T-34/76 (model 1942/1943)

T-34/76 mod. 1942/1943
Т-34/76 обр. 1942/1943 г.
     
Název:
Name:
T-34/76 (model 1942/1943) T-34/76 (model 1942/1943)
Originální název:
Original Name:
Т-34/76 обр. 1942/1943 г.
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.08.1942 Stalingradský traktorový závod F. E. Džeržinského1), Stalingrad /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Státní svazový závod č. 112 Rudé Sormovo, Gorkij /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Státní svazový závod č. 183 Kominterny, Nižnij Tagil /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Uralský závod těžkého strojírenství S. Odžonikidzeho, Sverdlovsk /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Čeljabinský Kirovův závod, Čeljabinsk /
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Omský státní závod č. 174 K. E. Vorošilova, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1942 : 12661 (včetně/including T-34/76 model 1941)

5684 - Nižnyj Tagil
2718 - Gorkij
417 - Omsk
1055 - Čeljabinsk
267 - Sverdlovsk
2520 - Stalingrad (1) většina nebo všechny jako T-34/76 model 1941)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
30500 kg 67241 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
6620 mm 21 ft 8 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
3000 mm 9 ft 10 ⅛ in
Celková výška:
Overall Height:
2400 mm 7 ft 10 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
500 mm 1 ft 7 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,082 MPa 11.89 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba :

zepředu: 60mm / ?°
bok: 40-45mm / ?°
zezadu: 45mm / ?°
zhora: 15-20mm
zespodu: 15-20mm

Věž:

zepředu: 60mm / ?°
bok: 52mm / ?°
zezadu: 52mm / ?°
zhora: 16mm
Hull :

Front: 60mm / ?°
Side: 40-45mm / ?°
Rear: 45mm / ?°
Top: 15-20mm
Bottom: 15-20mm

Turret:

Front: 60mm / ?°
Side: 52mm / ?°
Rear: 52mm / ?°
Top: 16mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2-34 diesel V-2-34 diesel
Výkon:
Power:
368 kW při 1800 ot/min 493.5 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55 km/h 34 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
465 km 289 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
365 km 227 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 ° 78 %
Boční náklon:
Side Slope:
25 ° 56 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,50 m 98 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,73 m 29 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,30 m 51 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76,2mm kanon F-34 (vz. 1942) (100 nábojů) 76,2mm gun F-34 (mod. 1942) (100 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2ks 7,62mm kulometů DT (3150-3600 nábojů) two 7,62mm MG DT (3150-3600 rounds)
Uživatelské státy:
User States:






?






?
Poznámka:
Note:
Dojezd je bez přídavných nádrží Range is without external fuel tanks
Zdroje:
Sources:
Sovětský střední tank T-34/76, M. Kopecký, P. Štěpánek, MBI, 2007
Russian Tanks and Armored Vehicles, W. Fleischer, Shiffer Publishing, 1999
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#421583 Version : 0
T-34/76 with a new hexagonal tower called "gajka" (matrix)
The machine on the drawing corresponds to production race no 183 from the year 1942

source: Maksim Barjatinskij, T-34 lučšij tank vtoroj mirovoj war, EKSMo .
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#421644 Version : 0
Roadwheel with the internal suspension used at the time was the lack of rubber

a copy of the original factory drawing

source: Maksim Barjatinskij, T-34 lučšij tank vtoroj mirovoj war, EKSMo.
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#421646 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

