač pro střemhlavé bombardování Stuvi 5B. Později byly "čtyřistadesítky" stahovány k protivzdušné obraně Německa a jejich výzbroj byla doplněna výzbrojními sadami.
The Me 410 A-1 was the first production version of the aircraft and was a light bomber or hight speed bomber. In front of the fuselage was a bomb bay here was carried either one SD 1000 bomb (2,204lb) or eight SC 50 bombs (110lb) bombs in the bomb bay with four more under the wings.
This bomb bay was the key to the aircraft’s versatility. Many later versions used it to carry additional guns.
Zdroje:
Sources:
Richard J. Smith, Aircraft Profile No. 161: The Messerschmitt Me 210/410 Series, 1st edition, 1967, Profile Publications Ltd. London, UK
Robert Peczkowski, Messerschmitt Me 410, Mushroom Model Magazine Special (Yellow) No. 6120, Stratus, Poland, 2006, ISBN: 83-89450-24-0
Werner Stocker, Peter Petrick, Messerschmitt Me 210 / Me 410 Hornisse (Hornet), Midland Publishing, April 2007, ISBN 1-85780-271-3.
Marek Murawski, Letadla Luftwaffe, Část 2, Vydání I., Intermodel Hostomice, rok 1997, ISBN 80-901976-3-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/me410.html
www.avionslegendaires.net
www.historyofwar.org
1000aircraftphotos.com
www.warbirdsresourcegroup.org
www.lexikon-der-wehrmacht.de
www.century-of-flight.net
www.militaryfactory.com
archiv autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#528350 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Messerschmitt Me 410 A-1/U1 - prieskumná verzia rýchleho bombardovacie lietadla Me 410. Tato letadla byla vybavena kamerami Rb 20/30, Rb 50/30 nebo Rb 75/30 umístěnými v upravené pumovnici, Me 410 A-1/U1 nenesly trupové kulomety MG 17 ráže 7,92 mm.


Stroj na obrázku predstavuje exemplár, ktorý padol do rúk USA, jeho ďalší osud mi je zatiaľ neznámy, fotografia je z archívu USAF.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-1/U1

Me 410 A-1/U1
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#206954 Version : 0
Messerschmitt Me 410 A-1/U2



The aircraft in the following photographs (RAF Museum Cosford) is one of a pair of surviving Me 410s - it is a v.no. W.Nr.420430, which was captured in the Danish Vaerlose in 1944. In Britain it was given the designation AM72 and was stored in hangars. From 1961-1985 it was on display at the RAF Museum at Cosford, then at the RAF Museum at St. Athan in Wales, where it was used for flight demonstrations, along with other historic machines. Despite several failures due to material fatigue, flights continued until 1989. In 1989 the flight demonstrations ceased, the museum at St Athan was closed and the aircraft was moved back to the museum at Cosford. It is located in Hangar 3 in the company of Me 262 and Me 163 (and other Spitfire and Hurricane aircraft).


Characteristics:
Me 410 A-1 did not impress much with its performance in the fast bomber role, and so other uses were sought in Germany. One option was to convert it into a fighter aircraft capable of escorting bomber aircraft, as the Bf 110 fighters were gradually being transformed to perform night missions. As the MK-103 gun (later planned in the Me 410 A-2 version) was not yet available, a pair of Mauser MG-151/20 guns in a container was used as additional armament. From June 1943, at a rate of roughly 10 aircraft per month, around 100 aircraft were built. The first aircraft arrived to the troops in the autumn of 1943. In May 1944 a conversion of the existing Me 410 A-1 was also in preparation - the conversion kit, already being prepared for the older Me 210, consisted of a container (Waffenbehälter) WB 151A (a pair of Mauser cannons MG-151/20 with 250 rounds in drum magazines located in a container under the fuselage), an armoured pilot's faceplate and a "fighter" sight REVI 12C, or REVI 12D, which replaced the Stuvi 5B bombsight. The conversion of the aircraft took about 10 hours. It is not known how many aircraft were converted in this way.




