Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 374 příspěvků vloženo, 1558 editováno a 309 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

FFVS J 22

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    FFVS J 22 FFVS J 22
    Originální název:
    Original Name:
    FFVS J 22
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.MM.1946 Flygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm, Stockholm
    Období výroby:
    Production Period:
    23.10.1941-21.09.1942 stavba prototypu
    23.11.1943-06.04.1946 sériová výroba
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    141 - J 22A
    57 - J 22B
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    21.09.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2020 kg 4453 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2835 kg 6250 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 m 32ft 10in
    Délka:
    Length:
    7,800 m 25ft 7in
    Výška:
    Height:
    3,600 m 11ft 10in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    16,00 m2 172.22 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    177,188 kg/m2 36.29 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 794 kW (1 080 k).
    Vrtule trojlistá stavitelná typu 3E50-E2270.
    SFA STWC-3G (Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp) fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,065 hp for také-off,
    driving a three-blade variable-pitch propeller Type 3E50-E2270.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    525 l 115.5 UK gallons (138.7 US gal)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    575 km/h v 3500 m 357.3 mph in 11483 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    340 km/h v 4000 m 211.3 mph in 13123 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    8,4 m/s 1653.5 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9300 m 30512 ft
    Dolet:
    Range:
    1270 km 789.1 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    J 22A:
    2x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm a
    2x pevný kulomet M/22F ráže 7,9 mm


    J 22B:
    4x pevný kulomet M/39A ráže 13,2 mm.
    Všechny zbraně byly uloženy v křídlech a střílely mimo okruh vrtule.
    J 22A:
    Two fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns and
    two fixed forward-firing 0.31 inch M/22F machine-guns.


    J 22B:
    Four fixed forward-firing 0.52 inch M/39A machine-guns.
    All weapons were mounted in the wings and firing was conducted outside of the circle propeller.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - Celkem byly postaveny dva prototypy, oba havarovaly, první prototyp havaroval pravděpodobně pro nedostatečné množství kyslíku pro pilota a druhý prototyp měl závadu na motoru.
    - Šéfkonstruktér Bo Lundberg navrhl z hlediska výroby i údržby velmi jednoduchou konstrukci. Později se do výroby zapojilo více než 500 subdodavatelů, kteří neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel a na kvalitu a rychlost výroby to nemělo velký vliv.
    - Letoun J 22 byl vyroben ve dvou verzích, které se od sebe odlišovaly pouze výzbrojí.
    J 22A měl dva kulomety ráže 13,2 mm a dva ráže 7,9 mm
    J 22B nesl čtyři kulomety ráže 13,2 mm.
    - Piloti i pozemní personál měly letouny J 22 v oblibě, s ohledem na výkon motoru byl rychlý a do výšky 5 000 m si zachovával dobré výkony, byl dobře ovladatelný. Na údržbu a opravy byl nenáročný.
    Total were produced a two prototypes. Both protypes crashed, one probably due to oxygen starvation of the pilot, the other due to engine failure during landing.
    The production programme involved over 500 sub-contractors, hardly any with experience of aircraft construction. Bo Lundberg had as a primary objective simplicity of manufacture and in this he succeeded.
    Two versions of the J 22 were built, these differing only in armament: the J 22A had two 0.31in machine-guns and two 0.52in machine-guns and the J 22B four 0.52in machine-guns.
    The J 22 was well liked by its pilots and possessed good manoeuvrability and responsive controls. Because of its simple systems the J 22 was very easy to maintain and service.
    Zdroje:
    Sources:
    L+K č. 11 / 1972, Václav Němeček, Monografie FFVS J 22, str. 33 a 34.
    ipmsstockholm.org
    www.x-plane.org
    http://www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/113J22.htm
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/j22.html
    www.x-plane.org
    http://www.aviastar.org/air/sweden/ffvs_j22.php
    www.flugzeuginfo.net
    archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#472575Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    FFVS J-22


    - Byl středokřídlý jednomístný jednomotorový stíhací letoun s plně zatahovacím podvozkem záďového typu.