U T-34/85 je příspěvek o představném pancéřování "schurtzenech, ale ono se představné pancéřování objevilo už na T-34kách vz.42.
Ruské prameny tvrdí toto:
Přísně tajné
Řediteli CHII-48 doktoru technických nauk profesoru A.S.Zavjalovu.
Důkladný zápis
Od 28.července do 6.srpna t.r. (1943), na jednom z úseků Západního frontu (severně Orla) prováděly bojové zkoušky ekranizovaných tanků T-34 v množství 32 ks. Podrobné zprávy pochodových a bojových zkoušek jsou uloženy v denících tanků a ve zprávě. V následující důkladné zprávě jsou předloženy základní poznatky zkoušek a osobní postřehy účastníka zkoušek o chování tanků na daném úseku fronty.
1. Zkoušky "ekranizovaných" tanků za přesunu. Před boji, 23. a 26. července t.r., tanky vykonaly 2 přesuny, délky 75 a 15 km, po těžkých cestách-písek, písčito-hlinitá, částečně blátivá půda, sklon do 20°. Před přesuny a částečně v době přesunů, byly deště. Případy skutečných havárií a poruch tanků, způsobujících jejich nutnou zastávku, byly 4.
1.rozsypala se skříň bortové rychlosti (koncového, směrového převodu)
(tank s odlehčenou variantou ekranirovky - boky, podběhy.)
2.prasknul karter skříňky změny rychlostí (kulisa řazení)
(tank s odlehčenou variantou ekranirovky - boky, podběhy.)
3. a 4.Odešly hlavní spojky v kónusech (spoje motor-spojka / spojka-převodovka) (tanky se zesílenou variantou ekranirovky - boky, podběhy, věž.)
Ostatní stroje prošly oběma přesuny s malými poruchami, za různých okolností. Celkový nárůst hmotnosti, způsobený ekranirovkou, do 2,5 t, nezpůsoboval významné zhoršení jízdních vlastností tanků.
2. Okolnosti pohybu tanků v boji. Skupina, do které byly včleněny ekranizovaané tanky, za 6 dní bojů postoupila vpřed o 35 km. Bojové útoky tanků probíhaly na písčito-hlinitých a černozemních obdělaných polích, často osetých pšenicí, často nechaných ladem a často obsazenými zelinářskými kulturami. Prostor silně stísněný, s velkým množstvím vývratů, sklon do 15°.
Před boji a během bojů pršelo. V těchto podmínkách, se tanky převážně při útoku pohybovaly na 1. a 2. rychlost. Rychlost pohybu tanků nepřesáhla 15 km/hod, klesala někdy na 10 km/hod a v obtížných podmínkách i na 8 km/hod. Dva tanky - jeden se zesílenou a jeden s odlehčenou variantou ekranirovky, v době bojů zapadly a nemohly se vyprostit svépomocí. Jeden z nich byl zapálen němci a druhý po bojích vytažen traktory.
Přítomnost bočních ekranů, poněkud snížila manévrovatelnost tanků za těchto podmínek, např. vměstnávající se, mezi ekrany a pojezdová kola, zemina ztěžovala obraty tanku.
V průběhu útoků, destrukce mechanizmů, ani havárie, které by mohl být příčinou vyřazení tanků ze služby nenastaly.
3. Německé protitankové dělostřelectvo. Ze strany protivníka, proti našim tankům působily tanky T-III a T-IV (PzKpfw.III a PzKpfw.IV), samohybky na bázi kořistního tanku TNHS-38T a značné množství protitankového dělostřelectva. "Tygrů", "Ferdinandů" a "Panterů", vidět nebylo. Tanky T-III a T-IV a také zmiňované samochodky byly vyzbrojeny převážně kanóny kalibru 75 mm. Protitankové dělostřelectvo němců, sestávalo hlavní měrou z kanónů kalibrů 75 a 88 mm. Kanónů kalibru 75 mm, podle všeho, bylo více než 88 mm kanónů. Kanónů kalibrů pod 50 mm použito nebylo a 50 mm kanónů bylo velmi málo. Sám jsem na vlastní oči vyděl pouze jeden takový kanón a v nábojích okolo něj byly protipancéřové a podkaliberní střely.
Na jednom ekranizovaném tanku nalezen zásah 50 mm protipancéřovou střelou.
Dělostřelectvo němců, kalibru 75 mm, střílelo po tancích hlavní měrou protipancéřovými, bezkomorovými střelami ("bolvankami"), kumulativní střely tohoto kalibru se nacházejí, ale jak je vidět v malém množství. Vedle jednoho, ztraceného němci, 75 mm protitankového kanónu se nacházel truhlík s kumulativními střelami.
Na jednom ekranizovaném tanku nalezeny 2 zásahy těmito střelami.
Německé kanóny kalibru 88 mm střílely po tancích protipancéřovými komorovými střelami.
Tankové a protitankové německé kanóny, kalibrů 75 a 88 mm, mají velkou délku hlavně a jejich počáteční rychlost, jak je vidět, je skutečně velká ( řádově 700 m/s a více ).
Palbu po našich tancích, němci vedli převážně z krátkých vzdáleností (do 300 m). V řadě případů tyto vzdálenosti bylo možno zafixovat, t.zn. podbitý tank i jej podbíjející kanón, při prohlídce, byly na svých místech.
V těchto podmínkách střelby, ( velké kalibry a krátká vzdálenost ) ekranizované tanky nemohly prokázat a neprokázaly jakýchkoli reálných předností pancéřové ochrany ve srovnání s tanky neekranizovanými.
4. Zničitelnost ekranizovaných tanků. Z 32 ekranizovaných tanků, se jeden tank zdržel v opravě přes březen a bojů se neúčastnil. Z ostatních 31 tanků, podbito dělostřeleckou palbou 23 strojů ( z nich 10 shořelo ), zničeny na minách 2 stroje shořelo od lahví s hořlavinou 2 stroje, z dělostřelectvem podbitých 23 tanků, 3 tanky nebyly prohlédnuty, protože svou silou odjely z boje do opravy. Jeden tank byl podbit 75 mm, kumulativními, projektily. Tento tank obdržel dva zásahy - jeden v čelní části korby, druhý v ekranu podběhu korby. V obou případech pancíř nepoškozen ( průrazy v ekranu ) ale od zásahu do čelní části, puknul svár této části s lištou nosu po celé délce a lišta odešla.
