Název: Name: | Dewoitine D.27 | Dewoitine D.27 |
Originální název: Original Name: | Dewoitine D.27 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1928-DD.MM.1929 Eidgenössische Konstruktionswerkstätte, Thun | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1928-DD.MM.1929 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 20 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 03.06.1928 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 970 kg | 2138 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1330 kg | 2932 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,800 m | 32ft 2in |
Délka: Length: | 6,500 m | 21ft 4in |
Výška: Height: | 2,900 m | 9ft 6in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,00 m2 | 182.99 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 78,235 kg/m2 | 16.02 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Mb kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém 423 kW (575 k) a nominálním výkonu 368 kW (500 k) při 2 000 ot/min. Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu. | Hispano-Suiza 12Mb twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 567 hp for take-off and nomimal power 493 hp at 2,000 rpm, driving a two-blade fixed-pitch wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 290 km/h v 0 m | 180.2 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 255 km/h v 1500 m | 158.4 mph in 4921 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,0 min do 5000 m | 10,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9250 m | 30348 ft |
Dolet: Range: | 700 km | 435 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet ráže Darne 7,5 mm nad motorem. | Two fixed forward-firing caliber 0.295 inch Darne machine-guns above the engine |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Vývoj Dewoitine D.27 byl zahájen firmou Construction Aeronautique E. Dewoitine, ta byla zanedlouho zrušena a Emile Dewoitine přesunul další vývoj do Švýcarska do fy EKW Eidgenösschische Konstruktionswerkstätten), jakmile se podařilo založit ve Francii společnost Sociéte Aéronautique Francaise-Avions Dewoitine, začal Emile Dewoitine nabízet stíhací D.27 zahraničním zájemcům. Ač se jednalo o poměrně zdařilé letouny, nepotkal je příliš velký obchodní úspěch. Čtyři letouny byly prodány do tehdejší Jugoslávie (dva byly sestaveny v tamní továrně Zmaj), další tři do Rumunska, prototyp a pět dalších do Švýcarska, kde proběhla další licenční výroba. Zbylé stroje létaly ve Francii, kde se sedm z nich po náležitém zesílení konstrukce letounu účastnilo testů na palubě francouzské letadlové lodi Bearn, následně do pěti nich byly instalovány různé typy motorů a přeznačeny na D.53 byly neúspěšně nabídnuty francouzskému letectvu. | The design that took Emile Dewoitine's parasol fighter formula to the apex of its development was the D 27, which was evolved to meet the requirements of the French Air Force 1926 C1 leger programme for lightweight fighters. Adhering closely to the structural concept of preceding fighters, but embodying much aerodynamic refinement and a split-axle (with independently articulated wheels) rather than cross-axle undercarriage, the D 27 was powered by the 493hp Hispano-Suiza 12Mb twelve-cylinder Vee engine and had an armament of two synchronised 0.303in guns. The liquidation of the Construction Aeronautique E Dewoitine in January 1927 resulted in the transfer of development of the D 27 to the EKW in Switzerland, where a prototype flew on 3 June 1928. By the end of the year, three had been ordered by Romania, one by Argentina and four by Yugoslavia and the prototype was undergoing evaluation by the Swiss Fliegertruppe. Seven strengthened versions served experimentally with the French Escadrille 7C1, flying from the aircraft carrier Béarn. |
Zdroje: Sources: | L+K č. 12/1977, Letadla 39-45, Václav Němeček, Dewoitine D,27, str. 467. www.aviafrance.com www.aviastar.org www.flugzeuginfo.net http://de.wikipedia.org/wiki/Dewoitine_D.27 http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itf/d27.htm http://www.hydroretro.net/etudegh/hispanosuiza.pdf |