Dewoitine D.9 C.1

     
Název:
Name:
Dewoitine D.9 C.1 Dewoitine D.9 C.1
Originální název:
Original Name:
Dewoitine D.9 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1924-DD.MM.192R Constructions Aéronautiques Émile Dewoitine, Toulouse /
DD.MM.1926-DD.04.1927 SA Aeronautica Ansaldo, Genova /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1924-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
15 ? Dewoitine D.9
150 Ansaldo AC.3
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1924
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
945 kg 2083 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1333 kg 2939 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1438 kg 3170 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,800 m 42ft
Délka:
Length:
7,300 m 23ft 11,33in
Výška:
Height:
2,930 m 9ft 7,33in
Plocha křídla:
Wing Area:
25,00 m2 269.1 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
53,32 kg/m2 10.92 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome-Rhône Jupiter 9Ab vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o výkonu 412 kW (560 k).
Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu.
Gnome-Rhône Jupiter 9Ab nine-cylinder air-cooled radial engine rated at 552 hp,
drivind a two-blade fixed-pitch wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
245 km/h v 0 m 152.2 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
220 km/h v ? m 136.7 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,75 m/s 1722.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,75 min do 4000 m 9,75 min to 13123 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8500 m 27887 ft
Dolet:
Range:
400 km 248.5 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm v trupu a
2x pevný kulomet Darne 19 ráže 7,5 mm v křídlech (tyto kulomety nebyly vždy instalovány)
Two fixed forward-firing 0.303 inch Vickers machine-guns in a fuselage mounted and
two fixed forward-firing 0.295 inch Darne 19 machine-guns mounted in the wings (but not always fitted).
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Jednomístný stíhací letoun Dewoitine D.9 se dosti podobal svému předchůdci Dewoitine D.1, nejvýraznějším rozdílem byla pohonná jednotka hvězdicový motor Gnome- Rhône Jupiter a křídlo s větším rozpětím (o 1 300 mm). Nový stíhací letoun nebyl francouzským letectvem přijat a tak byl uvolněn pro export. Jeden letoun zakoupila Belgie, šest jich získala Jugoslávie, Švýcaři sestavili tři letouny a nejvýznamnějším uživatelem bylo italské letectvo. Továrna Ansaldo tyto stroje vyráběla v licenci a postavila jich 150. Flown in June 1924, the D 9 was derived from the D 1 but was powered by a 420hp Gnome-Rhone 9Abradial engine. Early in the flight test programme, the standard D 1 wing was supplanted by a new wing of 2.5m2 greater area. The D.9 emulated the export success of the D 1. Licence-built in Italy by Ansaldo as the A.C.3, the D 9 was supplied to Yugoslavia (six) and Belgium (one) in 1925, and the components of three others were delivered in 1927 to the EKW (Eidg. Konstruktions-Werkstatte) in Switzerland for assembly, with delivery to the Fliegertruppe in 1928.
Zdroje:
Sources:
http://www.airwar.ru/enc/fww1/dewd9.html
www.aviafrance.com
www.aviastar.org
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft30705.htm
http://old.hermannkeist.ch/dewoitine-d-9-c-1.html
www.belgian-wings.be
http://wp.scn.ru/en/ww15/f/2119/121/0#1

Dewoitine D.9 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-9-C-1-t164451#497432 Version : 0
old.hermannkeist.ch
.
Dewoitine D.9 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Dewoitine-D-9-C-1-t164451#509587 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more