Z ostatních 19 tanků (23-3-1 =19) - 8 tanků opustilo stavy po prvním zásahu, 7 tanků má po dvou zásazích projektily a jeden tank - 11 zásahů projektily.
Podle poškození jednotlivých částí, se tanky rozdělují následujícím způsobem. Z 19 tanků probita čelní část korby u 6 tanků, boky, nebo podběhy, probity u 11 tanků, věže probity u5 tanků ( na těchto / všech ostatních / tancích, věže měly poškození bez probití ), záď probita u dvou tanků, ( jeden z posledně jmenovaných dvou tanků, byl podbit při průzkumu ). Všechny průstřely provedeny projektily kalibru 75 - 88 mm.
Jestli vezmeme samostatně 8 tanků, které opustily stavy prvním zásahem, tak poškození částí rozdělujeme tímto způsobem: čelní část korby probita u 2 tanků, u 2 tanků - bok, u 2 tanků - záď a u 2 tanků věž.
Případ zásahu pojezdové části tanku, byl pouze jeden a to u stroje, který byl už podbit a opuštěn posádkou. Jak je vidět, němci, využívaje vzrostlou průbojnou způsobilost svého dělostřelectva, vedou palbu především na pancíř. z uvedených poznatků, je vidět, že největší množství poškození vyřazujících tank z boje, připadá na boky a podběhy. V tomto zjištění není žádného rozdílu od dříve sebraných materiálů o poškoditelnosti našich tanků.
Značné množství poškození, vyřazujících tank z výzbroje, připadá na čelní část korby. V tomto případě je konkrétní rozdíl, od dříve sebraných materiálů, které ukazovaly, že na čelní část korby, je dopad projektilů častý, ale případ jejího probití vskutku řídký. Z vypozorovaného faktu vyplývá, že pancéřová ochrana, z čelního pohledu korby, musí být zesílena. Toto zesílení nejen zmenší poškoditelnost tanku z čelního pohledu, ale také sníží poškoditelnost z jeho bočního pohledu.
Celkově, z pozorování po boji rozestavěných podbitých tanků a opuštěných němci kanónů, je možno vypozorovat následující zvláštnosti boje:
Když tanky v rozvinutém tvaru jedou do útoku, každý protitankový kanón, zvláště při krátkých vzdálenostech boje, se snaží střílet po tom tanku, který jede přímo na něj. Tento tank on může zasahovat pouze do čela a ve značném množství případů, pro slabost čelního pancéřování, probíjí jej prvním zásahem. Zničiv jemu bezprostředně náležející tank, kanón může přenést palbu na sousední tanky, které za tu dobu o něco popojedou vpřed a odkryjí pro střelbu své boky.
Při velmi silném pancéřování čelní části tanku, kanón by ztratil na něj mnoho času a mnoho úsilí by bylo potřeba pro jeho zničení.
To znamená, že málo zjízvitelný čelní pohled tanku nepochybně přispívá ke zmenšení poškoditelnosti tanků i v bočním pohledu.
Všechny podbité a neshořelé stroje velmi rychle soustřeďují na "SPAMech," třídí se a v závislost na složitosti opravy postupují, buďto do RGO, nebo do PRB. Na tomto úseku fronty, od 29.7. do 5.8., na druhou stranu po boji ani jednou nebyl zaznamenán v poli ani jeden opravě podléhající tank.
5. Doplňkové poznámky pro tank T-34.
Z prohlídky podbitých tanků a z besed s jejich osádkami vyplynuly následující momenty zasluhující osobitou pozornost:
1.- Triplex řidiče-mechanika, po dvou-třech výstřelech vlastního kanónu, je oslepen prachovými plyny a viditelnost přes něj rapidně klesá. Byly případy, kdy řidič-mechanik při útoku pootevřel poklop a tak pokračoval v pohybu.
2.- Pozorovací přístroj velitele tanku - PTK, má také mocný nedostatek. Pro to, aby poznal kam míří objektiv PTK, velitel tanku se musí odtrhnout od okuláru, pohlédnout na stupnici PTK, sesouhlasit ji a spočítat na kterou stranu a kolik je pootočen přístroj a jestli v PTK je zachycen kanón protivníka, tak sekundy, které velitel tanku ztratí předtím, než bude na něj natáčet věž, se mohou ukázat jako rozhodující pro další osud tanku. Jindy velitel tanku, pozorující přes PTK, ztrácí orientaci a je nucen otevřít poklop věže a orientovat se přes něj. Je nutné buďto udělat na objektivu PTK pohyblivou stupnici, nebo předělat otočné zařízení PTK tak, aby velitel tanku rukou poznal, kam hledí objektiv. Kromě toho je žádoucí mít ukazatel polohy věže, v závislosti k linii pohybu tanku.
3.- Tankisté se pochvalně zmiňují, o objevivšich-se, na posledních vzorech T-34, velitelských věžičkách a vzkazují také přání:
a) velitelská věžička musí mít poklop s rychle a bezodkladně fungujícím otevíracím mechanismem.
b) velitel věže musí mít svůj poklop.
4.- Pozorovací přístroje v bocích věže, mají nedostatečný výhled vzhůru velitelé tanků vyjevují, že přes tyto pozorovací přístroje obyčejně není vidět linii horizontu a proto orientace přes tyto přístroje je ztížena.
5.- Tankisté vzkazují přání, aby velitel věže (nabiječ) měl svůj pozorovací přístroj, periskopického typu, třeba i nepohyblivý s pohledem vpřed a nemnoho vpravo.
6.- Velitelé věží (nabiječi) si stěžují, že jejich sedačka znesnadňuje v boji obsluhu kanónu. Prakticky tyto sedačky, obyčejně ve výchozích pozicích před prvním útokem, vyjímají z tanku a více se neinstalují. Je třeba prohlédnout konstrukci sedaček a udělat je sklízecí tak, aby nebylo překážkou.
7.- Ve věži tanku je velmi těsno. Tankisté jindy, oproti příkazům, ale pro těsnost a často ze strachu z výbuchu při zásahu věže, vzdalují část palebného průměru z věže.