Source: Robert Peczkowski - Messerschmitt Me-410, Mushroom Model Publication 2006, ISBN 978-83-89450-24-1
www.findarticles.com
Janus Ledwoch - Messerschmitt Me-210/Me-410, Militaria, Warsaw 1996, ISBN 83-86209-56-9
www.lexikon-der-wehrmacht.de
http://www.waffenhq.de/flugzeuge/me410.html
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#205249 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Messerschmitt Me 410 A-1/U2, RAF Museum Cosford.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#175842 Version : 0
Me 410 a-1/U4 after the attack on the americkú lietajúcu pevnosť B-17G, under the trupom ťažkého stíhača is vidieť hard cannon BK 5 kal. 50 mm stored in bombovnici.

source: http://histomil.com.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#536610 Version : 0
Nice flight snímok Messerschmitt Me 410 a-1/U-4, code označenie 3U + CC, Werknr. 420292. The machine belongs to Stab II./ZG 26 and fotografia is from marca-April fool's day 1944 is currently above the territory of the Reich.

Všimnite you zameriavač mounted in pancierovom prednom shield kabíny. The Ide of the type Zielfernrohr 4, ktorý slúžil on zameriavanie cannon BK 5 caliber 50 mm stored in bombovnici. Airplane is kamuflované farbami RLM 74/75/76. Ťažko can't, or bielo framed by the letter C is in štábnej green farbe, because sa javí entirely the same as the second C, which is predpisovo čiernej farby.

LUFTWAFFE im Focus, Edition 7/2005, ISBN 3-9808468-7-3
.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#560464 Version : 0
In early 1944 used 1./KG 51 several aircraft Me 410 a-1 in a typical "bomber" of the camouflage. The upper surfaces of the cover sharply refracted field černozelené RLM 70 green and RLM 71. The lower surfaces bear the coat of light blue paint..
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#434532 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí  barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 A-2/U1, Werknummer 10018 kód F6 + WK vznikl původně jako Me 210 A-1, avšak později byl upraven. V létě 1943 sloužil u 2.(F)/122 na letišti Trapani v Itálii. Koncem července 1943 bylo letiště obsazeno jednotkami americké 82. výsadková divize, které zde nalezly tento plně funkční stroj. V roce 1944 byl převezen do USA, kde získal označení FE 499. Do roku 1946 se nacházel na letišti Freeman Field, dnes je vystaven v National Air and Space Museum v Silver Hill, ve státě Maryland. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606956 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

.
Messerschmitt Me 410 A-1 - Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).

Me 410 B-2/U-4 s kódem 3U+MP (W.Nr. 12071) sloužil u 6./ZG 26. Letka na jaře 1944 operovala z letiště Königsberg-Devau, odkud její Zerstörery vyrážely proti svazům amerických bombardérů. Stroj je na bočních a spodních plochách nastříkán světlou šedou RLM 76, horní plochy kryjí barvy tmavá a střední šedá (RLM 74 a 75).
Published with authors permit

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#606960 Version : 0
Detailný pohľad on diaľkovo ovládanú streleckú tower of babel FDL 131/1C on the Me-410. Cartridge belt sticking out of the turret from dôvodu his nabíjania into the tray vnútri hull.

Griehl, M.: Rohrwaffen in flugzeugen der Luftwaffe bis 1945 - Waffenstände, Waffen-Arsenal, Band 188, 2001, ISBN: 3-7909-0733-2
.
Messerschmitt Me 410 A-1 -


Messerschmitt Me 410 A-1 - pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov

pre každú z dvojice zbraní bol nesený palebný priemer 250 nábojov
Messerschmitt Me 410 A-1 - zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža

zakrytovaná diaľkovo ovládaná veža
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Me-410-A-1-t179982#642646 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more