    - Trup tvořila kostra svařená z ocelových tenkostěnných trubek, která byla pokryta panely z březové překližky. Dvounosníkové křídlo bylo stejné konstrukce. U křidélek bylo jako potahový materiál použito plátno. To samé bylo použito i pro ocasní plochy. Pilotní kabina byla zcela zakryta průhledným překrytem, který se odklápěl vpravo. Podvozkové nohy byly kotveny do trupu. Výhodou tohoto řešení bylo zjednodušení a odlehčení křídla. Nevýhodou byl malý rozchod, což zmenšilo stabilitu letounu při pojíždění, vzletu a přistání.


    - Pohon letounu zajišťoval dvouhvězdicový čtrnáctiválec Pratt and Whitney R-1830 Twin Wasp o výkonu 1 065 k. K pohonu tohoto stroje musel být využit právě tento motor, protože jiný se v té době ve Švédsku nevyráběl. Švédové neměli na Twin Wasp licenci, ale přesto ho vyráběli celou válku. K narovnání s americkým výrobcem došlo až po válce.


    - Výzbroj letounu byla umístěna v křídlech a všechny zbraně střílely mimo okruh vrtule. U verze A byla střelecká výzbroj tvořena kombinací dvou kulometů Madsen M/22F ráže 7,9 mm a dvou M/39A ráže 13,2 mm, vždy po jednom 7,9 a 13,2 v každém křídle. U verze B byla ráže kulometů sjednocena, takže v tomto provedení letoun disponoval celkem čtyřmi kulomety M/39A ráže 13,2 mm a to po dvou v každém křídle.




    Zdroje :
    - HPM 3/2001
    - archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#252248Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Výroba letounů FFVS J-22

    Prototyp - zalétávací pilot Major Olof Enderlein, náčelník zkušebního střediska letectva
    První série - verze J-22 A - 60 ks - výrobní čísla 22101 až 22160
    Druhá série - verze J-22 B - 138 ks - výrobní čísla 22161 až 22298

    Důležitá data
    23.10.1941 - začala montáž prototypu
    21.03.1942 - objednávka 60 ks J-22 A
    01.09.1942 - vzlet prototypu
    19.06.1943 - havárie prototypu
    23.11.1943 - první sériový J-22
    06.04.1946 - ukončena výroba letounu J-22
    .........1952 - poslední J-22 vyřazeny z výzbroje


    Zdroje :
    - HPM 3/2001
    - archiv autora
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#252249Version : 0
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Švédské stíhací letouny J-22 nesly standardní kamufláž, tvořenou tmavě zeleným odstínem na horních a bočních plochách a světle šedým na spodních. Výsostné znaky jsou obvyklého typu. Zobrazený stroj patřil do stavu křídla F10. Na přídi se nachází emblém jednotky — erb s hlavou mýtické nestvůry Grippena.


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#403111Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    J-22 se spirálou na vrtulovém kuželu náležel do stavu křídla F3. Po vyřazení ze služby se zachoval v muzeu v Malmö.


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#403112Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    J-22 křídla F9 s emblémem čerta s vidlemi na boku - znakem letky.




    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#403113Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Další z letounů jednotky F9, zde její 2. letky. Stroj vyzdobili symbolem letky - figurkou vosy v letecké kukle a kožených botách, s nataženými boxerskými rukavicemi.


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#403114Version : 0
    MOD
    Avatar
    J-22A from the assembly 2. squadron wings F9 in the end to the operational career in the Swedish air force..


    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#486087Version : 0
    MOD
    Avatar
    Aircraft J-22B, which in 1945 he served in the state of the wings of the F10..




    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#486086Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    FFVS J-22

    Zdroje:
    http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-6.jpg
    http://www.airwar.ru/image/idop/fww2/j22/j22-2.jpg





    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#339364Version : 0
    Avatar
    F10 museum, Ängelholm, own photo.


















    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#541592Version : 0
    MOD
    Avatar

    This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button below to see machine translation of this post.

    Zdroj : www.aviastar.org

    FFVS J-22 třípohledový náčrt
    URL : https://en.valka.cz/topic/view/17715#252757Version : 0