8.- Ve všech případech, kdy ekranizované tanky vzplanuly od dělostřelectva, nebo od lahví, osádky tanků ( včetně těžce raněných ) stihly opustit stroje, používaje pro to všechny poklopy. Byly případy, kdy celá osádka tanku vylezla z něj přes havarijní poklop.
9.- Tankisté vzkazují požadavek, aby na tancích přítomná malá zákopnická lopata a nožičky kulometu, nebyly umístěny na boku tanku, ale uvnitř stroje. Malá zákopnická lopata někdy bývá nezbytná, pro podkopání země při opuštění přes havarijní poklop. Nožičky kulometu se při opuštění tanku někdy nepodaří sejmout z boku pro silné postřelování puško-kulometnou palbou.
ZÁVĚRY.
1. Zkoušky varianty ekranirovky tanků T-34, nedaly reálné zesílení pancéřové ochrany proti kanónům kalibrů 75 a 88 mm.
2. Přídavná hmotnost ekranirovky do 2,5 t, neukázala zaznamenatelný vliv na jízdní vlastnosti tanku T-34.
3. Přítomnost bočních ekranů v těžkých podmínkách pohybu ( obdělaná pole po deštích ) ztěžuje obraty tanku.
4. Německé tankové a protitankové dělostřelectvo na daném úseku fronty sestávalo hlavně z kanónů kalibru 75 a 88 mm. Kanónů kalibru 50 mm bylo velmi málo a ještě menších kalibrů kanóny přítomny nebyly vůbec.
5. Na tanky němci stříleli následujícími typy nábojů:
a) kalibr 50 mm - podkaliberními a průbojnými
b) kalibr 75 mm - průbojnými, bezkomorovými a velmi málo kumulativními
v) kalibr 88 mm - průbojnými komorovými
Palbu na naše tanky němci často vedli z velmi krátkých vzdáleností řádu 600 m.
6.- Předkládané množství ekranizovaných tanků 27 z 28 opustilo službu po dělostřelecké palbě, značné množství 16 z 23 opustilo službu po 1-2 zásazích.O něco méně jak polovina dělostřelectvem podbitých tanků shořelo ( 10 z 23 ). Ve všech 23 případech tanky opustily službu po nábojích kalibrů 75 a 88 mm.
7.- Podle částí tanku poškození se rozdělují takto:
a) největší množství tanků ( 11 z 19 ) mají probité boky a podběhy
b) značné množství ( 6 z 19 ) má probité čelní části korby
v) značné množství ( 6 z 19 ) má probité věže
g) srovnatelné množství ( 5 z 19 v tomto čísle je i jeden podbitý při rozvědce ) mají probité zádě ( U některých tanků jsou probity dvě části a ty jsou započítány dvakrát. )
8.- Zesílení pancéřování čelního pohledu tanku nejen zmenšuje jeho poškoditelnost z čela ale zvětšuje i celkovou životnost tanku při útocích, tj. poškoditelnost tanku z bočního pohledu také klesla. Toto stanovisko potvrzuje vzájemné položení podbitých tanků a podbivšich je kanónů na bojišti.
Němci pancéřují svoje tanky také po principu zesíleného pancéřování z čelního pohledu, při snesitelné slabosti bočního pohledu, často je tak zejména opancéřován jeden z posledních německých tanků T-V ( "Panther" ), velmi shodný ve svém schématu s naším tankem T-34. U "Panthera" bok korby, podběh, bok věže, záď korby i věže je opancéřován 45 mm pancířem. Vrchní čelní plát (úhel 55°) má tloušťku 85 mm, spodní (úhel 58°) -75 mm, čelo věže - 100 mm. Lišta nosu (sekyry) chybí.
9.- Zesílení pancéřování z čelního pohledu tanku T-34, může být vykonáno při navýšení hmotnosti ekranirovkou (2,5 t) při následujícím průměrném rozložení jeho váhy:
a) zvětšit tloušťku čelní části korby do 75 mm - 80 mm, okolo 600 kg
b) zvětšit tloušťku dolní čelní části korby do 70 mm - 75 mm, okolo 200 kg
v) ostatní hmotnost (okolo 1 700 kg) - na zesílení pancéřování věže.
Lištu nosu (sekyry) je třeba vypustit, zaměniv ji bezprostředním spojením vrchního a spodního čelního plátu.
Opancéřovaný tímto způsobem tank T-34, bude více živoucí v nastupujících operacích, pod palbou 75 a 88 mm kanónů, než ekranizované, či základní stroje tohoto typu.
10.- Pancéřovou ochranu rozpracovaných nových typů těžkých tanků je třeba počítat proti nábojům kalibrů 75 a 88 mm.
Orientační požadavky k pancéřové ochraně těchto tanků musí být upřednostněno následující:
a) čelo korby a věž chránit proti 75 mm nábojům plně a proti 88 mm nábojům do vzdálenosti 300 - 500 m
b) boční pohled korby, při úhlu postřelování 50° od normály, chránit proti 75 mm nábojům do vzdálenosti 200 - 300 m a proti 88 mm nábojům do vzdálenosti 500 - 600 m
11.- Neodkladně zlepšit výhled z tanku T-34:
a) ochránit triplex řidiče-mechanika před jeho znečištěním spalnými plyny vlastního kanónu
b) pro tanky bez velitelské věžičky zlepšit orientaci PTK
v) zvětšit výhled vzhůru pozorovacích přístrojů v bocích věže
g) instalovat pro velitele věže (nabiječe) nepohyblivý periskop s výhledem vpřed a co nejvíce vpravo
12.- Velmi žádané je umístit ve věži ukazatel její polohy ve vztahu k ose pohybu tanku.
13.- Neodkladně prohlédnout a zlepšit konstrukci sedačky velitele věže (nabiječe).
14.- Neodkladně malou ženijní lopatu a nožičky kulometu umístit uvnitř tanku a ne na boku.
15.- Daný výjezd na frontu dovolil získat svodky o bojovém využití tankových operací pouze na jednom úseku a za krátkou periodu. V budoucnu bude velmi užitečné takovéto výjezdy praktikovat podle možností šířeji a několikrát delší, se závazným požadavkem, aby obhlídka bojiště proběhla, podle možností, neprodleně po boji. Pro zachování větší objektivnosti sebraných materiálů, je nejpřiměřenější posílat skupiny po 2 lidech. Možné ztráty lidí se ospravedlňují přesným a bezprostředním získáním materiálů.
Náčelník sekce fyzických a taktických vlastností pancíře moskevské skupiny CNII-48: /Larčenko /


