Potez 543

     
Název:
Name:
Potez 543 Potez 543
Originální název:
Original Name:
Potez 543
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Société des Aéroplanes Henry Potez, Méaulte /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3886 kg 8567 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5990 kg 13206 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
22,100 m 72ft 6in
Délka:
Length:
16,720 m 54ft 10,25in
Výška:
Height:
3,800 m 12ft 5,66in
Plocha křídla:
Wing Area:
76,00 m2 818.06 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
78,815 kg/m2 16.14 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Gnome-Rhône 14Kdrs o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) při 2 390 ot/min, 809 kW (1 100 k) při 2 390 ot/min v h= 2 600 m a nominální výkon 632,5 kW (860 k) v optimální výšce.
Vrtule trojlisté kovové s nastavitelným úhlem náběhu.
Gnome-Rhône 14Kdrs fourteen-cylinder two-row air-cooled radial engine rated at 986 hp at 2,390 rpm for take-off, 1,085 hp at 8,530 ft at 2,390 rpm and nominal power output 848 hp at optimal level,
driving a three-blade variable-pitch metal propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
332 km/h v 4000 m 206.3 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v ? m 161.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,25 min do 4000 m 11,25 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m 34121 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1500 km 932.1 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Browning PWU ráže 7,92 mm v přední střelecké věži,
1x pohyblivý kulomet Browning PWU ráže 7,92 mm ve hřbetní střelecké věži a
1x pohyblivý kulomet Browning PWU ráže 7,92 mm v dolní polozatažitelné válcové věži.
Pumový náklad: Pumy do hmotnosti 1 000 kg. Typicky: 4x 225 kg puma pod křídly nebo 10x 55 kg puma v pumovnici.
One flexible forward-firing 0.312 Browning PWU machine-gun in a nose manually operated turret,
one flexible rearward-firing 0.312 inch Browning PWU machine-gun in a dorsal manually operated turret,
one flexible down-firing 0.312 Browning PWU machine-gun in a semi-retractable dustbin-style ventral turret.
Bomb load: Up to 2,204 lbs of bombs (four 496 lb bombs on external racks or ten 110 lb bombs in bomb bay).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Prototyp bombardéru Potez 541 byl základem pro výrobu deseti bombardérů Potez 543 určených pro rumunské letectvo. Motory Gnome-Rhône 14Kdrs byly v Rumunsku licenčně vyráběny, změněna byla hlavňová výzbroj, Rumuni používali kulomety Browning PWU ráže 7,92 mm. Potez 543 - production derivative of Potez 541, powered by Gnome-Rhône 14Kdrs engines. 10 built for Royal Romanian Air Force.
Zdroje:
Sources:
adar.es
www.aviafrance.com
http://www.aviastar.org/air/france/potez-540.php
http://fr.academic.ru/dic.nsf/frwiki/1360933
aviarmor.net
1000aircraftphotos.com
sites.google.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Gnome-Rh%C3%B4ne_14K
URL : https://www.valka.cz/Potez-543-t167008#502230 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more