Název: Name: | Kawaniši K-6 Nákladní hydroplán | Kawanishi K-6 Transport Seaplane |
Originální název: Original Name: | 川西K- 6 输送机水上 | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | passenger aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1923-DD.11.1923 Kawanishi Machinery Works, Kobe | |
Období výroby: Production Period: | DD.12.1922-DD.11.1923 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.11.1923 | |
Osádka: Crew: | 1 + 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | plováky | floats |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1150 kg | 2535 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1890 kg | 4167 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 13,600 m | 44ft 7,1/2in |
Délka: Length: | 10,375 m | 34ft |
Výška: Height: | 3,950 m | 12ft 11,1/4in |
Plocha křídla: Wing Area: | 43,60 m2 | 469.31 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 43,35 kg/m2 | 8.88 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Maybach Mb.IVa, vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 194 kW a max. výkonu 227 kW. Vrtule dvoulistá dřevěná. | Maybach Mb.IVa six-cylinder inline liquid-cooled aircraft engine, power output 260 hp and maximum power 305 hp, driving a two-bladed wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 167.4 km/h v 0 m | 104 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 156.1 km/h v 1850 m | 97 mph in 6070 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 17,0 min do 3000 m | 17,0 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6500 m | 21325 ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost se základním palivem: 4 h Popis je uveden v následujícím příspěvku. | Basic Endurance: 4 hours K-6 Transport Seaplane In late 1922 Eiji Sekiguchi started on the design of a more practical seaplane transport on reports obtained from Germany. This was an entirely new design without vertical fin, and the rudder only extending below the fuselage. The passenger compartment for two was an open cockpit, later to be enclosed. New seaplane was completed in November 1923. The K-6 was built for the use of Nippon Koku KK, an airline owned by Kawanishi, as a seaplane transport. However, soon after the completion of the aeroplane, it was decided to use it for the Around-japan Flight sponsored jointly by Nippon Koku KK and Daimai Tonichi Shirnbun. On the seaplane adjustments were made for the eventual by installing additional fuel tanks, repositioning the radiator, adding outrigger floats, and small fins to the lower surface of the tail plane. The seaplane was named Harukaze (Spring Wind). The modified K-6 performed very well, but construction of additional aircraft was not undertaken because the more refined K-7 seaplane was already being planned. The K-6 was returned to its original purpose as a transport. |
Zdroje: Sources: | Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2 archiv autora |