Já přidávám:
Největší objem prací, svázaných se zlepšením pancéřové ochrany T-34, vykonal Centrální vědecko výzkumný institut N°48 (NII-48/ /CNII-48) a závod N°112. V institutu zkoušeli prototypy či samostatné prvky pancířů a závod je uváděl v život. Na přelomu roků 1942 a 1943, probíhaly v CNII-48 práce, na vytvoření ochrany proti kumulativní municí, přicházející tou dobou k protitankovému dělostřelectvu a tankovým jednotkám Wehrmachtu. Vznikly závěsné, představné pancíře, inspirované německými "schürtzeny." V dokumentech a výkresech jsou zmiňovány nejméně dvě varianty, lišící se sklony, množstvím a upevněním představných plátů. Je však také známa odlehčená, lehká, či těžká verze tohoto pancéřování.
Odlehčená verze představovala pouze ochranu korby z boků a lehká zahrnovala navíc i ochranu celého obvodu věže, těžká navíc i čela a zádě věže. Zachovaly se však pouze fotografie makety (1:1) varianty s ochranou boků a věže a zatím jediná fotografie skutečného tanku z průběhu zkoušek viz zpráva.
Závod N°112 Krasnoje Sormovo, v srpnu 1942, ve své režii vyrobil 68 tanků T-34, jejichž korby i věže byly vybaveny představnými pancíři -" falšborty," zhruba podle těchto výkresů. Tuto úpravu navrhnul a vedl náčelník "KB závodu N°112" V.V.Krilov. Předpokládalo se, že ochrání tanky před, tou dobou, zaváděnými německými kumulativními a podkaliberními náboji. Projekce a výroba zkušebních prvků pancéřování probíhala paralelně na Gorochoveckém ANIOPu a na továrním poligonu závodu N°112. Vznikly tři verze představného pancéřování korby: 16 mm pancíř na bocích korby a 20 m pancíř přes pásy, příď a záď chránilo po čtyřech ohnutých plátech tloušťky 20 mm. Součtová hmotnost těchto pancířů činila 2,5 t, a hmotnost takto upraveného tanku vzrostla na 31,14 t.
1. Analogická varianta, pouze boky korby neměly představný pancíř, ale měly sklon 32,5°až 35° od vertikály.
2. Shodná s první, ale se zesílenými závěsy představného pancíře. Navíc věž byla chráněna pancířem o síle 16 mm, upevněném ve vzdálenosti 70 až 150 mm od vlastního pancíře věže a o shodném sklonu s ním, 5° a 35°od vertikály. Součtová hmotnost těchto pancířů činila 3,26 t, a tím vzrostla hmotnost takto upraveného tanku na 31,9 t.
O jejich použitelnosti nejlépe hovoří shora citovaná zpráva, která potvrzuje vojskové zkoušky těžké, lehké i odlehčené verze.
Zpráva je citována co nejpřesněji z ruských podkladů, kde byla její faximilie. (Tankomaster N°4/2003).
Tento zápis zapřičinil konec prací na ekranizaci T-34. To potvrzuje i absence jakýchkoli informací o další, či pozdější rozpracovanosti v této oblasti.
(Znovu na přetřes přišla tato úprava až po zavedení "panzerfaustů" ale to jsme již u T-34-85.)

