Curtiss SB2C-4 Helldiver

     
Název:
Name:
Curtiss SB2C-4 Helldiver Curtiss SB2C-4 Helldiver
Originální název:
Original Name:
Curtiss SB2C-4 Helldiver
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.10.1944-DD.MM.194R Curtiss-Wright Corp., Columbus, Ohio
DD.MM.1944-DD.MM.194R Canadian Car & Foundry Co. Ltd., Fort William, Ontario /
DD.MM.1944-DD.MM.194R Fairchild Aircraft Ltd., Longueil, Québec /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1944-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2415:
2045 Curtiss SB2F-4 (19711/21181, 64993/65286)
270 CCF SBW-4E (21646/21741, 60036/60209)
100 Fairchild SBF-4E (31836/31935)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4784 kg 10547 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6436 kg 14189 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
7538 kg 16618 lb
Rozpětí:
Wingspan:
15,150 m 49ft 8 5/8in
Délka:
Length:
11,176 m 36ft 8in
Výška:
Height:
4,650 m 15ft 3in
Plocha křídla:
Wing Area:
39,21 m2 422.05 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
164,142 kg/m2 33.62 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Wright R-2600-20 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 417 kW a 1 268 kW v h= 5 182 m.
Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček.
Wright R-2600-20 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated 1,900 hp for take-off and 1,700 hp at 17,000 ft,
driving a four-bladed constant-speed propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1211 l + 492 l v přídavných nádržích 320 US gallons and 130 US gallons in drop tanks.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
474.8 km/h v 5090 m 295 mph in 16700 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
254 km/h v ? m 158 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
9.13 m/s 1800 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,0 min do 3000 m 9,0 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8870 m 29100 ft
Dolet:
Range:
1874.9 km 1165 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2993.4 km 1860 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano M2 ráže 20 mm (400 nábojů na hlaveň)
1x pohyblivý zdvojený kulomet Colt-Browning ráže 7,62 mm (po 1 000 nábojích)
Pumový náklad: v pumovnici 908 kg nebo 1x torpédo Mk. XIII-2 o hmotnosti 983 kg.
Pod křídla bylo možno zavěsit: 8x 127 mm neřízené rakety nebo 2x 227 kg pumy.
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano M2 in wing-mounted cannons, 400 rpg,
one twin flexible rearward-firing 0.30 inch M1919 Browning machine-guns in the rear cockpit, 1,000 rpg.
Bomb load:
in internal bay: 2,000 lb of bombs or one Mark 13-2 torpedo,
on underwing hardpoints: 500 lb of bombs each or eight 5 inch rockets.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Verze SB2C-4E nesla protilodní radar APS-4 s anténami pod křídly a na bocích trupu.
Canadian Car and Foundry tato letadla vyráběl pod označením SBW-4E
Fairchild Aircraft Ltd. je vyráběl jako SBF-4E
SB2C-4 but fitted with wing racks for eight 5 in rockets or 1,000 lb bombs, 2,045 built.
SB2C-4E SB2C-4s fitted with APS-4 radar.
SBW-4E Canadian built version of the SB2C-4E, 270 built by Canadian Car & Foundry company.
SBF-4E Canadian built version of the SB2C-4E, 100 built by Fairchild-Canada
Zdroje:
Sources:
Peter M. Bowers, Curtiss Aircraft, 1907-1947, Naval Institute Press, rok 1979.
Letectví a kosmonautika č. 2/1988, Letadla 39-45, Václav němeček, Curtiss SB2C Helldiver.
www.microworks.net
sb2c@btinternet.com/production.html" target=_blank>uk.geocities.com
http://www.airwar.ru/enc/sww2/sb2c4.html
http://www.acepilots.com/planes/helldiver.html
www.xs4all.nl
http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_hell.php
http://www.uswarplanes.net/helldiver.html
www.fiddlersgreen.net
http://www.aero-web.org/specs/curtiss/sb2c-4.htm
archiv autora

Curtiss SB2C-4 Helldiver -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-SB2C-4-Helldiver-t1090#304025 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Vyrobeno: 2045 ks
Evidenční čísla (Bu.No.):
19711 až 21191
64993 až 65286
82858 až 83127



Zdroj: Famous Airplanes Of The World No.40
SBD Dauntless, SBSC Helldiver - květen 1993 Tokyo
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-SB2C-4-Helldiver-t1090#188754 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Fotografie
zdroj je uveden v prvním příspěvku
Curtiss SB2C-4 Helldiver -


Curtiss SB2C-4 Helldiver -


Curtiss SB2C-4 Helldiver -


URL : https://www.valka.cz/Curtiss-SB2C-4-Helldiver-t1090#304030 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pěkná dobová fotografie formace letounů SB2C-4 Helldiver z letadlové lodě CV-14 USS Ticodenroga


Zdroj: Famous Airplanes Of The World No.40
SBD Dauntless, SBSC Helldiver - květen 1993 Tokyo

Curtiss SB2C-4 Helldiver - Formace SB2C-4 z USS Ticodenroga

Formace SB2C-4 z USS Ticodenroga
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-SB2C-4-Helldiver-t1090#188562 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more