Byly však i jiné návrhy ekranizace tanků T-34. V této souvislosti nelze opomenout železobetonové a pískové projekty Ciganova, zkoušené v roce 1943. Okolo korby a věže byly upevněny kovové konstrukce, v prvním případě s železobetonovými bloky a v druhém stejně tvarované "krabice", vyplněné pískem. Pro značný nárůst hmotnosti a následné snížení jízdních vlastností, tato varianta nebyla přijata.

V zimě 1942/1943, byly zaznamenány zásahy podkaliberní municí v rozsahu do 2% a v roce 1943 do 7%.
T-34/76 (model 1942/1943) - Betonová varianta písková byla tvarově shodná

"Betonová" varianta "písková" byla tvarově shodná
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) - Současný model (asi 1:35)

Současný model (asi 1:35)
T-34/76 (model 1942/1943) - Model-Maket ze závodu N°112 Krasnoje Sormovo (mohl být i 1:1)

Model-"Maket" ze závodu N°112 "Krasnoje Sormovo" (mohl být i 1:1)
T-34/76 (model 1942/1943) - Ona jediná mně známá fotka skutečného tanku. Základem je zřejmě pozdní vz.41, či ranná vz.42. !!

Ona jediná mně známá fotka skutečného tanku. Základem je zřejmě pozdní vz.41, či ranná vz.42. !!
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#138505 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Dvě fotografie na T-34/76 - vz. 1942 se šestihrannou věží.
Tank má první a poslední pojezdové kolo s gumovou obručí (pravděpodobně lité) a tři vnitřní kola celoocelové s vnitřním odpružením.

Foto z alba příslušníka posádky stroje Tauchpanzer III (pp.Pz.Reg.18, 18.PD)

Zdroj : www.ebay.de
T-34/76 (model 1942/1943) - www.ebay.de

www.ebay.de
T-34/76 (model 1942/1943) - www.ebay.de

www.ebay.de
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#254456 Version : 0
Time Central archive of the ministry of defence of the Russian federation split, and delivered finally photos, to yours truly translated the report (see above).
Me originally accompanying the photo is, according to the statements of similarly affected colleagues from Large countries, even more unique. They claim that this is only a prototype tank, perhaps the radiolabeled T-34E (E= Ekranizirovannyj)more in the magazine: Фронтовая иллюстрация 2009-03 Танк Т-34 Харьковская эпопея.
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#506000 Version : 0
Next photo:
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#506001 Version : 0
T-34/76 vz. 1942 with "želvovitou" towers bearing the emblem of 2. the Polish army, Tank day, Military technical museum, Lešany, 27.8.2011. The Tank was made in a plant UZTM in may, 1943. In the assembly of the Polish 1. tank corps participated in the Prague operation in may 1945. After 2. world war I was placed as a memorial in the Melnik..
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#421634 Version : 0
Tank: T-34-76
Pattern: 1942
Made: the Winter of 1942 (October/November 1942)
Production: Race no 112 "Krasnoje Sormovo", Gorky.
The " t " of outdoor exposure on Poklonné the mountain is in relatively original condition. The machine was lost at the end of 1942 at the Pskova. When damage bogged down into a swamp, where he was in 1998 pulled out. unimaginatively is edited/supplied periscope MK-4 on the tower and the base round of the T-55.

(photos my own).
T-34/76 (model 1942/1943) - Celkový pohled z pravé přední strany

Celkový pohled z pravé přední strany
T-34/76 (model 1942/1943) - Celkový zadní pohled

Celkový zadní pohled
T-34/76 (model 1942/1943) - Levá strana tanku s neoriginálním kolem z T-55

Levá strana tanku s neoriginálním kolem z T-55
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail pravé strany. Počet a umístění madel na celém tanku je typický pouze pro stroje závodu 112.

Detail pravé strany. Počet a umístění madel na celém tanku je typický pouze pro stroje "závodu 112".
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail lité věže T-34-76. Madla tanků závodu 112 byla tvořena ohýbanou kulatinou.

Detail lité věže T-34-76. Madla tanků závodu 112 byla tvořena ohýbanou kulatinou.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539312 Version : 0
Machine Details.
T-34/76 (model 1942/1943) - Napojení bočního a čelného pancíře korby na šíp. Dobře je vidět i deflektorové lišty kolem věnce věže.

Napojení bočního a čelného pancíře korby "na šíp". Dobře je vidět i deflektorové lišty kolem věnce věže.
T-34/76 (model 1942/1943) - Pohled z levé strany. Poklop řidiče nemá ještě navařen deflektor, který v té době už ostatní výrobci používali.

Pohled z levé strany. Poklop řidiče nemá ještě navařen deflektor, který v té době už ostatní výrobci používali.
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail uchycení deflektorových lišt chránící základnu věže.

Detail uchycení deflektorových lišt chránící základnu věže.
T-34/76 (model 1942/1943) - Levá strana věže.

Levá strana věže.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní strana věže. Jde o celoodlitek s již pevným zadním čelem.

Zadní strana věže. Jde o celoodlitek s již pevným zadním čelem.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539313 Version : 0
Machine Details.
T-34/76 (model 1942/1943) - Napojení čelného pancíře korby a vany přes válcovaný trámec čela. Dobře je vidět masivní odlévané tažné háky (v tomto období již vařené, nikoliv nýtované) .

Napojení čelného pancíře korby a vany přes válcovaný trámec čela. Dobře je vidět masivní odlévané tažné háky (v tomto období již vařené, nikoliv nýtované) .
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail levé strany tanku

Detail levé strany tanku
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail umístění madel na levé straně tanku.

Detail umístění madel na levé straně tanku.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní pancíř nad hnacím ústrojím.

Zadní pancíř nad hnacím ústrojím.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní pancíř. Kruhový otvor pro opravy a přístup ke startéru je menšího průměru něž u ostatních výrobců a je jen na jednom pantu.

Zadní pancíř. Kruhový otvor pro opravy a přístup ke startéru je menšího průměru něž u ostatních výrobců a je jen na jednom pantu.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539314 Version : 0
Machine Details.
T-34/76 (model 1942/1943) - Masivní panty a přes hranu vany přesazený pancíř korby - typické konstrukční prvky pro závod č.112. Lisované kryty výfuků jsou připevněny šrouby s kónickou špičkou hlavy.

Masivní panty a přes hranu vany přesazený pancíř korby - typické konstrukční prvky pro závod č.112. Lisované kryty výfuků jsou připevněny šrouby s kónickou špičkou hlavy.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539315 Version : 0
Tank: T-34-76
Pattern: 1942
Made: the summer of 1942 (August/October 1942)
Production: Race no 183, Nizhny Tagil.
Another T-34-76 from outdoor exposure to Poklonné the mountain again in the original condition. The Tank was picked up from the lake, Bor(оз.Бор-Лазава)in the Pskov area in the year 2001 and since the autumn of tr. renovated in Kubinka. The renovation was taking place still in 2002. Fighting name Dovator is according to the commander of the 2.guards of the equestrian corps of the Lion Mikhailovich Dovatora, who died 19.12.1941.
www.kubinka.ru tank Type corresponds to the modernised appearance and up on really small details with the same tanks were produced and in the other the ural heavy machinery plant races UTMZ Sverlovsk, ČKZ Chelyabinsk in Omském factory no. 174..
T-34/76 (model 1942/1943) - Pohled z pravé strany. Ač se mi to nepodařilo vyfotit, tak má tank celoodlévané hnací kolo bez kladek.

Pohled z pravé strany. Ač se mi to nepodařilo vyfotit, tak má tank celoodlévané hnací kolo bez kladek.
T-34/76 (model 1942/1943) - Napojení čelného pancíře korby a vany opět přes válcovaný trámec. Tank je bez jediného madla pro vezený výsadek. Delektor před poklopem řidiče.

Napojení čelného pancíře korby a vany opět přes válcovaný trámec. Tank je bez jediného madla pro vezený výsadek. Delektor před poklopem řidiče.
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail hnacího ústrojí. Gumové obruče s perforací. Kola litá (6 celých a 6 polovičních žeber) i lisovaná.

Detail hnacího ústrojí. Gumové obruče s perforací. Kola litá (6 celých a 6 polovičních žeber) i lisovaná.
T-34/76 (model 1942/1943) - Detail věže. Zaměřovač na věži (typ PT-4-7) je v odlévaném krytu.

Detail věže. Zaměřovač na věži (typ PT-4-7) je v odlévaném krytu.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní pancíř. Jeho ukotvení na šiké straně bočního pancíře jen čtyřmi šrouby. Typické pro závod 183 je použití tří malých pantů.

Zadní pancíř. Jeho ukotvení na šiké straně bočního pancíře jen čtyřmi šrouby. Typické pro závod 183 je použití tří malých pantů.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539328 Version : 0
Tank: T-34-76
Pattern: 1942
Made: spring 1942
Production: UVZ, Nizhny Tagil
Tank standing outside in the exposure of the CMVS in Moscow..
T-34/76 (model 1942/1943) - Pravá strana tanku.

Pravá strana tanku.
T-34/76 (model 1942/1943) - Levá strana podvozku. Napínací kladka s celými i polovičními žebry.

Levá strana podvozku. Napínací kladka s celými i polovičními žebry.
T-34/76 (model 1942/1943) - Čelní část věže. Tento typ odlévané věž byl více uhlazenější vež svařovaná varianta.

Čelní část věže. Tento typ odlévané věž byl více uhlazenější vež svařovaná varianta.
T-34/76 (model 1942/1943) - Odlévaný přivařovaný tažný hák.

Odlévaný přivařovaný tažný hák.
T-34/76 (model 1942/1943) - Uralské spojování pancířů natupo, bez zubu typického pro výrobce STZ a Závod č.112.

Uralské spojování pancířů "natupo", bez zubu typického pro výrobce STZ a Závod č.112.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539352 Version : 0
tank details
T-34/76 (model 1942/1943) - Nově je v roce 1942 montována pancéřová maska kulometu.

Nově je v roce 1942 montována pancéřová maska kulometu.
T-34/76 (model 1942/1943) - Poklop řidiče, zde stále ještě bez deflektoru před ním. Stroje z letní produkce již deflektor měly navařen.

Poklop řidiče, zde stále ještě bez deflektoru před ním. Stroje z letní produkce již deflektor měly navařen.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní strana tanku. Madla, či úchyty pravděpodobně nejsou dobové.

Zadní strana tanku. Madla, či úchyty pravděpodobně nejsou dobové.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní strana lité věže. Odnímatelná deska pancíře má 6 šroubů.

Zadní strana lité věže. Odnímatelná deska pancíře má 6 šroubů.
T-34/76 (model 1942/1943) - Zadní strana tanku. Typické prvky uralské výroby - 3 malé panty, chybějící pátý šroub na šikmé straně u bočnice. Velký kontrolní poklop.

Zadní strana tanku. Typické prvky uralské výroby - 3 malé panty, chybějící pátý šroub na šikmé straně u bočnice. Velký kontrolní poklop.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539357 Version : 0
Mounting the hatches of tanks T-34-76 individual production modifications.

1 - the oldest version (rectangular) 1940-1941
2 - version for uralic machines from the years 1942-1943 (large hatch, massive hinge)
3 - version for tanks to factory no. 112 zlet 1942-1943 (a smaller hatch with one mouth)
4 - the last type is valid for all races (from the second half of 1943 until the end of production). Defacto the same as in figure 2, only with a slightly different shape fit of the hinge and with a handle allowing its folding).
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539358 Version : 0
The rear part of the tower tank T-34-76 and its modifications.

1 - T-34-76 early Uralic production January-march 1941.
2 - T-34-76 stalingradská tower from may 1942.
3 - T-34-76 Of the Ural production from the spring of 1942.
4 - T-34-76 race no 112 "Krasnoje Sormovo" - winter 1942/43..
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539360 Version : 0
The tank's turret from the production of STZ, located in the internal exposure CMVS in Moscow.

This type of tower was manufactured in factory no. 264 Stalingradskaja Sudoverf since about may of 1942 and is typical of just askance in front of the shield and the gun with a sharp edge..
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539378 Version : 0
Tower details.
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539379 Version : 0
Detaily
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539380 Version : 0

Diskuse

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Nové foto tanku T-34E ze závodu N°183 a výkresy "ekranirovky"z výše zmíněného časopisu "Frontova Illustracija 2009-03":
T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#506008 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

tusis co je tohle ? proc to nekde je, jinde ne ? (zjevne to neni jen o tom, zda se jedna o odnimatelnou ci pevnou cast veze, vyskytuje se to tak nejak nahodne Very Happy )
T-34/76 (model 1942/1943) -


URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539361 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

Pistolport, pro obranu tanku - zevnitř je to na řetízek. Prostě odšroubuješ z uložení ten štuplík, on jakoby vypadne ven, ale vysí na řetízku. No Ty jako v pohodě zastřelíš němca běhajícího kolem tanku a pak to jen vtáhneš dovnitř a zajistíš. To je celé. Stejné je to na bocích věže. V průběhu výroby to některé výrobní závody měly, pak neměly, pak zase měly....Někde sem to viděl i v průřezu a na fotce, ale fčil to nenajdu.
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539368 Version : 0

This post has not been translated to English yet. Please use the TRANSLATE button above to see machine translation of this post.

aha, jasne, me zmatlo ze to tam vypadalo napevno navarene Smile
URL : https://www.valka.cz/T-34-76-model-1942-1943-t123844#539382 Version : 0
Discussion post Fact post
Attachments


Join us

We believe that there are people with different interests and experiences who could contribute their knowledge and ideas. If you love military history and have experience in historical research, writing articles, editing text, moderating, creating images, graphics or videos, or simply have a desire to contribute to our unique system, you can join us and help us create content that will be interesting and beneficial to other readers.

Find out more